Családi méret: Chevrolet Cruze 1,8 LTZ
Két évvel a négyajtós szedán után került piacra az ötajtós ferdehátú Cruze, pedig kettejük közül ez a praktikusabb modell, így családi autónak is jobban beválik. Amíg meg nem érkezik a kombi változat, az ötajtós Cruze marad az egyik legjobb vétel a kompakt kategóriában.
A 2009-ben bevezetett Cruze a Chevrolet legkeresettebb modellje, és komoly szerepe volt abban, hogy a gyártó tavaly 4,76 millió járművet adott el, hozzásegítve a General Motorst a világelsőséghez. A Cruze szedánból eddig egyedül 1,13 millió darabot értékesítettek, s a tavaly megjelent ferdehátú kivitel is rövid idő alatt igen népszerűvé vált. Európa teljes piacának a negyedét adják a kompakt autók, és ebből 65 százalék esik az ötajtósokra. Tehát egyáltalán nem mindegy, hogyan teljesít a ferdehátú modell.
A ferdehátú Chevy Cruze mindössze 9 centiméterrel rövidebb a szedánnál, és ezzel az ötajtós kompaktok között az egyik legnagyobb, 4,5 méter hosszú. Tíz centiméterrel hosszabb például az Opel Astránál, amelynek a padlólemezét használja. Az ötajtós Cruze könnyen megkedvelteti magát a formájával; a megfelelő mértékben divatos és sportos ahhoz, hogy bárhol tetszést arasson. A tuningautóknál gyakran alkalmazott megoldás, a lámpákra ráhúzott motorháztető morcossá és kissé fenyegetővé teszi a Chevy tekintetét – egyedivé téve az autót a mezőnyben. A farnál, a lámpák esetében felfedezhető némi koreai beütés, ugyanakkor ennek az autónak már semmi köze sincs a Daewoo modellekhez.
A közel 2,7 méteres tengelytávú Cruze első pillantásra nagy, masszív autónak tűnik, és valóban is az. Szélessége 1,8 méter fölött van, ezért akár hátul is elférnek benne hárman rövid távon. Az ötajtós Cruze tágasabb, mint az alapját adó új Opel Astra, a hátsó utasok térdének például néhány centiméterrel több hely jut. Magas sofőr mögött sem kell tehát kuporogni. A ferdehátú Cruze négyajtóssal szembeni fórja pedig a bővebb hátsó fejtér, valamint a könnyebben pakolható csomagtartó. Tulajdonképpen ez az ötajtós Cruze fénypontja: a szabályos alakú, mély, 413 literes üregbe szinte élmény pakolni, rengeteg holmit elnyel. Nekem például sikerült négy darab 225 mm széles, 18 hüvelykes nyári gumit egymás mellé állítva belerakni és még akkor is gond nélkül le tudtam csukni az ajtót. A kategóriabajnok csomagtér természetesen előrefelé bővíthető is (883 literre), bár az üléseket ledöntve nem lesz sík a rakfelület.
A Cruze nagyon ügyesen adja el magát. A műszerfal és a tágabb vezetői környezet sivár, kemény műanyagokból építkezik, mégsem érezzük úgy, hogy gyatra minőségű autóban ülnénk. A vastag, jó fogású kormány, a műszerfalra és az ajtóbelsőkre kiterjesztett kárpitozás, a fémhatású betétek, valamint a célirányosan elhelyezett krómozások megteszik a magukét. Emellett nagyok és kényelmesek az első ülések, jó a vezetési pozíció, tág tartományban állítható a kormánykerék. Ergonómiailag mindössze egy kifogásolható dolog van, mégpedig az, hogy az ember térdkalácsa minduntalan beleütközik az automata klímaberendezés hőfokszabályzó tekerőgombjába. S biztosan lesz olyan, akinek a kék műszerfal-világítás sem fog tetszeni.
Testes és nehéz autó az ötajtós Chevrolet Cruze, ezért kötelező jelleggel turbómotorokkal kellene adni. Ám benzinmotorból egyelőre két szívóüzemű választható hozzá, amelyek képtelenek hatékonyan megbirkózni a Cruze tömegével, a 2 literes turbódízel motorral pedig sokak számára túl drága lehet az autó. Az 1,6 literes, 124 lovas benzinmotor mellett megvásárolható a kocsi egy 1,8-as, 141 lóerős aggregáttal is, amelyet ki is próbáltunk. A motor 1,6 literesnek és körülbelül 110 lóerősnek érződik, holott papíron 141 lóerőt állít csatasorba. Kelletlenül indítja meg az autót, végig lassú gázreakció jellemzi, és csak 3500-as fordulatszám fölött, igazából 4000-es főtengely-fordulaton talál magára. Lendületes haladáshoz húzatni kell a motort és tiporni a gázpedált.
A Chevy városban megeszi a 10 litert és átlagban sem fogyaszt ennél sokkal kevesebbet. Mi 8,8 litert mértünk. Reméljük, hamarosan ezt a modellváltozatot is kínálják majd a General Motors 1,4 literes turbómotorjával, amely sokkal nyomatékosabb és takarékosabb a régi vágású 1,8-asnál. A Cruze kombihoz viszont már a forgalmazás kezdetétől választható lesz 140 lóerős turbómotor. Már számtalanszor leírtam, de most is megemlítem, hogy öt helyett hatfokozatú kézi váltót kellene építeni minden autóba, így az 1,8 literes Cruze-ba is. Autópálya tempónál ötödik fokozatban 3400-at forog a főtengely, de azért elkelne még az a bizonyos hatodik. Néhány decilitert még biztosan lehetne spórolni vele. A váltóművel egyébként különösebb baj nincs, pontosan kapcsolható, csak hosszú úton jár a kulisszában.
A ferdehátú Cruze praktikus családi autó jellegét erősíti a futómű hangolása, ugyanis a mérnököknek a jó útfogást sikerült mai viszonylatban kényelmes rugózással párosítani. A Cruze 17 hüvelykes abroncsai ellenére ügyesen, kis döccenésekkel abszolválja az úthibákat és a keresztbordákat, szépen, fokozott karosszériadőlés nélkül fordul a kanyarban és provokálásra sem válik idegessé, hanem sokáig tarja a kijelölt ívet orrtolás nélkül.
Az ötajtós Chevrolet Cruze kedvezményes magyarországi alapára 3 399 000 forint, ami nagyon kedvezőnek mondható. A csupán a fűthető első üléseket és a bőrkárpitot nélkülöző LTZ változatot is megkapjuk 4 599 000 forintért. A leginkább ajánlott 2 literes, 163 lovas dízel verzióért minimum 5 millió forintot kell letenni az asztalra, de a Cruze még így is az alsó-középkategória egyik legjobb vételének számít.
- Jelleg
- kompakt ferdehátú
- Motor
- 1796 cm3
- soros négyhengeres, 16 szelepes benzinmotor
- Teljesítmény, nyomaték
- 106 kW (141 LE) @ 6200 RPM
- 176 Nm @ 3800 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4510 mm
- Szélesség: 1815 mm
- Magasság: 1477 mm
- Tengelytáv: 2685 mm
- Csomagtér: 413/883 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 200 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 10,1 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
8,9 / 5,2 / 6,6 l/100 km - Tesztfogyasztás: 8,8 l/100 km
- Árak
- Alapár: 3 399 000 Ft
- Tesztautó ára: 4 599 000 Ft