Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,4 JTDm: Olaszból ötös!
Kombival jártam egy hétig, mégis mindenki megnézett. Persze előbb szigorúan az autót vették szemügyre, amin nem csodálkozom.
Sötétkék színben és krémszínű plüssbelsővel érkezett hozzám az Alfa 159 SW. Ez a színösszeállítás inkább az elegánsabb vonulatot képviselte, presztízskombis benyomást keltett. A fiatalos lendületet jobban átadta volna mondjuk egy Alfa piros fényezésű példány sötét belsővel és klasszikus, “lyukas” Alfa felnikkel, de a 159-nek mindkét stílus jól áll. Az olaszok felkészültek a legigényesebb vásárló kiszolgálására is, ezért bőségesre szabták a választékot. A 159-es 12 külső színben választható (köztük Alfa pirosban és ezüstben), többféle 16-18 hüvelykes könnyűfém kerékgarnitúrával szerelhető fel, emellett a vásárló az alumínium tetősínek színét is meghatározhatja (van fekete és alumínium szürke). Az erősebb változatok krómozott kettős kipufogóvéget is kapnak.
Ahogy a limuzin, úgy a kombi formatervét is alaposan kidolgozta az Italdesign műhely és az Alfa Romeo Style Centre. A Sportwagon méreteit tekintve hajszálra megegyezik a limuzinnal, s ugyanolyan ellenállhatatlan. A két autó a B oszlopig bezárólag megegyezik, onnantól azonban már egy csinos, kupésított stílus-kombit látunk. Aki annak idején kedvelte a 156 SW-t, valószínűleg ebbe is szívesen beleülne. Szó sincs sebtiben összetákolt karosszériáról, az SW aprólékosan kidolgozott autó. Emelkedő övvonala és hátrafelé kecsesen lejtő teteje csodálatos profilt adnak neki. Sőt, megkockáztatom: az Alfára jellemző sportos elegancia a kombi modellnél még jobban érvényre jut, mint a limuzinnál. A hármas tagolású, míves kidolgozású fényszórók, az Alfa-pajzsban végződő V-alakú motorháztető-domborítás, a kilincsek, a jellegzetes kerekek, az elsők stílusában megrajzolt hátsó lámpák, valamint a két krómozott kipufogó ezúttal is felkorbácsolják az érzelmeket. A 159-es eleje annyira szép, hogy legszívesebben lehajítottam volna róla a rendszámtáblát.
Az olasz gyártó, ragaszkodva a 156 SW-nél alkalmazott recepthez, a 159 SW-nél is inkább a formát, mint a funkciót tartotta szem előtt. Például hiába rendkívül széles a nyomtáv, az utaskabin elég keskeny és rövid, továbbá a kategóriában a csomagtartó is a legkisebbek közé tartozik. Az 159 SW-ben tulajdonképpen ugyanannyi hely van, mint a limuzinban, csak a magasabb tető miatt hátul kicsivel nagyobb a fejtér. Terpeszkedni ettől még nem lehet és a kilátás hátra sem a legjobb. A 180 centiméter fölötti sofőrök mögött csak átlagos termetű felnőttek férnek el, és elöl a szélesebb embereknek sincsenek jó kilátásaik, beszorítva érezhetik magukat. Látható, az Alfa 159 Sportwagon nem egy nagycsaládi málhás kombi, amivel szárnyasajtós kombihűtő szállítható. De ez így van rendjén. A minimális alakíthatóságra azért odafigyeltek: van síalagutas hátsó könyöklő, lehajtható hátsó üléspad, csomagháló, rögzítőkapcsok, 12 voltos dugaszoló aljzat és jól pakolható poggyásztér. A sofőrüléssel nem voltam kibékülve; nem tudtam úgy elhelyezkedni, hogy ne nyomott volna valahol.
Nem csökken, inkább fokozódik kellemes közérzetünk, amikor beindítjuk a motort és nekiindulunk az autóval. Az Alfa 159 Sportwagon akusztikai komfortja jelentősen felülmúlja a 156-ét, hiszen a merev karosszéria egyáltalán nem nyikorog és vastagabb az oldalablakok üvege is (5 mm), de a kategóriában is ez az egyik legcsendesebb autó. A 2,4 literes, 200 lóerős közös nyomócsöves dízelmotor is csendben teszi a dolgát (hidegen sincs nyers hangja), csak kihúzatva bújik elő az öthengeres aggregát jellegzetes, lelkesítő morgása. Az erőforrás hangszíne és ereje is illik az Alfához, minden helyzetben kellő erőtartalékkal bír és ha esetleg piroslámpás
gyorsulásra kerülne sor, a legtöbb ellenfelet meg tudja lepni. A turbó 4000-es fordulatszámig tölt, utána fokozatosan csökken a motorerő. A 2000-4000-es tartományban viszont igen vehemens gyorsításra képes az Alfa és örömmel nyugtáztam, hogy tapadási problémák sem jelentkeztek. Ez a széles futófelületű, kiváló minőségű abroncsok és a kifinomult futómű érdeme – utóbbi talán az Alfa eddigi legjobb szerkezete. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros megoldás nagysebességű kanyarodáskor is biztos útfogást ad és jól kirugózza az úthibákat. A rugózás feszesebb az átlagosnál, de ilyen motorteljesítmény mellett ez alapkövetelmény.
Nemcsak a bolondbiztos futómű és a sziklaszilárd kasztni adnak menet közben nagy biztonságérzetet, hanem a 17 colos könnyűfém kerekek mögött megbújó hatásos négytárcsás fékrendszer is. A kormányzás direkt és pontos, és a hatfokozatú váltó is korrekt szerkezet, jóllehet, a hideget nem szereti. A kiosztása hosszú, ami érthető, hiszen az Alfa zokszó nélkül tartja autópályán a 180-200 km/órás sebességet is. Megjegyezném, 11 milliós 159-es tesztautónkat minden földi jóval felszerelték, éppen ezért csodálkoztam, hogy miért maradt ki a csomagból a Xenon fényszóró. Egyszerűen blamázs, hogy egy ilyen kaliberű gépben kifejezetten gyenge fényerejű és rövid fénycsóvát terítő halogén lámpák világítottak. (A Bi-Xenon fényszóró kötelező extra 224 640 forintért!)
A kombi modellek 350 ezer forinttal drágábbak a négyajtós változatoknál, a belépő 6 640 000 forint. Persze óriásiak a különbségek, ha valaki olyan felszereltségű autót szeretne, mint a tesztelt példány, készüljön fel a 10-11 milliós árcédulára. A dízeleknél maradva, a legolcsóbb a 120 lóerős 1,9 JTDm Impression 7 445 000 forintért. 16 szelepes 150 lovas erőforrással minimum 8 190 000 forintot kell leszurkolni, hatfokozatú automataváltóval és gazdag Distinctive felszereltséggel az összeg 9 190 000 forintra kúszik fel. Plusz egy hengerért és 50 lóerőért az Alfánál húzós, 1,655 millió forintot kérnek, ami nem biztos, hogy mindenkinek megéri. A 150 lovas dízel 320 newtonmétert tud, álló helyzetből 100 km/órára pedig 9,6 másodperc alatt gyorsítja a bódét. A végsebesség ezzel a motorral 208 km/óra. Igaz, csak négyhengeres. A 2,4 csúcsdízel csak a legbővebb Distinctive felszereltséggel
párosítható, “beszállókártya” 10 345 000 forintért váltható. A hatfokozatú Q-Tronic szerkezet további félmillióval gyarapítja az összeget. Összehasonlításul: a 197 lóerős BMW 325d Touring 11 129 000 forintba, a 180 lóerős, részecskeszűrővel felszerelt Audi A4 Avant 2,7 V6 TDI 11 043 000 forintba kerül.
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon vérbeli olasz, sportos kombi, ami elsősorban stílusával hódíthat. Egyéniség a középkategóriában. Karosszériája masszív és biztonságos, de élénk mozgatásához ajánlottak a nagyobb motorok, és inkább a turbódízelek. Az árakat a német konkurensekhez igazították, de a 159-es cserébe valódi prémium szolgáltatást nyújt. Kívül-belül vonzó, minősége elsőrangú, s ahogy kell, élvezetesen vezethető.- Jelleg
- középkategóriás kombi
- Motor
- 2387 cm3
- soros öthengeres, 20 szelepes, common rail közvetlen befecskendezéses dízelmotor variálható geometriájú turbóval
- Teljesítmény, nyomaték
- 110 kW (147 LE) @ 4000 RPM
- 400 Nm @ 2000 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4660 mm
- Szélesség: 1828 mm
- Magasság: 1425 mm
- Tengelytáv: 2700 mm
- Csomagtér: 445 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 226 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 8 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
9 / 5 / 7 l/100 km - Tesztfogyasztás: 9 l/100 km
- Árak
- Alapár: 10345000 Ft
- Tesztautó ára: 11289320 Ft