/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Alfa Romeo GTV 3,2 V6 24V

2004. december 13. 10:24   |   Autoblog
címkék:  

Milyen egy véreb? Erős, bolond, gyors és harapós. Nem mitugrász, nem szabad félvállról venni, mert kiszámíthatatlan. Pontosan ilyen személyiség az Alfa Romeo GTV legerősebb változata is.


Igen jól sikerült a ráncfelvarrás! Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint azok az arcok, tágra nyílt szemek és mutogató ujjak, amiket a vezetőülésből láthattam az utca emberire pillantva. Ha pedig ehhez még egy kövérebb gázfröccsöt is társítottam… rövid időre “megállt az élet” az utcán, és mindenki a hörgő-morgó, bordó GTV-t bámulta. Főleg a frontrészét, ahol hasonlóan a 156 és a 166 átszabásához, lentebb húzták a hűtőrácsot, átrajzolták a köténylemezt és a motorháztetőt. Az autó karakterének roppant sokat használ az a hatalmas légterelő, ami tesztautónk hátulján is díszelgett, és minden bizonnyal tetemes leszorító erőt is eredményez a hátsó kerekekre. Szükség is van rá…

A leggyorsabb: 5-tel 250 km/h fölött

Az Alfa legsportosabb fiát már korábban is szép nagy motor hajtotta, de a nemrégiben végrehajtott ráncfelvarrás hozott még egy kis szívnagyobbodást. Az Alfa Romeo mérnökei úgy gondolták, ráfér még a GTV-re egy hangyányi izmosítás, így még az eddigieknél is félelmetesebb lesz. Ezért aztán a korábbi háromliteres motor helyett most 3.2-es V6-os hörög benne, természetesen továbbra is 24 szeleppel, és csodálatos torokhanggal. A hengerűrtartalommal persze a teljesítmény és a forgatónyomaték is emelkedett. A korábbi 220 lóerő helyett ezennel 240 tombol benne, a nyomaték pedig 289 Nm lett. Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ezzel a bestiális erőgéppel az Alfa Romeo GTV nem kevesebb, mint a márka történetének leggyorsabb sorozatgyártású modellje: végsebessége 255 km/h!

Sportos, szigorú belső

A 240 paripa rúgását a fekete bőrrel gazdagon ellátott utastérben élvezhetjük, a modellfrissítés a középkonzolt és a számlap designját érintette, a többi maradt a régi. Az ajtóborítások régimódi formatervén, a bajuszkapcsolókon, bizonyos gombokon és a 164-esből ismerős, ósdi kormányon talán lett volna még mit csiszolni, de egy így is elmegy.

A helykínálattal azonban igen szűkmarkúan bánik a mérges talján. Persze egy sportautótól nem is lehet elvárni, hogy terpeszkedhessen benne az ember, de nem árt, ha magasabb egyének is jól érzik benne magukat. Nos, a mi GTV-nk esetében a lábak és a vállak helyével nincs gond, de egy 190 cm-es embernek már súrolja a feje búbját a tetőkárpit. Ez még nem minden, ugyanis egy korábban tesztelt példányban volt elektromos napfénytető is, ami elvett még egy pár értékes cm-t az egyébként is alacsony belmagasságból, így abban gyakorlatilag nem fért el az imént említett 190 centis “próbaemberünk”.

A sportos MOMO kagylóülések keményre tömött oldaltámaszai elől meggyőzően tartják a testet, de mi a helyzet hátul? Pontosan az, amit kívülről méregetve gondolunk: siralmas. A GTV forgalmi szerint négy személyes ugyan, de a hátsó ülésekre inkább csak cuccolni érdemes, felnőtt embernek büntetés, 150 centi alatti, vékony testalkatúaknak talán még kényelmes. Talán jobb lett volna a GTV kétszemélyesnek, és akkor legalább a 155 literes csomagtér is használhatóbb méretet és alakot nyert volna. Tesztautónkban pótkerék helyett egy kis defektjavító készlet áll rendelkezésre, így legalább elfért némi poggyász is.

240 lovat kordában tartani

175 cm-es magasságommal tökéletes kényelemben ülök a vezetőülésben, úgyhogy elég a bogaraskodásból, és induljon a száguldás! A sportszív brutális hangzását a keményebb fülekhez hangolták, akinek pedig egy kis benzin is csörgedezik az ereiben, annak tényleg gyönyörű muzsika! Magam is ilyen ember vagyok, úgyhogy némi túráztatgatás és ismerkedés után hamarosan egy hosszú egyenes előtt a piros lámpánál állva találom magam, sehol egy lélek, szabad a pálya … Mi jöhet? Halljuk milyen, amikor a V6-os beveti minden erejét! Görnyedt pozícióban a rövidke szélvédő felső pereme alatt kukucskálva kémlelem a zöld jelzést, miközben egyesben a betonkemény kuplungot taposva alig várom, hogy tövig nyomhassam a gázpedált egy kiadós gyorsulásért.

Csak lassan a testtel, mert a GTV motorházteteje alatt rejtőző 240 paci könnyen megbokrosodik, ami a bődületes nyomaték társaságában érdekes dolgokat produkálhat. Hiába a 225-ös gumi és a 17 colos felni, erős trakciós problémákkal kell megküzdenie a GTV első-kerékhajtásának. Ezért aztán tanácsos két marokra fogni a kormányt, különben könnyen eltáncol a kezünkben. Ráadásul a jobb és bal szélső állás között mindössze két és felet fordul, úgyhogy igen pontos mozdulatokat igényel. Ha egy pár nyomvályú is nehezíti az iránytartást, akkor még a pár száz lóerőhöz szokott vezetőnek is felszökik a pulzusa egy-egy gyorsítás közbeni sávváltásnál vagy kanyarnál. Ez van, de nem kell megsértődni, elvégre sportautóban ülünk, tessék mindig résen lenni és szigorúan két marokra szorítani a kormányt! Ha mindezt tudomásul vesszük, akkor jöhet csak a szédítő gyorsulás.

Hátba vág

A V6-os gépből alig pár százzal az alapjárati fordulatszám fölött érezhetően sok nyomaték szabadul ki, így a rugalmasság a legjobb turbódízelekéhez hasonlítható. Máris elismerően bólogat a nyomatékőrült vezető: végre egy sportautó, aminek nem kell feltétlenül véresre forgatni a motorját, hogy jól húzzon, és emellett lóerőből is van bőven. A GTV-vel tehát már alacsony fordulaton is élmény autózni, annál is inkább, hogy a 3,2 literes, hathengeres V elrendezésű motor ilyenkor is gyönyörűen gurgulázik, de az igazi nyers erő üvöltését 5-6 ezer környékén élvezhetjük igazán. Nosza!

Az egyes hamar elfogy, valahol 60 körül jár a sebességmérő, majd második fokozatban pirosba lökve a fordulatszámmérőt már éppen túl is szárnyaljuk a 100 km/órát. A stopper most “üti” a 6,4 másodpercet, és ügyes váltással még mindig (hármasban) is előcsalhatunk némi gumicsikorgást, úgyhogy a gyorsulás további gáztaposásra csábít.

Így aztán a GTV-ben egy heti játszadozás után sem lehet megállni, hogy néha az aszfaltra szabadítsa az ember mind a 240 lovat, és legalább négyesig felkapcsoljon, teljesen kiforgatva a motort minden fokozatban. Ekkor azonban máris 200 km/h-ig fut a sebességmérő, és még mindig van további két fokozat a váltón. A papírforma szerint 255 km/h-ig tombolhatunk – megsúgom, hogy a sebességmérőt egy ötössel tovább lehet spannolni. A hatodik fokozat ellentétben néhány kategóriabeli 6 sebességessel itt pihentetőként is használható, 150-nel suhanva a főtengely mindössze kb. 3000-et fordul percenként. Kanyarokban fejet szédítően lehet fokozni a sebességet, szélső helyzetekben inkább alulkormányzottan viselkedik. A fék elég nyúlós, de keményen taposva viszonylag jól megfogja a vezetővel együtt 1,5 tonnás gépet.

Súlyos gázpedál-mozdulatok

A gyakori pocakos padlógáz súlyos következményekkel jár a benzinkúton – természetesen, mondhatnánk némi túlzással. A gyár által megadott 19,9 literes városi fogyasztás olvasása után nem illik meglepődni, ha az be is igazolódik – legalább őszinték. Nem gyakori dolog ez, ráadásul ennyiért még bőven lehet gyorsulni is, sőt, a sűrű dugókban való araszolgatás is belefér. Országúton tempósan haladva, előzgetésekkel tarkítva is elegendő 10-11 liter 100 km-enként, ami az autó erőtartalékait figyelembe véve egész kellemes adat. Az autópálya egyeneseit kihasználva ez 15-16 literre ugrik, no de 240 lóerőnek elvégre táplálkozni is kell valamiből.

Pibull + hóbort + szado 10,9 millióért

A GTV-t vezetni összességében felejthetetlen élmény, és aki minden nap erre vágyik, annak ára van – közel 11 millió forint. Az autó minden puritánságával, néhol idejétmúlt megoldásaival együtt egy imádnivaló és maximálisan élvezhető sportgép, ráadásul a motorja nincs a végsőkig “kihegyezve”. A teljesítmény, de még inkább a nyomaték görbéjének alakja nem hegyes, ellenben sok kategóriatárssal, amiket 7-8 ezres fordulatig kell hajszolni, hogy megbolonduljanak végre. Ha pedig valaki még ezek után is kételkedne a GTV tudásában, akkor tanúsíthatom, hogy az érzés eszméletlen és félelmetes.

Műszaki adatok

Motor: 3197 cm3-es, V6-os, 24 szelepes benzinmotor
Teljesítmény: 240 LE / 6200/min
Nyomaték: 289 Nm / 4800/min
Saját tömeg: 1415 kg
Hosszúság/szélesség/magasság: 4285/1780/1320 mm
Csomagtér: 155 liter
Végsebesség: 255 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Fogyasztás (városi/országút):  19,9/9,3 liter/100 km.
Tesztfogyasztás (átlag): 13,8 liter/100 km
Üzemanyag: 70 liter
Tesztautó alapára: 10 895 000 forint

Tesztautó: Fiat Autó Magyarország Kft.

Szöveg és kép: B.G.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • sport kupé
  • Motor
  • 3197 cm3
  • hathengeres V-benzinmotor + villanymotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 132 kW (176 LE) @ 6200 RPM
  • 289 Nm @ 4800 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4285 mm
  • Szélesség: 1780 mm
  • Magasság: 1320 mm
  • Tengelytáv: 2528 mm
  • Csomagtér: 155 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 255 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 6 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    19 / 9 / 12 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 13 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 10895000 Ft
  • Tesztautó ára: 0 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!