Japán harcos: Infiniti FX30d GT Premium
A 2003-ban az Egyesült Államokban bemutatott, egyedi formatervű Infiniti FX egy teljesen új kategóriát teremtett és komoly rajongótáborra tett szert. Hazánkban is, ahol sokáig csak szürkeimport útján lehetett beszerezni. Ma már más a helyzet, bárki megveheti magának, nyomatékos dízelmotorral is.
A 2000-es évek elején a hozzám hasonló autórajongó fiatalemberek számára a nap fénypontját jelentette, ha megpillantott egy Infiniti FX szabadidő-autót Budapesten. Csorgó nyállal fordultunk a gyönyörű gép után, amelynek fő ismertetőjegyei a hatalmas kerekek és az akkoriban újdonságnak számító diódás hátsó lámpák voltak (talán ezen a modellen voltak az autóiparban először LED-es lámpák). Szerencsére az FX nyerő formáján azóta sem változtattak, sőt, a sport-terepjáró jobban néz ki, mint valaha. A felül a sportautók, alul a szabadidő-autók formai jegyeit felvonultató Infiniti FX a 2008-as modellfrissítés alkalmával is megőrizte egyéniségét, és azóta nagyobb hasznot is hoz a Nissan luxusmárkájának. A sportos SUV második nemzedéke 2008 óta tudniillik az öreg kontinensen is kapható, két évvel ezelőtt pedig – egy kicsit megkésve, de még időben – dízelmotorral is elérhetővé vált. E nélkül Európában még egy luxusterepjáró sem boldogulhat.
Jómagam is büszkén, nagy megelégedéssel használtam a különleges, irídium kék fényezésű és 20 hüvelykes kerekekre állított FX-et. Bármerre jártam, a szokásosnál nagyobb tisztelet övezte a járművet és kiderült, sokaknak ma is ez a kedvenc autója. Persze nyolchengeres benzinmotorral, nem holmi olajkályhával. Az érdeklődőknek ilyenkor elmeséltem, hogy az eladások 90 százalékát a dízelmotoros verzió adja és az 5 literes, 390 lovas benzinmotorral szerelt modell jóval többet fogyaszt, de hiába, az emberek emlékeztek még a V8-as motorok morajára, ami egy életre beléjük ivódott. A lényeg az, hogy az Infinitiben ülve zárt sorompók nyíltak meg előttem, bejutottam oda, ahová más autóval nem valószínű (amiben azért a német rendszámnak is szerepe volt), a gyalogosátkelők előtt megállva pedig sokszor mosoly, egymás oldalba böködése és mutogatás volt a kiváltott reakció. Az impozáns orr-részt látva ezen nem is csodálkozom.
A 2012-es modell amúgy csak az orr-részében különbözik a 2008-astól. Az Infiniti védjegyének számító kettős ívű hűtőrács oldalait óvatosan áttervezték, így a hűtőrács, a sárvédők és a motorháztető egységesebb képet ad. Ezen kívül a lökhárító formáján is változtattak, s a ködfényszórók körül mostantól könnycsepp alakú króm díszítőbetét található. Úgy gondolom, egyetérthetünk abban, hogy az FX frontja a leglátványosabb része. A GT és GT Premium kivitelek újfajta 20 colos Enkei kerekekkel érkeznek, az S és S Premium modellekhez azonban már 21 colos felnik dukálnak.
Az Infiniti FX-ben ülve azonban nemcsak az állandó feltűnést kell szokni, hanem a tekintélyes méreteket is. A jármű ugyanis 4865 mm hosszú és bitang széles, tükrök nélkül 192 centiméter. A terebélyes karosszéria óvatosságra int, a Margit-hídi szűk forgalmi sávot például teljes egészében elfoglaljuk vele. A tetejébe az autó elejét is nehéz érezni, a rendkívül hosszú, lefelé ívelő motorháztető miatt. De jó ha tudjuk, hogy így a motor az első tengely mögé kerülhetett, ami jótékony hatással volt a súlyelosztásra. Így történhetett meg az is, hogy a két akkumulátort a csomagtartó padlója alá építették be. Mégiscsak egy sport-terepjáróról beszélünk.
A tengelytáv hosszú, 2885 milliméteres, az utastér azonban nem tartozik a legtágasabbak közé. A hátsó lábtér és fejtér, valamint a csomagtér űrméretének tekintetében az Infiniti FX elmarad a konkurenciától. Utóbbi befogadó képessége mindössze 410 liter, amit ma már egy-két kompakt személyautó is tud. Viszont a hátsó üléstámlák szöge állítható és ezek szükség esetén le is dönthetők, 1,3 köbméteres rakodóteret eredményezve. Az Infiniti sport-terepjárója igazán négy felnőttnek és csomagjaiknak kényelmes.
Az utastérben minden megtalálható, ami szem-szájnak ingere, nehéz lenne felsorolni mindazt a temérdek extrát, amit bezsúfoltak az autóba. Rengeteg Nissan modellből ismerős kezelőszervvel találkozunk, s a középső érintőképernyős monitor sem jelent újdonságot. Ennek ellenére nem panaszkodhatunk. Az Infinitiben találunk analóg órát, több a krómozott, lakkozott felület, és finomabban működik általában véve minden. Alapfelszerelés a gyönyörű steppelt bőrkárpitozás, a juharfa díszítő betétek, továbbá a valódi gyapjú szőnyegek és tömör fém díszítések, például az alumínium pedálok és a magnézium váltófülek. Tetszett, hogy a kormányról teljes mértékben vezérelhető a multimédiás rendszer és az ergonómiával is elégedett voltam. Az ülések oldaltartása megfelelő, viszont a combok megtámasztása elégtelen, úgyhogy tempósan vett kanyarokban kicsit csúszkálunk az ülésben.
Az Infiniti FX30d-be a Renault-Nissan szövetség 3 literes V6-os turbódízel-motorját ültették, amely 238 lóerejével és 550 newtonméteres nyomatékával fölényesen mozgatja a 2150 kilogramm súlyú, összkerékhajtású szabadidő-autót. A hathengeres aggregát a príma hétfokozatú, elektronikusan vezérelt automata váltóval együttműködve 8,3 szekundum alatt felgyorsítja 100 km/órás sebességre a kocsit és 212 km/órás végsebességet biztosít a számára. A gázpedál határozott lenyomására az Infiniti némi késlekedéssel, de egy mozdony erejével indul meg és mindenki tudtára adja, hogy ki a főnök. Biztonsággal előzhetünk vele. A turbódízel aggregátnak ráadásul szép hangja is van, amit a kellő mértékben engedtek beszűrődni az utastérbe. Az FX-szel bizony nehéz lassan menni, de a hosszú váltóáttételezés miatt ennek nem feltétlenül magas fogyasztás az ára. 130 km/óránál, hetedik fokozatban például mindössze 2200-at fordul a főtengely. Átlagosan 10 litert fogyaszt az autó, ami a 90 literes üzemanyag-tartály mellett nagy hatótávolságot tesz lehetővé.
A dízel FX-et kiváló vezetni; csendes, erős és a rugózás sem követel kompromisszumokat a bent ülőktől. A hatalmas, 265/50-es abroncsok ellenére az autó ügyesen kivasalja az úthibákat, nem üt és nem is pattog el kanyarban, viszont tetemes súlya és mérete miatt nem a szerpentinek királya.
Aki szeretné, természetesen 3,7 literes V6-os és 5 literes V8-as benzinessel is megveheti az FX-et. Előbbi teljesítménye 320 lóerő, nyomatéka pedig 360 Nm. A 2012 kilós FX37 modell mindössze 6,8 másodperc alatt gyorsul fel százra, végsebessége pedig eléri a 233 km/órát. Az FX50 csúcsmodell 390 lóerőt és 500 Nm nyomatékot mozgósít, így elég neki 5,8 szekundum a százas tempóhoz, a csúcssebessége pedig 250 km/óra. Városban viszont csaknem 8 literrel többet eszik, mint a dízelmotoros kivitel.
Az Infiniti FX legnagyobb erőssége a formaterv, amely önmagában eladja, majd következik a gazdag alapfelszereltség, amivel komoly árelőnyt szerez magának a konkurenciával szemben. Az eleve bőséges GT alapfelszereltséggel 16,2 millió forintba kerül az autó, GT Premium szinten pedig 17,9 milliót kérnek érte. A sportos lelkületű vásárlók választhatják az S vagy az S Premium kivitelt, 17,3 millió forinttól. Ebben az esetben alapfelszereltség az aktív lengéscsillapító rendszer, az aktív hátsókerék-kormányzás, a 21 colos kerékgarnitúra, valamint a sportülés. Az Infiniti összes létező extráját tartalmazó S Premium változatért 19 millió forintot kell letenni az asztalra.
Az FX tulajdonosok a felmérések szerint nagyon szeretik az autójukat, amit az együtt töltött öt nap után abszolút meg tudok érteni.
- Jelleg
- nagyméretű szabadidő-autó
- Motor
- 2993 cm3
- soros négyhengeres, változó szelepvezérléses benzinmotor
- Teljesítmény, nyomaték
- 178 kW (238 LE) @ 3750 RPM
- 550 Nm @ 1750 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4865 mm
- Szélesség: 1925 mm
- Magasság: 1680 mm
- Tengelytáv: 2885 mm
- Csomagtér: 410/1305 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 212 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 8,3 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
11,2 / 7,8 / 9 l/100 km - Tesztfogyasztás: 10 l/100 km
- Árak
- Alapár: 16 266 900 Ft
- Tesztautó ára: 18 308 400 Ft