Az Audi új Gran Turismója Magyarországon
“Az Audi A5 a legszebb autó, amit valaha is terveztem” – nyilatkozta Walter de’Silva, a Volkswagen konszern vezető formatervezője. Egyetértünk vele, az R8 mellett ez a legszebb jelenkori Audi. A kupé-vásárlók alapvetően érzelmi alapon döntenek új autójuk kiválasztásakor, az Audi A5 legnagyobb aduásza pedig kétségtelenül a formavilága. Az A5 már-már az álomautó kategóriába sorolható, s […]
“Az Audi A5 a legszebb autó, amit valaha is terveztem” – nyilatkozta Walter de’Silva, a Volkswagen konszern vezető formatervezője. Egyetértünk vele, az R8 mellett ez a legszebb jelenkori Audi. A kupé-vásárlók alapvetően érzelmi alapon döntenek új autójuk kiválasztásakor, az Audi A5 legnagyobb aduásza pedig kétségtelenül a formavilága. Az A5 már-már az álomautó kategóriába sorolható, s a legtöbbünk számára az is marad. Természetesen van belőle dízelváltozat is, a paletta csúcsán pedig az S5 trónol.
Még emlékezhetünk a 2003-ban bemutatott Nuvolari quattro-ra, az első progresszív formavilágú Audi kupéra. Nos, a Nuvolari számos eleme ma az Audi A5 vonásaiban köszön vissza. Élőben igazán lenyűgöző az autó, mert – közhelyesen szólva – tökéletesen ötvözi az eleganciát a sportossággal. Még piros színben is kéne. 4,63 méter hosszú, amivel a prémium kategória kupéi közé tartozik. “Granturismóságát” négy kényelmes ülése és 455 literes csomagtere adja. Az illő menetdinamikai adottságokról a 170 és 265 LE közötti teljesítménnyel rendelkező FSI- és TDI-motorok gondoskodnak. Az A5 kapható első- és összkerékhajtással, hatfokozatú manuális vagy automatikus sebességváltóval.
Az A5 leginkább az orráról azonosítható Audiként: itt látható a jellegzetes stíluselem, a “singleframe” hűtőrács, valamint az Audisan szögletes fényszórók, továbbá az S6-on és az R8-on már alkalmazott, hatásvadász, de nagyon ütős nappali világítást adó LED csík. Rendkívül szép lett a kocsi hátulja is, itt a széles, kifelé domborodó lámpatestek dominálnak. Oldalnézetből az extravagáns felnik vonzzák a tekintetet, ilyen szép könnyűfémeket én még gyári kínálatban nem láttam.
Apropó, motorok. A “Vorsprung durch Technik”, azaz a Haladás technikájának szellemében az Audi A5-ben kizárólag közvetlen befecskendezéses erőforrások működnek, a benzinesek FSI, míg a dízelek common-rail TDI rendszerrel. A kulturált járású TDI-motorok sportos adottságaikkal éppoly jól illenek az A5 karakteréhez, mint a benzinesek, a döntés egyedül a vezető személyes ízlésén múlik. Az Audi A5 motorkínálatának csúcsán az “Audi valvelift system” szelepvezérléssel készülő, új 3,2 literes FSI konstrukció áll. A korszerű rendszer két állásban szabályozza a szelepemelés mértékét, amelyre közvetlenül a vezérműtengelyen elhelyezett, eltolható bütyökelemek szolgálnak. Az Audi A5 3,2 FSI pilótája így 265 LE és 330 newtonméter fölött diszponálhat, manuális váltóval 6,1 másodperc alatt gyorsíthat 100 km/óra tempóra. A csúcssebességét elektronika korlátozza 250 km/órában. Az alapmotor a turbófeltöltést a közvetlen benzinbefecskendezéssel kombináló, 170 lóerős 1.8 TFSI, ami 2007 második felétől jelenik meg a kínálatban.
Az Audi új kupéjának sportos TDI-erőforrásaként az alapvetően átdolgozott 3,0 literes konstrukció szolgál, amelynek teljesítménye ezúttal 240 LE, legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri az 500 newtonmétert. Hiába olajkályha, az Audi A5 3.0 TDI quattro kategóriája legsportosabb képviselői közé tartozik 5,9 másodperces gyorsulásával és 250 km/óra csúcssebességével. Biztosan népszerű lesz, 10 liter alatti átlagfogyasztása miatt is. Választható kisebb, 2,7 literes V6-os TDI is, 190 lóerővel és nyolc áttételű multitronic váltóval. Az Audi A5 2.7 TDI multitronicnak sem kell szégyenkeznie, legnagyobb sebessége eléri a 232 km/órát, százra pedig 7,6 másodperc alatt gyorsul.
Azok is megtalálják a számításukat, akik a kiélezetten sportos modelleket szeretik. Az Audi A5 az S5-tel együtt mutatkozott be, melynek high-tech 4,2 literes V8-as FSI motorja 354 lóerős. Ezt az erőt quattro állandó összkerékhajtással, különleges hangolású sportfutóművel és nagyteljesítményű fékrendszerrel kombinálták. A nyolchengeres maximális nyomatéka eléri a 440 newtonmétert (3500 ford./perc), s az Audi S5 5,1 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet. Az S5 nemcsak, hogy megy, mint a távirat, de hangolt hátsó dobjainak köszönhetően gázadáskor vérpezsdítő hangja is van.
Kívülről az autó az 5 párhuzamos küllővel megformált, 18 colos “S Design” alumíniumöntvény keréktárcsákról, a feketére fényezett, “S5” feliratú féknyergekről, a platinaszürke árnyalatú, függőleges krómlécekkel kiegészített hűtőrácsról, az átformált lökhárítókról, az alumínium házas külső tükrökről, a négy ovális kipufogóvégről, valamint a csomagtartó légterelőjéről ismerhető fel. Az utastérben “S” sportülések és multifunkciós bőrbevonatú sportkormány, szürke műszerszámlapok illetve “S5” feliratú alumínium küszöblécek teremtenek egyéni stílust.
Természetesen itt is bőséges játéktér áll rendelkezésre az egyéni igények kielégítésére. Az üléseket a középső sávon “Jupiter” szövet, az oldalpárnáikon pedig bőr borítja. A középső rész Alcantara kárpittal is rendelhető, vagy akár a teljes ülés a különösen finom selyemnappa bőr klasszikus, sportos fekete, Magmavörös, vagy éppen az elegáns Gyöngyezüst vagy Musztángbarna árnyalatában. A dekorberakások kínálata a csiszolt matt alumíniumtól a szénszálas Carbon Atlas változaton át a Vavonafa szürkéig vagy az új szürke nemesacél mintázatig terjed. A bőr színárnyalatokkal és a dekorberakásokkal, vagy akár a quattro GmbH “Audi exclusive” programjának egyedi fényezéseivel minden egyes Audi S5 önálló egyéniséggé változtatható. Opcióként az A5 kínálatának összes felszerelése rendelkezésre áll, a 3-zónás komfort automatikus légkondicionálótól a Bluetooth autótelefonon át egészen a Bang & Olufsen hangrendszerig.
Jelenleg csak az A5 3.0 TDI DPF quattro-nak és az S5 4.2 quattro-nak van magyarországi alapára, előbbi 13 100 000, utóbbi 17 900 000 forinttól vásárolható meg.