/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Alfa Romeo 159 7,8 milliótól

2005. november 14. 07:34   |   Autoblog
címkék:  

Az Alfa 159 az 1997-ben piacra dobott Alfa 156-os örökébe lép, és azt a feladatot kapta, hogy új mércét állítson fel a kategóriában. Nem jár messze…

Ilyen egy sportlimuzin


Az Alfa elismert tapasztalatkincset halmozott fel a becses sportlimuzinok építésében, és erre alapozva építette meg az Alfa 159-et, a márka új autónemzedékének hírnökét. Az új presztízs-limuzin az olaszos stílust ötvözi az Alfa Romeo jellegzetes, sportos eleganciájával. A Giorgetto Giugiaro és az Alfa Romeo Styling Centre együttműködéséből született autó hossza 4660, szélessége 1828, magassága 1417, tengelytávja pedig 2700 milliméter. Az autó 22,5 centiméterrel hosszabb és 8,5 centiméterrel szélesebb mint az Alfa 156, tengelytávja pedig 10,5 centivel nagyobb. Hosszú géptető, kompakt utastér, elegáns oldalvonal – az Alfa 159 a nagyvonalúbb méretek ellenére sem lett hűtlen az olasz márka sportos karakteréhez. Az autó kissé agresszív, mégis kecses vonalai a nagy Alfa Romeo hűtőmaszkból indulnak ki.

Hatásos a két nagy légbeömlő, a géptetőnek a motor erejét sejtető V-alakú domborítása, a gyönyörűen kidolgozott fényszórók és a karosszéria legszélesebb részét képező négy sárvédő is. A fényszórók közelről egészen fantasztikusan néznek ki, ezek a “hengerek” az autó igazi ékkövei. Érdekességük továbbá, hogy mindegyik hengerhez egy-egy lámpamosó tartozik. Hátulról az üveg ívelése, a sarokra beforduló lámpaegység, a kis spoiler és a dupla, krómozott kipufogó (csak az erősebb változatokon) teszi félreismerhetetlenné az autót, míg profilból a géptető és az utastér aránya, a hátrébb helyezett szélvédőoszlop és a C-oszlop “könyöke” jellegzetes. Az Alfa 159 kétségtelenül egy gyönyörű autó, stílusos és elegáns, bár véleményem szerint a fart formálhatták volna még egy kicsit agresszívebbre. A 159-est kilencféle színben lehet megvásárolni.

Alfás ízlésvilág


tervezők az utastér kialakításánál is hozták a formájukat. Itt a klasszikus, háromküllős volán (fakormány is kérhető), valamint az egymásba átmenő középkonzol, illetve műszerfal a meghatározó. Ezen kívül a műszerek, a szellőzők és a kezelőgombok is kör alakúak. Alfásan sportos hangulatot áraszt tehát az utastér, és feltűnően minőségi az összeszerelés, illetve a kidolgozás. Az illesztések lézerpontosak és menet közben semmi zörejt nem hallani. Igyekeztek jó minőségű anyagokat használni; a műszerfalat érdes műanyag borítja, az alumínium betétek pedig igazinak látszanak – nem rossz, de nem a kategória élvonala.

Sportlimuzinról lévén szó, a műszerfal szinte körülöleli a pilótát, a kerek analóg műszerek pedig  nagyszerűen leolvashatók. Érdekesség, hogy mindegyik turbódízelben turbónyomás-mérő is helyet kapott, akárcsak a kemény sportkocsikban. Remek fogású, vastag a kormány, a váltó jól kézre esik, az ideális vezetési pozíció pedig rövid idő alatt beállítható. Az Alfa 159 széles és lapos autó, ezért – bár utastere körülbelül a 3-as BMW-jével egy méretű – a fejtér mindenhol hagy kívánnivalót maga után. Hátul a magas termetűek feje már súrolja a plafont, de két 180 centiméter magas személy egymás mögött sem fér el kényelmesen a kimért lábtér miatt. Hiába a hosszbeli növekedés, az Alfa utastere passzentos. A csomagtér – bár az Alfa 156-énál nagyobb lett – csupán 405 literes. Rendben van, nem túl nagy, de ez nem egy teherhordó, hanem egy sportlimuzin.


Egyébként az utastér színösszeállítása és a kárpitozása igényes; a műszerfal fekete, szürke és bézs színben választható, amelyek illenek a fekete, kéttónusú szürke vagy fekete-bézs kárpithoz. A mély ülések huzata lehet bolyhos szövet, speciális, lélegző Alfatex bőr vagy finoman barkázott Frau bőr. Menet közben bebizonyosodik, hogy az Alfa 159 tervezői a hangszigetelésre is kellő figyelmet fordítottak, hiszen a motor zaja távolinak tűnik, és az autóban nagyobb sebességnél is nyugodtan lehet beszélgetni. S még egy dolgot érezni, mégpedig a karosszéria kivételes merevségét: az Alfa 159 a BMW 3-assal együtt a kategória legnagyobb csavarási szilárdságú karosszériájával rendelkezik (180,000 daNm/rad).

Kivételes úttartás


Az Alfa 159 vitathatatlanul legnagyszerűbb pontja a futómű, amely – ezt különböző tesztek is bizonyították – a középkategóriában ma egyértelműen a legjobb szerkezet. Érzésre még a 3-as BMW-jénél is hajszálnyival jobb. Kiváló úttartása az új futómű (elöl kettős, magas lengőkar, hátul Multilink) és a nagyon precíz kormány (direkt, kis fordulókörrel) érdeme. Viselkedését menetstabilizáló (Vehicle Dynamic Control – VDC), kipörgésgátló (ASR), hidraulikus fékasszisztens (HBA), ABS és EBD, valamint a Visszagurulásgátló befolyásolja kedvezően. Az Alfa 159 futóműve tökéletes kompromisszum a komfortos és a sportos között, mert fölényesen kikezeli az úthibákat, ugyanakkor úgy tartja a kanyaríveket, mintha sínen menne.

Parádés a szerkezet, mert a kocsi nem pattog el, az úthibák nem lepik meg, nem zökkentik ki egyensúlyából. Az Alfa 159 semlegesen fordul és elképesztő kanyarsebességek érhetők el vele (állítólag 1 g-s oldalgyorsulás érhető el vele) – aki teheti, próbálja majd ki az autót, hogy ellenőrizze az állításaimat. A 2,4 literes JTDm motorhoz választható a 156 Crosswagon Q4 modellben megtalálható Q4-es állandó összkerékhajtás is (a 3,2 JTS csúcsváltozatban széria), amely talán még élvezetesebb autózást garantál. A háromdifferenciálos rendszer a tapadási viszonyok függvényében, mechanikus elven, folyamatosan és dinamikusan osztja el a nyomatékot a négy kerékre. Az önzáró Torsen C középső kiegyenlítőmű alaphelyzetben 57 százalékot juttat hátra, illetve 43-at előre, így sportos vezetéskor enyhe túlkormányzottság jelentkezik.


Az Alfa 159 másik csúcspontja az átlósan osztott kétkörös fékrendszer, ami 36 méteren állítja meg az autót 100 km/óráról. A legerősebb változatok 330 milliméteres hűtött első tárcsáját négydugattyús Brembo alumíniumnyereg fogja meg; hátul szintén hűtött, 292 milliméteres tárcsák vannak, úszó nyereggel.

Motorok és sebességváltók


A gazdag motorválasztékból említsük elsőként a folyamatosan változó szívás- és kipufogás-vezérlésű három új JTS-t. Ezek a 3.2 V6 24v (260 LE), a 2.2-es (185 LE) és az 1.9-es (160 LE), 81 és 85 LE/l közötti fajlagos teljesítménnyel. A 260 lovas csúcsmotor, az igazi Alfa Romeo “sportszív” csak jövő év elején érkezik. 240 km/órára teszi képessé a 159-est, és 0-100-ig mindössze 7 másodperc telik el. Valamennyi motor Euro 4-es, ami a JTS (Jet Thrust Stoichiometric) égési rendszer érdeme. Kimagasló a három motor nyomatéka is, amelynek 88 százaléka már 2000/perctől rendelkezésre áll: 322 Nm 4500/percnél (3.2 V6 JTS), 230 Nm 4500-nál (2.2 JTS), illetve 190 Nm 4500-nál (1.9 JTS). A 2,2-es hajtóművel az Alfa csúcssebessége 222 km/óra, százra gyorsítási ideje 8,8 másodperc, míg a 160 lóerős 1.9 JTS legnagyobb sebessége 212 km/óra.


A menetpróbán mi azonban a 150 lovas 1,9 literes JTDM változatot fogtuk vallatóra. A képviselet elhozott egy öthengeres és 20 szelepes, 200 lóerős 2,4-es JTDM 159-est is, azonban ez az autó kísérleti példányként funkcionált, már többször szedték darabjaira, hogy újra összerakhassák. A kollégák, akik vezették, azt nyilatkozták, hogy ez érezhető is rajta. Persze ettől még a FIAT konszern új JTD erőforrásától sokat várhatunk, hiszen a 200 lóerő és a 2000-es fordulatszámnál 400 Nm-es nyomaték élvezetes autózást ígér (max. sebesség 228 km/h, gyorsulás százra 8,4 mp, fogyasztás 6,8 liter/100 km). Az alap dízelmotor a 8 szelepes, 120 lóerős 1,9-es JTD, amely 280 Nm-es nyomatékot szolgáltat, míg a középutat a 16 szelepes és 150 lóerős JTDM jelenti, amelynek maximális nyomatéka 320 Nm.

A változó geometriájú turbó hatására 1750 és 3500/perc között rendelkezésre áll a nyomatékmaximum 90 százaléka, bár a gyakorlatban az Alfa csak 2000/2200-as fordulatszámnál indul meg igazán. A 150 lóerős 1.9 JTDM motorral felszerelt Alfa 159 csúcssebessége 210 km/óra, százra gyorsulási ideje 9,4 másodperc, fogyasztása 6 liter/100 km. A megfelelő adatok a másik motorral 191 km/óra, 11 másodperc és 5,9 liter. A közös nyomócsöves Multijet motorokat változó geometriájú turbóval és töltőlevegő-hűtővel szerelik fel. Mindhárom Euro 4-es, de koromszűrőjével (DPF) felkészült az Euro 5-ös határértékek teljesítésére is. Menet közben az Alfa teljesítménye amúgy nem érződik annyinak, mint amennyi, bár igaz, nem érezni benne a sebességet, és nehéz a kaszni is. A 159-es igazi utazó limuzin.

Az Alfa 159-es azonban nemcsak a futóművével és a kormányzásával tűnik ki a tömegből. Váltója is remek lett, mintha csak egy japán szerkezet lenne. Olasz szerkezetektől szokatlanul, precízen, rövid úton kapcsolható, pontosan jár, a mellékapcsolás kizárt vele. Bravó Alfa! Az Alfa 159 egyébként kizárólag hatfokozatú váltóművekkel kapható, később egyes változatok megrendelhetők lesznek szintén hatfokozatú automatikus- vagy robotizált Selespeed váltóval is (a 150 LE-s 1.9 JTDM és a 2.4 JTDM, illetve a 3.2 JTS automatával, míg a 2.2 JTS 6 fokozatú Selespeed-el).

Prémium felszereltség és árak

Magyarországon az Alfa 159-es kezdetben csak gazdag, Distinctive felszereltséggel lesz kapható, a legolcsóbb a 120 lóerős 1,9 JTDM 8v kivitel 7 795 000 forintért. A 150 lovas dízelváltozat 8 195 000 forintot kóstál, míg a 200 lóerős 2,4 literes JTDM 159-es árcéduláján borsos, 9 995 000-es összeg szerepel. Az 1,9 JTS benzines 7 995 000 forintba kerül, a 2,2-es 8 750 000 forintért, a 3,2 V6 JTS 24v Q4 pedig 11 995 000 forintért állítható a garázsba. Na igen, az árakat a két fő konkurens, a BMW 3-as és az Audi A4-es hasonló változatainak árához lőtték be. Később különben érkezik majd egy 1,8 literes alapváltozat, illetve lesznek szerényebb felszereltségű modellek is.

A Distinctive szint gyakorlatilag minden fontos kényelmi és biztonsági tételt alapáron tartalmaz, még a hét légszákot is (a nyolcadik, utasoldali térdlégzsák opció). Fizetni olyan tételekért kell, mint az elektromos ülések, az osztottan dönthető üléstámla, a metálfényezés, a bőrkárpit, a bi-xenon fényszórók, a napfénytető, a parkolóradar, a 17 és 18 colos könnyűfém kerekek, a Bose hifi, valamint a navigációs rendszer.

Ja, és amellett hogy az Alfa 159-re 2 év kilométerkorlátozás nélküli garancia jár, a “Tervszerű Karbantartási Program Alfa 159” keretében a vevőnek joga van a kötelező szervizzel járó beavatkozások ingyenes elvégeztetésére az első forgalomba helyezéstől számított 3 évig vagy 120 000 kmes futásteljesítményig.

Fotó: Berta István és Alfa Romeo

Kapcsolódó cikkek:

Alfa Romeo 159 és Lancia Ypsilon Sport


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!