A nap képe: az 1,6 millió kilométert futott Lexus
Egy amerikai autós blogger négy éve gondolt egy merészet, és vásárolt egy korának megfelelő állapotban lévő Lexus szedánt, 897 ezer mérföldes futásteljesítménnyel. Egy célja volt: átfordítani a számlálót.
Egymillió-négyszáznegyvenháromezer-kettőszázhetvenhárom – pontosan ennyi kilométert tett meg az az 1996-os gyártású Lexus LS400 addigra, amikor rátalált Matt Farah, a The Smoking Tire autós podcast műsorvezetője. 18 év alatt öt tulajdonos tette meg a Lexusszal ezt a lenyűgöző távolságot (évente átlagosan 80 ezer kilométert), mivel azonban a történet Amerikában játszódik, a számláló jóval szerényebb számot, 897 ezer mérföldet mutatott. Matt úgy gondolta, az autó többet érne, ha pontosan egymillió mérföldet (1,61 millió kilométer) futna, és hogy elméletét bizonyítsa, megvásárolta a szedánt.
Ambiciózus tervének megvalósításához már csak további 103 ezer mérföldet, azaz 165 ezer kilométert kellett megtennie az autóval. Erre azonban nem lett volna ideje, ezért az autós közösségtől kért segítséget. Korlátlan felelősségbiztosítást kötött a Lexusra, így jogilag bárki vezethette az autót. Ez pontosan így is történt: az elmúlt négy évben több mint százan markolták meg az LS400 kormányát, és juttatták a projektet lépésről lépésre egyre közelebb a célhoz.
„Úgy gondolom, hogy ha megfelelő műszaki állapotban tartjuk, nem kunszt eljutni az egymillió mérföldig, gond nélkül kiszolgálja ezt a távolságot az LS. Erre a modellre viszont senki nem vigyázott az elmúlt ki tudja, hány évben” – kommentálta kísérletét Matt Farah. Hogy korábban milyen gazdái voltak a nemes luxusautónak, jól mutatja, hogy az 1500 dollárért (420 ezer forint) megvásárolt szedánra az átírást követően Farrah vásárolt először lengéscsillapítókat.
A minőség persze relatív, és egy Lexus még ilyen intenzív használat után is kiemelkedik kortársai közül. Amikor egy kollégája, a lengyel-amerikai Kamil Kałuski a célhoz közel, túl a 980 ezredik mérföldön kipróbálta a Lexust, megdöbbent: az eredeti ülések még mindig kényelmesek voltak, a klíma jéghideg levegőt fújt, a műszerfal működött, ahogy a szivargyújtó is. A hibajelző lámpák többsége világított ugyan, ám ezt a jelek szerint a szenzorok fáradása okozta, mert a 4.0 literes, nyolchengeres motor ugyanolyan könnyen és finoman indult, mint új korában. A fékpedál félúton túl, de fogott, a kormánymű tökéletesen tette a dolgát, az utastérben pedig (öreg) luxusautóhoz méltó csend uralkodott. De ami igazán döbbenetesnek bizonyult, az a szinte hibátlan állapotba lévő alváz, melyen minimális felületi rozsdán kívül semmilyen egyéb korrózió nem látható.
A négy év alatt néhány defekten és egy lemerült akkumulátoron kívül tökéletesen üzemképesnek bizonyult a Lexus. Az egymilliomodik mérföldre tulajdonosa, Matt Farah vette át a kormányt, ám az ünnepélyes pillanat elmaradt: a számláló megakadt 999 999-nél, így azóta csak a napi számlálón gyűlnek tovább a mérföldek.
Matt minden bizonnyal könnyedén találna új otthont a legendává vált LS szedánnak, ám úgy gondolja, ideje, hogy méltósággal távozzon az élők sorából az autó. A további tartós használathoz nyilvánvalóan elengedhetetlen volna egy teljes felújítás – erre egyébként az elmúlt 22 évben nem volt szükség, a nyolchengeres benzinmotor bontatlanul csinálta végig az 1,61 millió kilométert! A tervek szerint azonban nem felújítják, hanem átépítik a motort: kap egy turbófeltöltőt, hogy utána gyorsulási versenyre hívja ki a nyolchengeres sportszedánok legbrutálisabbikát, egy Dodge Charger SRT Hellcatet. Ezt követően Matt Farah dohányzóasztalt építtet magának a motorblokkból. Tiszteletlenség? Nem feltétlenül: ahogy a #millionmilelexus példája is mutatja, az eredeti LS400 egy valódi műszaki műremek volt, valójában úgy az igazán stílusos, hogy iparművészeti alkotásként fejezze be földi pályafutását.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)