A nap képe: Háromkerekű Fiat 500
címkék: a nap képe, balesetveszély, fiat 500, jogosítvány, németország, tuning
Nem sufnituning és nem is egy megszerkesztett képről van szó. Mivel Németországban a háromkerekű járműveket már 16 éves kortól vezethetik a fiatal sofőrök, egy cég bizonyos modelleket a megfelelő összegért átalakítja ilyenné. Állítólag veszik, mint a cukrot.
Aki szülő, és emlékszik még, milyen volt jogosítványa megszerzésének első pár hónapjában-évében vezetési tudása, tegye a szívére a kezét, és merje azt mondani, hogy elengedné 16 éves gyerekét egy buliba vagy a hétvégére a Balatonra a Redditről származó képen látható háromkerekű Fiat 500-zal.
Pedig Németországban egy cég potom 5980 euróért (áfával) hajlandó „háromkerekűsíteni” Fiat 500, Volkswagen Polo, Seat Ibiza vagy Skoda Fabia modelleket, hogy így azok megfeleljenek a fiatal vezetőkre érvényes szabályoknak.
A németeknél ugyanis már 16 éves kortól lehet bizonyos járműveket vezetni, melybe konkrétan a háromkerekűnek minősülő valamik (L5e kategória) tartoznak. Hogy mennyivel biztonságosabb egy ilyen példány az eredetinél, lennének kétségeink, de valószínűleg ott jobban működnek az efféle szabályok, mint kis hazánkban. Egyébként felügyelet mellett 17, felügyelet nélkül 18 éves korhatár van érvényben a normál személyautókra arrafelé – ez tehát szigorúbb, mint nálunk.
Az átalakítást végző Ellenator nevű cég a hátsó tengelyt teljesen kiszereli a modellek alól, miközben a csomagtartót is átalakítja, hisz a kerékjárati ívek új helyre (középre) költöznek. Az eredeti kerekek helyett két darab 14 collos veszi át, pár centire elhelyezve egymástól, míg a teljesen szabályos átalakításhoz még egy dolgon kell változtatnia az Ellenator embereinek, a motorerő: ezt ugyanis a kategória érvényességéhez 20 lóerőre kell csökkenteni, amit a motorvezérlés teljes átírásával oldanak meg a mérnökök.
A recept mindenesetre működik, legalábbis a vállalat sikerrel alakítja át a kisautókat lényegében triciklivé – habár továbbra is megmarad a négy fizikai kerék, mivel a hátsó kettő meghatározott közelségben van egymással, háromkerekűnek minősíthető az ilyen jármű. Egy defektet követő problémamegoldás vagy egy szimpla levegőfújás azért valljuk be, érdekes mutatvány lehet, viszont jó hír, hogy amennyiben a sofőr elég időssé válik a nagyobb kategóriához, a cég gond nélkül visszaalakítja eredeti formájára bármelyik modellt.