A nap képe: a felélesztett Porsche-legenda
címkék: genfi autószalon, leggyorsabb, ruf, ruf ctr, új ruf, yellow bird
A Genfi Autószalonon a RUF reflektorfénybe állította új, saját fejlesztésű sportautóját, amelyet a legendás, 1987-es CTR Yellow Bird inspirált. A sárga gépcsoda a világ első farmotoros, monokok karbon struktúrás sportautója, bivalyerős boxermotorja pedig 360 km/órás sebességig gyorsíthatja. Csak 30 darab készül majd belőle.
Az új RUF CTR dizájnjában erőteljesen emlékeztet a három évtizeddel ezelőtti, eredeti Yellow Birdre, ami megrengette a sportautó-világot. Áramvonalas, keskeny teste, hátsó sárvédőibe vágott légbeömlő nyílásai, nagy hátsó szárnya és központi rögzítésű, ötágú könnyűfém kerekei az őst juttatják eszünkbe. Utóbbiak persze jóval nagyobbak, 19 hüvelykesek, és 245/35 illetve 305/30 méretű abroncsokat feszítettek rájuk.
A CTR retró megjelenése csúcstechnikát rejt. Elöl és hátul acél gyűrődőzónákat alakítottak ki benne, a saját tervezésű, karbon középső utascella köré bukókeretet építettek, s a teljes karosszériát is szénszálas kompozitból alakították ki. A végeredmény egy mindössze 1,2 tonna tömegű autó lett, amely kiváló teljesítmény/tömeg aránnyal rendelkezik.
Az erőforrás természetesen hátul kapott helyet; a 3,6 literes RUF-építésű biturbó boxer száraz karteres kenésű, hogy extrém kanyarvételek során is folyamatos legyen a kenés és állandó az olajnyomás. A hathengeres erőmű teljesítménye 710 lóerő 6750-es fordulatszámon, a nyomatéka pedig 880 Nm 2750-es főtengely-fordulatnál. A menetteljesítmények lélegzetelállítóak, akárcsak az eredeti Yellow Bird esetében: álló helyzetből 100 km/órára 3,5, 200 km/órára kevesebb, mint 9 másodperc alatt gyorsít a CTR, csúcssebessége pedig 360 km/óra.
A Yellow Bird iránti tisztelgés jegyében az új CTR-be is hatgangos kézi váltót szereltek, amely egy korlátozottan önzáró differenciálművön keresztül juttatja az erőt a hátsó kerekekre. A kiváló irányíthatóságról dupla lengőkaros, nyomórudas felfüggesztés gondoskodik. A fékrendszer is csúcskategóriás, elöl 38, hátul 25 centiméter átmérőjű karbon-kerámia tárcsák lassítanak. Az Alcantara szövettel kárpitozott kétszemélyes utastérben csak a legszükségesebb dolgokat találjuk, a súlycsökkentés jegyében pedig a székek szénszálból, a pedálok alumíniumból készültek. A volán háromküllős, a pilóta pedig zöld hátterű analóg műszerekről olvashatja le a lényeges információkat.
Egy legendává vált becenév
A RUF CTR 1987-ben debütált. 469 lóerős biturbó boxermotor hajtotta és elképesztő sebességre volt képes. A Nardo oválpályán 342 km/órás sebességet értek el vele, ami akkoriban sokkolónak számított és ma is lenyűgöző. Még ugyanabban az évben a RUF az Amerikai Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Környezetvédelmi Hivatal engedélyét is megkapta, így autóit elkezdhette árulni az Egyesült Államokban. Alois Ruf, a cég vezetője nem sokkal később a kocsit benevezte a Road & Track magazin “World’s Fastest Car” megmérettetésébe a Volkswagen ehra-lessieni tesztpályáján.
A CTR egyike volt a kilenc felsorakozott szuperautónak, jelen volt többek között a Ferrari Testarossa, a Lamborghini Countach 5000S és a Porsche 959-es is. A ködös, párás idő nem kedvezett a fotósoknak, ám a Road & Track munkatársainak feltűnt, hogy az élénksárga CTR mennyire kitűnik a környezetéből és ráragasztották a Yellow Bird, azaz a sárga madár becenevet. A CTR-t a korábbi Le Mans-bajnok és autós újságíró Paul Frère, valamint az F1 világbajnok Phil Hill vezette és 329,8 km/órás sebességet értek el vele. Igazi Dávid és Góliát stílusban a semmiből feltűnt apró német manufaktúra kocsija mindenkit maga mögé utasított. A Yellow Bird becenév pedig legendává vált.
Az új RUF CTR gyártása a cég pfaffenhauseni létesítményében 2018 elején indul, s összesen 30 darabot fognak belőle összeszerelni, a Genfi Autószalonon kiállított prototípuson felül.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)