A nap képe: 125 éves a Škoda
címkék: 1000 mb, enyaq, enyaq iv, favorit, felicia, octavia, scala, skoda, superb, suv
Tizenkét autóipari mérföldkövével különleges időutazásra indul 125 éves történetében a Škoda Auto. A cseh autógyártó legjelentősebb modelljei e néhány képviselőjének a márka Mladá Boleslav-i központja körül szervezett, közös felvonulása a vállalat alapításának 125. évfordulója alkalmából tartott rendezvények egyik csúcspontja.
A választott gépkocsik sora az L&K Voiturette A modelltől, azaz a márka 1905-ös első autójától egészen a még álcafólia alatt megjelenő Enyaq iV újdonságig terjed. Utóbbival – amely új elektromos SUV-modellként még az idén hivatalosan is bemutatkozik – új korszak veszi kezdetét a márkánál, egy járműben ötvözve a vállalati 125 esztendős történetének ötleteit, innovációit és különböző behatásait.
A cég székhelyén, Mladá Boleslavban működő, s a felvonuló gépkocsik egy részét kiállítási tárgyként bemutató Škoda Múzeumtól a város körül vezet a közös időutazás : a tizenkét történelmi modell útja többek között Mcely és Loučeň kastélyai mentén halad, de az úhelnicei Škoda Tesztközpont is a tervezett útvonal része.
Egyedülálló felvonulás
Ezen egyedülálló autós felvonuláson mind a tizenkét mérföldkőnek számító modellje egyaránt meghatározónak számított a maga idejében, önálló fejezettel járultak hozzá a Škoda járművek fejlesztésének történetéhez. Az autógyártó gazdag hagyományait ezúttal az 1905 és 1907 között készült L&K Voiturette A, a Superb első generációja (1934-1949) és a Popular Monte Carlo (1936-1939), valamint a Felicia kabrió (1959-1964), az 1000 MB (1964-1969), a Trekka (1966-1972) és egy 110 R Coupé (1970-1980) testesíti meg, míg a nyolcvanas évek közepétől napjainkig tartó időszakot a Favorit (1987-1994), a modern Octavia első generációja (1996-2010), a Yeti (2009-2017), a 2018 óta gyártott Scala és egy még álcaruhás Enyaq iV képviseli. Utóbbi rövidesen a világ nyilvánossága előtt is bemutatkozik.
Az L&K Voiturette A modellel kezdődik minden
A Škoda Auto sikertörténetének alapkövét 1905-ben, L&K Voiturette A típusú gépkocsijukkal fektetik le a vállalat alapítói, Laurin és Klement, amely tíz évvel a társaság létrejötte, illetve a kerékpárok és motorkerékpárok közvetlenül beinduló gyártását követően a vállalat első automobiljaként mutatkozhat be. A harmincas évek különlegességei a mély benyomást keltő Superb modellek, amelyek már ekkor a márka zászlóshajójának számítanak, valamint az egyebek mellett a hátsó tengely elé helyezett sebességváltóval kialakított transaxle-konstrukciónak köszönhetően különösen dinamikus Popular Monte Carlo. A legendás Monte Carlo Ralin szerzett első dobogós helyezése alkalmából a Škoda e különleges modelljével vezeti be a Monte Carlo elnevezést, amely napjainkban a Fabia, a Scala és a Kamiq sportos változatait jelöli. Szintén valóságos dizájnikon az 1959-es Škoda Felicia, ezzel a kabriójával a Škoda vizuálisan újraértelmezte a márkát, egy akkoriban igen divatos életstílust idézve.
Škoda 1000 MB önhordó karosszériával és alumíniumblokkos farmotorral
Mindjárt három modell is szerepel a hatvanas évekből. Műszakilag iránymutató Škoda 1000 MB modelljében a Škoda 1964-ben először alkalmaz önhordó karosszériát, s elindítja a farmotorok korszakát. A motorblokk szabadalmaztatott magasnyomású alumíniumöntési eljárással készül, szintén kiemelve a Mladá Boleslav-i üzem magasfokú gépipari műszaki kompetenciáját. E farmotor-hátsókerékhajtás koncepciót alkalmazza az 1970-es Škoda 110 R is, s e sportos, kétajtós kupé műszaki alapjaira épülnek később a rali- és pályaversenyeken egyaránt nagysikerű Škoda 130 RS versenygépek, amelyeket napjaink sportos RS modelljei is idéznek. Az „Ős-Octavia” műszaki alapjain 1966-ban Új-Zélandon születik meg a mai SUV-modellek korai előfutára, a Trekka, amely különleges piaci igények és ügyfélelvárások szerint, testre szabott terepjáróként készül.
Elsőkerék-hajtás és bemutatkozik a modern Octavia
A történelmi felvonulás egy másik „gördülő mérföldköve” a Škoda Favorit. Bertone formatervezte kompakt modelljével a Škoda 1987-ben bevezeti az elsőkerék-hajtást és a ferdehátú karosszériaváltozat mellett Combi és Pickup kivitelt is kínál belőle. Az 1996-os Octavia a Škoda első, immár teljes egészében a Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként már a vállalat volumengyártóvá bővülésének útját egyengeti, bőséges térkínálata és meggyőző ár/érték-aránya pedig innentől a Škoda márkaidentitásának szerves részévé lép elő.
A Škoda Yeti a márka SUV-szegmensbeli, sikeres 2009-es megjelenését képviseli, ahol a Kamiq, Karoq, Kodiaq és rövidesen érkező Enyaq iV sorozatával már teljes SUV-családot kínáló Škoda új vásárlói célcsoportot szólíthat meg. Scala családjával a Škoda új formai nyelvezetet vezet be 2018-ban, s a márkára jellemző bőséges térkínálat mellett érzelmekben még gazdagabb külső megjelenés jellemzi. A gyártó emellett a connectivity területén is nagy lépést tesz előre – a Scala az első folyamatos internetkapcsolatot is kínáló Škoda.
Az Enyaq iV immár az elektromos jövőbe vezeti a márkát
Amint a további tizenegy mérföldkőnek számító modell egyaránt jelentős befolyást gyakorolt korára, úgy az új Enyaq iV is meghatározó lesz az elkövetkező évek során. A Škoda valamennyi erényét egyesíti magában, miközben a márka minden értékét megtestesíti: meglepő, praktikus és „Simply Clever”. Az Enyaq iV 125 évi fejlesztési tapasztalat, szaktudás, kreativitás és szenvedély eredménye, s egy hosszú távon fenntartható és „felvillanyozó” jövőbe vezeti a márkát. Világpremierjére még az idei év második felében sor kerül, piaci bevezetése pedig 2021 első negyedévében veszi kezdetét.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)