Dél-Koreából, szeretettel: SsangYong Actyon Sports Premium 4WD
A SsangYong Actyon pickup sok embert meggyőzhet, ha élőben látja és kipróbálja. Pillanatnyilag ez a márka húzómodellje.
A Musso Sports által megkezdett pickup vonalat viszi tovább a SsangYong Actyon Sports, ami különleges megjelenésével, robosztus technikájával és jó ár-érték arányával szerezhet híveket magának. Ha valaki túlteszi magát a márkával szembeni előítéletein, jó minőségű és felszereltségű, korrekt pickupot ismerhet meg benne.
A SsangYong Actyon Sports-ot is az a bizonyos Ken Greenley alkotta meg, aki a sokak számára emészthetetlen formájú Rodiust és Kyront is tervezte. Kreációjának még új nevet is adott: Sport Utility Truck, tehát szabadidő-teherautó. A pickup gyakorlatilag az Actyon szabadidő-autó platós kivitele, több mint 50 centiméterrel hosszabb nála (4965 mm) és tengelytávja (3060 mm) is 32 centiméterrel haladja meg az Actyonét. Ezzel átlagos méretűnek számít a szegmensben, a kategória éllovasa, a Nissan Navara duplakabinos kivitele 25 centivel hosszabb nála.
Az ötszemélyes kabin mögött egy egyszerű, műanyag béléses platót alakítottak ki, amin a csempétől a homokzsákig sok minden szállítható, akár 750 kilogramm össztömegig. A plató oldalába rögzítőszemeket integráltak, melyek segítségével le lehet kötni a rakományt, de igazán megnyugtató megoldást csak valamelyik gyári, utólagosan megvásárolható keménytető jelenthet. Kétfajta van, az egyik egy zárható fedél, a másik egy nyitható oldalüvegekkel rendelkező, hátul üvegajtós, belül kárpitozott, felül pedig pótféklámpával ellátott keménytető. A klasszikus keménytető ára 470 ezer forint + áfa, a zárható fedélé 390 ezer forint + áfa.
Az Actyon Sports pickup formája kiforrottnak tűnik, legalábbis az Actyonéhoz képest. A koreai platós kifejezetten sportos vonalvezetésű, a karvalyszerű orrkiképzés és az emelkedő övvonal kiemeli kategóriatársai közül. Rövidnek tűnnek az első és a hátsó túlnyúlások, mely annak köszönhető, hogy ügyesen kerekítették le a karosszéria elemeket. Plusz a hasmagasság elöl 216, hátul 190 mm, így közepesen nehéz terepen is elboldogul a SsangYong; még akkor sem fúrja be magát a homokba, mikor már indokoltnak találnánk. A szuverén stílusú jármű terepjáróként, munkaeszközként és személyautóként is megállja a helyét. Alvázas, de esetében hátul nem az elterjedt megoldást, a laprugós felfüggesztést alkalmazták, hanem ötlengőkaros, spirálrugós felfüggesztést építettek be, ami sokat javított a hátul ülők komfortérzetén. Sajnos az alvázas konstrukcióból eredő remegést a koreai mérnököknek nem sikerült kiküszöbölni, ami a város rossz minőségű úthálózatán haladva sokszor kellemetlenné tud válni.
Az Actyon Sports modellek kizárólag kapcsolható, elektronikus felügyeletű összkerékhajtással kerülnek piacra. Alapesetben a hátsó tengely hajt, amúgy pedig a műszerfali tekerőgombbal választható összkerékhajtás és a felező fokozat segít az előrejutásban. Normál körülmények között elegendő a hátsókerék-hajtás, s jó tudni, hogy bekapcsolt négykerék-hajtással sem feszül meg a hajtáslánc, ha teljesen kifordítjuk a kerekeket. Igaz, hátsó diffizár nincs benne, mint például a Mitsubishi L200-ban, de ahol a tulajdonosok 90%-a használni fogja, összkerékhajtással is biztosan elmegy. Az Actyon Sports jól manőverezhető terepen, finom a rugózása, hosszúak a rugóútjai és megnyugtató a hasmagassága. Az erdőt járva arra csábítja az embert, hogy bemenjen a “susnyásba” vele, csak hát vigyázni kell a fényezésre. A hajtáslánc bírná.
A SsangYong különc pickupját a Kyronban és az Actyonban is szolgálatot teljesítő, bevált, Mercedes-eredetű 2,0 literes, harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendezésű, változó geometriájú turbófeltöltővel ellátott turbódízel motor hajtja. Legnagyobb teljesítménye 141 lóerő, forgónyomatéka már 1800-as percenkénti fordulatszámon 310 newtonméter. Érdekes, hogy a hasonlóan nehéz Kyront ez az erőforrás zajosabban és lomhábban vitte, a pickupban pedig már nem hallani a nyersességét, s a nyomatékleadása is egyenletesebb. Mindamellett a szigetelés is remek, az Actyon Sports meglepően csendes autópálya menetben is. Az ötfokozatú kézi váltó teherautós stílusban vezérelhető, s néha bizony pontatlan. A maximális sebesség 161 km/óra, de ezt az autó hegyen-völgyön tartani tudja. A fogyasztás körülbelül 10 literre adódik átlagosan.
A SsangYong Actyon pickup sok embert meggyőzhet, ha élőben látja és kipróbálja. A Rexton mellett szerintem a legjobban sikerült SsangYong modell, s ezt a pozitív piaci fogadtatás is alátámasztja. Az idei tervezett 63 darabos mennyiséggel szemben augusztusig már 75 darab fogyott belőle. A koreai platós az egyik legjobb ár/érték arányú modell a piacon, a többek között ABS-sel, fékerő-elosztóval, elektromosan állítható és fűthető tükrökkel, elektromos ablakemelőkkel, állítható magasságú ülésekkel és kormánykerékkel, légkondicionálóval, fűthető első szélvédővel, 2 légzsákkal és CD-rádióval felszerelt bázis modell nettó 4 940 000 forintért kapható. A gazdagabb felszerelésű, bőrös Premium változatokért 5 630 000, illetve 6 120 000 forint + áfát kell fizetni (automata).
Ha hasonló felszereltségű modelleket veszünk alapul, kiderül, hogy a piacon a SsangYong Actyon Sports az egyik legolcsóbb modell. A szegmens vezető modellje, a 174 lóerős Nissan Navara indulóára nettó 6 168 000 forint, a 136 lovas Mitsubishi L200 Intense duplakabinos változatban nettó 5 679 000 forintba kerül, a 120 lóerős, duplakabinos Toyota Hilux Comfortért légkondival 5 115 000 forintot kérnek, a 143 lovas, duplafülkés Ford Ranger pedig nettó 4 885 000 forinttól szerezhető be. A Ranger rokona, a Mazda BT-50 ára is kedvező, a duplakabinos, 4 légzsákos és légkondis változatért nettó 4 908 900 forintot kérnek.