A koreai prémium: Kia Optima
A Kia Optima új generációja még szebb és kifinomultabb elődjénél, még több helyet kínál, emellett új technológiák sokaságát vonultatja fel. Kiváló ár-érték aránya viszont a régi, továbbra is középkategória egyik legjózanabb ajánlata. Nem kell nála jobb autó.
A Kia tervezői komoly kihívással szembesültek, amikor az Optima külsejének modernizálását kapták feladatul. Adott volt egy sportos, atletikus forma, ami vásárlók sokaságának imponált és a kategória egyik legvonzóbb autójává avatta a limuzint. Nos, az akció sikerrel járt, a negyedik generációs Optima látványra most többet nyújt, mint valaha.
Az Optimán a márka védjegyeként ismert tigrisorr hűtőmaszk most hosszabb és szélesebb, egységet alkot a fényszórókkal, de a kerékívek is izmosabbak lettek. Az új lökhárítókkal, a „hárompontos” ködfényszórókkal, és a nagyobb kiterjedésű alsó résszel az autó „arca” nagyobb és még karakteresebb lett. Oldalnézetben az üvegfelületek, a döntött A-oszlopok és a lendületes C-oszlopok határozzák meg az Optima sportszedános megjelenését. A fényszóróktól induló, magasan futó övvonal letisztult hatást kelt és összeköti az autó elejét és hátulját. Az ügyesen elhelyezett krómbetétek eleganciát is csempésznek a sziluettbe. A frontrészhez hasonlóan a far is emlékezetes, dinamikus vonalvezetésű, karakteres fénymintát adó LED-es lámpákkal és széles, izmos lökhárítóval. Bármilyen szögből is vesszük szemügyre az Optimát, nyugtázzuk, hogy mennyire szép autó. Olyan, amelyikre visszanézzünk, miután letettük a parkolóban.
Az áramvonalas, nyújtott Optima az elődnél hosszabb, magasabb és szélesebb is. A középkategória egyik legnagyobb autója. A tengelytáv 10 mm-rel nőtt, a hossz szintén 10 mm-rel gyarapodott, a szélesség pedig 25 mm-rel nőtt, így tágasabb, kényelmesebb az utastér, nagyobb a fej- és a válltér, hátul több hely jut a térdeknek, valamint nagyobb a csomagtér. Már-már limuzinos a helykínálat, hátul keresztbe lehet tenni a lábakat; a lábtér 25 mm-rel nagyobb, mint az elődmodellben. Magas sofőr mögött még langaléták is kinyújtózhatnak és a fejüket sem verik be a plafonba. A csomagtartó is bővült valamelyest, és jobban kihasználhatóvá vált.
A műszerfal tipikusan kiás, egyszerű körműszerekkel, közöttük folyadékkristályos kijelzővel, nem túl esztétikus, gombokkal telerakott kormánnyal és lefelé keskenyedő középkonzollal, amelyen a klíma és a rádió kezelőgombjait csoportosították. Az elrendezés átlátható és funkcionális, a középkonzol pedig kissé a vezető felé fordul. Az összeszerelés és az anyagminőség korrekt, ám a látványtól nem jövünk izgalomba. A kategóriában ennél vannak modernebb és elegánsabb, illetve sportosabb pultok, a túlzott feketeség pedig kissé komorrá teszi az összképet. S bár a felső zónában sikerült kellemes tapintású anyagokat használni, az alsó régióban könnyen beleakadunk kemény és karcolódó műanyagokba. A környezet mégis kellemes, a vezetői üléspozíció kiváló, az általános kezelhetőség pedig példás. A kormányról minden fontos funkció irányítható, a műszerek közti kijelző tájékoztat a lényeges dolgokról, a műszerfali érintőképernyő pedig a maga egyszerűségével szerethető darab. A grafikája lehetne jobb, de ez csak szőrszálhasogatás.
A tesztautó a típushoz elérhető összes felszerelést tartalmazta, szinte zavarba ejtő volt a kényelmi és biztonsági felszerelések arzenálja. A kocsiban benne volt az összes vezetéstámogató rendszer, az elektronikus szabályzású felfüggesztés, a 360 fokos képet adó kamerarendszer, a parkolóautomata, a vezeték nélküli telefontöltő, valamint az első ülésfűtés és szellőzés, illetve hátsó ülésfűtés. Ez például az első Kia, amely egy bizonyos ideig képes magát vezetni, tehát tartja a forgalmi sávot és a beállított sebességet is. Általánosságban is jó vezetni, ami a teljesen úgy felfüggesztés, továbbá az átfésült, precízebb kormánymű érdeme is. A kocsi érezhetően stabilabban fut és hatékonyabban nyeli el az út felől érkező ütéseket, mint az előző generációs modell. Emellett jelentősen csendesebb is, a szigetelése határozottan javult. A sportos üzemmódot kiválasztva meglehetősen mozgékonnyá is tud válni.
Kulturált és finom járású a továbbfejlesztett 1,7-es CRDi dízelmotor, amely továbbra is az egyedüli választható gázolajos egység az Optimához. 141 lóerős, nyomatéka pedig 340 Nm, amelyet már 1750-es fordulatszámon mozgósít. A Kia alaposan felextrázva 1,6 tonna, a kis köbcentis dízel egész derekasan viszi, azonban olykor, például előzésnél érzésünk szerint elkelne még néhány plusz lóerő. Az extraként rendelhető új hétfokozatú duplakuplungos váltómű is fojt valamelyest, kézi váltóval például 1 másodperccel jobb a százas gyorsulás. A váltómű egyébként remek darab, csaknem olyan gyorsan kapcsolgat, mint a német gyártmányú egységek, azonban nem javít a fogyasztáson. Mi 6,5 literes átlagot mértünk. Nem rossz, de köszönőviszonyban sincs a katalógusban feltüntetett 4,4 literrel.
A Kia Optima 1,7 CRDi már 7,6 millió forinttól megvásárolható, a minden földi jót tartalmazó EX Prémium kivitel pedig 9,2 millióért vihető haza. A kategóriában ez igen kedvező ajánlatnak számít, a többiek ennyi pénzért nem adnak ennyi mindent. Igaz ez a hiánytalan ellátmányú tesztautóra is, 10,6 milliós árcédulája a belepakolt extrák tükrében nem számít magasnak.
- Jelleg
- középkategóriás szedán
- Motor
- 1685 cm3
- soros négyhengeres, 16 szelepes, közvetlen befecskendezéses turbódízel-motor
- Teljesítmény, nyomaték
- 106 kW (141 LE) @ 4000 RPM
- 340 Nm @ 1750-2500 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4855 mm
- Szélesség: 1860 mm
- Magasság: 1465 mm
- Tengelytáv: 2805 mm
- Csomagtér: 510 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 203 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 11 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
/ / 4,4 l/100 km - Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
- Árak
- Alapár: 9 129 000 Ft
- Tesztautó ára: 10 589 000 Ft