A nap képe: az ország első földgázhajtású Škodája
címkék: biomassza, cng, e-gas, földgáz, g-tec, metángáz, octavia combi, skoda
Átadták Magyarország első, újonnan forgalomba helyezett, sűrített földgázzal hajtott kombi Škoda Octaviáját. A modellt a hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltő-infrastruktúrájának fejlesztését célzó, PAN-LNG Project beruházója, a Pannon Fuel Kft. vásárolta meg és helyezte forgalomba. A cég tervei szerint a járművet nemcsak a projektmunkálatokhoz veszik igénybe a jövőben, hanem számtalan hazai kiállításon lesz látható, így népszerűsítve a gázhajtás előnyeit.
A Škoda Octavia Combi G-Tec-ben két, egyenként 97 literes CNG-, valamint 50 literes benzintartály áll rendelkezésre, így a környezetbarát autó 1330 kilométert képes megtenni tankolás nélkül. Az Euro 6-os motorral szerelt jármű vegyes fogyasztása 3,5 kg CNG/100 km, ennek köszönhetően üzemanyag költsége legalább 60 százalékkal kisebb lehet a normál üzemű változatokhoz képest. Az autó károsanyag-kibocsátása mindössze 95g/100 km CO2, ráadásul a PAN-LNG Project keretében 2017-től értékesítésre kerülő, megújuló energiaforrásból készülő üzemanyagnak köszönhetően a valós károsanyag-kibocsátás 0g/100 km CO2 lehet. A Pannon Fuel Kft. flottájában ez lett a 15. földgázhajtású autó.
Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán.
A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízelmotoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet.
Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybe lépő, nagyon szigorú Euro 6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint feleakkora zajterhelést jelent.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)