Itt az összkerekes Fiat Freemont
Olaszország legkeresettebb hétszemélyes autója, a Fiat Freemont már összkerékhajtással is kapható. A teljesen automatikusan működő négykerék-hajtási rendszer Európában a 3,6 literes V6-os és az erősebbik 2 literes MultiJet dízelmotorral párosítható, de nálunk csak a gázolajossal rendelhető.
Az európai forgalmazás kezdetétől számítva mindössze hat hónap alatt a Fiat Freemontból 25 ezer darabot értékesítettek Olaszországban, így az országban ez lett minden idők legnépszerűbb hétszemélyes autója. A Fiat-Chrysler együttműködés első gyümölcse tehát példátlanul nagy siker; sokan emiatt a modell miatt lettek „Fiatosok". Az új összkerekes verzió pedig tovább szeretné növelni a modell vonzerejét.
A Freemont aktív négykerék-hajtási rendszere csak szükség esetén kapcsolja be a hajtásba a hátsó tengelyt. Szenzorok figyelik a gumik tapadását és eldöntik, mikor kell nyomatékot irányítani a hátsó kerekekre is. A rendszer nemcsak sáros, havas és jeges útfelületen avatkozik be, hanem aszfaltozott úton is, ha nagyobb tapadásra és kanyarstabilitásra van szükség. A Freemont AWD rendszere elektronikus vezérlésű kuplungon (ECC) keresztül osztja szét a nyomatékot a tengelyek között. Nem állandóan működik, így üzemanyagot takarít meg, ezen kívül rugalmasabb és pontosabb mint a viszkokuplung vagy a Torsen differenciál.
Alaphelyzetben csak az első kerekek hajtottak. Alacsony tapadású útfelületen, az első kerekek megcsúszásakor azonban aktivizálódik az ECC kuplung és nyomatékot kapnak a hátsó kerekek is. Ennek mértékét a vezérlés dönti el. Ha például a hátsó kerekek biztos talajt fognak, de az elsők jégen állnak, elinduláskor több nyomaték irányul a hátsókra. 40 és 105 km/óra között a rendszer aktívan változtatja a tengelyekre irányuló nyomatékot. Erőteljes gyorsításkor és kanyarban az összes kerék hajtott a semleges viselkedés és a jó tapadás érdekében. Ha az AWD rendszer oldalanként eltérő tapadást érzékel, az ESP avatkozik közbe a kerekek célirányos fékezésével.
Az összkerékhajtás a 170 lóerős, 2 literes MultiJet 2 dízelmotorral, valamint a 280 lovas Chrysler Pentastar 3,6 literes V6-os hajtóművel együtt rendelhető meg. Mindkét erőforráshoz hatfokozatú automataváltót kötnek. Kettejük közül valószínűleg a turbódízel erőforrás lesz a népszerűbb választás Európában. Csúcsnyomatéka 350 Nm 1750 és 2500-as fordulatszám között, de az 1500-3000-es tartományban sem esik 300 alá. Szükség is van erre, ugyanis a Fiat Freemont MultiJet AWD 2 tonnánál is nehezebb jószág. A 170 lovas gázolajossal 11,1 másodperc alatt eléri a 100 km/órás sebességet és 184 km/óránál van a vége.
A 3,6 literes V6-os erőforrással szerelt összkerékhajtású változat üres tömege 1956 kilogramm, a 280 lóerő azonban 8,4 másodperces gyorsulást és 206 km/órás csúcssebességet tesz lehetővé. Az AWD változatok fogyasztása egy literrel haladja meg az elsőkerék-hajtású verziókét, a dízelé 7,3, a benzinesé 11,3 l/100 km.
A 489 centi hosszú, 188 cm széles és 169 cm magas Fiat Freemont jókora autó, tengelytávja is 289 centiméteres. Hétüléses autó, valóban használható harmadik sorral, amely egy mozdulattal eltüntethető a csomagtér padlójában. A hátsó székek és a második soriak is sínrendszeren csúsztathatók. Az üléstámlák lefektethetők; összességében 32-féle üléskonfiguráció létezik a Fiatban. A Freemont második sori székeibe ülésmagasítókat építettek be (akár +10 cm), így gyermekek is biztonságosan utazhatnak az autóban. A raktér hét üléssel 145, öt üléssel 540, két üléssel pedig tetőig pakolva 1461 literes.
Magyarországon a Fiat Freemont AWD kizárólag 2 literes 170 lovas MultiJet dízelmotorral és csúcs Lounge felszereltséggel vásárolható meg, szenzációsan jó áron, 8 550 000 forintért.