A nap képe: 25 éves a Porsche Boxster
A Porsche a roadster modellcsaládjának 25. születésnapját ünnepli egy speciális jubileumi modellel. A világszerte mindössze 1250 példányban elérhető Boxster 25 Years alapjait a GTS 4.0 modell adja, amelynek hajtásáról egy 4,0 literes, hathengeres boxermotor gondoskodik 400 lóerős teljesítménnyel.
A modell számos részlete felidézi az eredeti Boxster tanulmányt, amely a nyitható tetejű, kétüléses modell sikertörténetét elindította az 1993-as Detroiti Autószalonon. A sorozatgyártású Boxster 1996-ban mutatkozott be a tanulmányhoz képest jóformán semmilyen vizuális változással, most pedig a modellsorozat már a negyedik generációnál tart több mint 357 000 legyártott példánnyal a háta mögött.
A különleges típus egyik leginkább lenyűgöző részletét az újraértelmezett Neodyme fényezés adja, amelyet rézhatású barna részletek emelnek ki, izgalmas kontrasztot adva az úttörő 1993-as koncepció GT ezüstmetál fényezéséhez. A jubileumi kiadásnál ez az árnyalat az elülső légterelőn, a hátsó kerekek előtti légbeömlőkön, a feliratokon és a kétszínű, 20-colos könnyűfém kerekeken köszön vissza. A Porsche a Boxster 25 Years modellt a GT ezüstmetál mellett mélyfekete metál és Carrara fehér metál színekben is elérhetővé teszi. Az izgalmas részletek számát gyarapítja a tanksapka: a Porsche feliratos műremek az Exclusive Design kínálatából érkezett. A tanksapka alumínium hatású kivitelezése remekül rímel a sport kipufogórendszer hasonló végeire. A szélvédő kerete fekete kontrasztszínt kapott.
A történelmi eredeti modell stílusában fogant a speciális modell belső tere is: a Bordeaux bőrkárpitozáshoz illeszkedően a vászontető is vörös színű, amelyen dombornyomott Boxster 25 felirat szerepel. Mindkét megoldás elérhető fekete színben is. Az alumínium belső csomag, a 14-irányban elektromos állítható sportülések, a „Boxster 25″ felirattal ellátott ajtóküszöbök és a fűthető, GT többfunkciós sport kormánykerék csak néhány tétel az új modell kibővített alapfelszereltségi listájáról.
A jubileumi modell hajtóműve színtiszta elismerést vív ki: a 718 Boxster GTS 4.0 szívó 4.0 literes boxermotorja található itt – ugyanaz az erőforrás, amely a 718 Spydert is repíti. Villámgyors reakciói, kivételes teljesítmény-leadása és gazdag hangszíne teszi a magas fordulatú, 400 lóerős szívómotort igazán különleges, érzelmes darabbá. A Porsche a Boxster 25 Years kiadást hatsebességes kézi és hétsebességes Porsche duplakuplungos (PDK) váltóval is elérhetővé teszi.
A különleges kiadás végsebessége 293 km/óra, és PDK-val, valami a széria Sport Chrono csomag rajtautomatikájával mindössze négy másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órára. Az alapfelszereltség része a 10 mm-es ültetéssel ellátott Porsche Active Suspension Management (PASM) sportfutómű, valamint a mechanikus önzáró differenciálmű és a Porsche Torque Vectoring (PTV) rendszer. A két megoldás együttese kivételes rugózási kényelmet és sportos, dinamikus vezethetőséget biztosít.
Az új Boxster 25 Years már rendelhető a Porsche Centrum Budapestnél, a kereskedésekbe pedig 2021 márciusától érkezik meg. A németországi árak bruttó 94 986 eurótól indulnak.
Negyed évszázad színtiszta vezetési élmény: a Boxster család 25 éves lett
A Boxster különösen kedves modellsorozat a Porsche számára, mivel megjelenésekor a sportautó-gyártó modellstratégiájának újragondolását jelképezte, valamint kiutat kínált az 1990-es évek közepének nehéz gazdasági körülményeiből. Ezt fémjelezte az első sorozatgyártású vízhűtéses boxermotor, valamint az intelligens alkatrészkoncepció, amely a dinamikus középmotoros roadster modellben debütált. Ez a koncepció került át a 996-os generációjú 911-be, amely egy évvel később mutatkozott be, lehetővé téve a Porsche számára, hogy visszatérjen a nyereséges működéshez.
A vonzó árazású kétüléses modell sok új, fiatal vásárló szívét hódította meg már a kezdetektől. Megjelenésében a modell számos olyan részletet tükrözött vissza, amely a márka legendás történelmét idézte. A Detroitban bemutatkozott Boxster koncepció megjelenésével például a legendás 550 Spydert és a 718 RS 60 Spyder versenyautót idézte. A modell fogadtatása olyan jó volt 1993 januárjában, hogy a Porsche vezetősége beavatkozott a tervezési folyamatba, nem tartva igényt további módosításokra. Az idő közben igazolta, hogy ez egy jó döntésnek bizonyult.
Amikor a sorozatgyártású modell bemutatkozott 1996 augusztusában, erős hasonlóságokat mutatott fel a tanulmányautóval. Mivel a lökhárítója a 996-os generációjú 911-et idézte, kétség sem férhetett a származásához. A Boxster valódi Porsche volt. Ugyanakkor középre épített boxermotorja, amely eredetileg 2,5 literes hengerűrtartalomból merített 204 lóerőt, megfelelt a szigorú emissziós normáknak, köszönhetően vízhűtésének, négyszelepes technológiájának és változó szelepvezérlésének.
A premiert teljesítménynövelés és további modellváltozatok követték. Az első 986-os Boxster generáció 1999-ben kapott egy 2,7 literes szívómotort, amely kezdetben 220, majd 228 lóerős teljesítményre volt képes. Az újonnan bemutatkozó Boxster S szíveként egy 3,2 literes, hathengeres motort köszönthettünk 252 lóerős teljesítménnyel, amely hamarosan 260 lóerőre növekedett.
A 2004-ben érkező 987-es generáció kifinomultabb megjelenéssel, 17 colos kerekekkel és áttervezett belső térrel, valamint opcionális PASM változtatható lengéscsillapítással, PCCB kerámia fékrendszerrel és Sport Chrono csomaggal állt rajthoz. Változatlan hengerűrtartalmukból a motorok immár 240, valamint 280 lóerőt csalogattak elő. A modellsorozat gyártási ciklusa végén az immár 2,9 literes hathengeres boxermotor 255 lóerővel, a 3,4 literes pedig 310 lóerővel volt elérhető. A korábban kínált Tiptronic S automata váltót leváltotta a duplakuplungos PDK egység.
2012-ben a Porsche bemutatta a teljes mértékben átdogozott, vizuálisan még erőteljesebb 981-es generációjú Boxstert. A teljesen új, könnyűépítésű karosszériának és az átalakított futóműnek köszönhetően az újdonság még fókuszáltabb, még izmosabb, még lenyűgözőbb és még gyorsabb volt, mint eddig bármikor. A vászontető teljesen elektromos működtetést kapott, az első-hátsó túlnyúlások még rövidebbek lettek, a szélvédő pedig még előrébb tolódott. A boxermotorok közvetlen befecskendezéssel lettek még hatékonyabbak, a kínálat pedig a 2,7 literes, hathengeres szívó erőforrás 265 lóerejével nyitott, a 3,4 literes motor 315 lóerejével pedig tetézett. 2014 áprilisában jelent meg a Boxster GTS, amely 330 lóerőt kínált. A Boxster Spyder kétségtelenül a csúcspontját jelentette a modellsorozatnak, amelynek 3,8 literes motorja 375 lóerős volt.
A jelenlegi, 982-es generáció Porsche 718 Boxster néven lépett színre 2016 januárjában, tovább erősített formanyelvvel és turbómotorokkal jelképezve egy új korszak érkezését. A változó geometriás turbófeltöltőkkel ellátott 2,0 literes erőforrás 300, a 2,5 literes pedig 350 lóerővel repítette a roadstert. A premier után röviddel érkezett meg a Boxster GTS immár 365 lóerővel. 2019 közepétől elérhető a vadonatúj Boxster Spyder a modellsorozat koronájaként. 420 lóerős, 4,0 literes szívómotorja a keménytetős zászlóshajóból, a 718 Cayman GT4-ből érkezett. 2020 óta a hathengeres, 400 lóerős motor elérhető a 718 Boxster GTS 4.0 modellben is.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)