/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Maserati Ghibli, a csúcsmenedzser-autó

2013. október 30. 14:15   |   Autoblog
címkék:  

Hazánkban is debütált az új Maserati Ghibli, az olasz márka első felső-középkategóriás limuzinja, amely a kétféle biturbó V6-os benzines mellett turbódízel motorral is elérhető. Így akár vonzó lehet a csúcsmenedzsereik számára flottát vásárló cégeknek is.

A Ghibli, amely kisebb, rövidebb, könnyebb, dinamikusabb, kedvezőbb árú és gazdaságosabb, mint a zászlóshajónak számító Quattroporte, sarokköve a Maserati azon terveinek, melyek szerint 2015-ben a cég 50 000 autót gyárt majd. Úgy néz ki, ezek a számok könnyen teljesülnek majd, az új Quattroporte ugyanis már önmagában 22 ezer fölé vitte idén az éves értékesítési darabszámot.

A Ghibli, amely legfőbb alkotórészeit – például az ütközésbiztonságot szolgáló elemeket, a futóművet, a felfüggesztést, a motorokat és a LED-es fényszórótechnológiát – illetően osztozik a nagyobb Quattroportéval, 50 kg-mal könnyebb annál (Ghibli S: 1810 kg), míg tengelytávja 173 mm-rel (2998 mm), teljes hossza pedig 291 mm-rel rövidebb (4,97 méter). Két centiméterrel alacsonyabb is mint a Quattroporte, első és hátsó nyomtávjai pedig szélesebbek. A Ghibli az E szegmens egyik legsportosabb és legelegánsabb képviselője.

A Ghiblit tervező dizájnercsapat egy olyan limuzin megalkotását kapta feladatául, amely esetében a dinamikusabb menettulajdonságokat a vizuálisan agresszívebb karakternek kell kifejeznie, de úgy, hogy egyértelműen felismerhető legyen Quattroportéval való rokonság. A karosszéria sziluettje a négyajtós limuzin kupészerűségét tükrözi, miközben a Ghibli hűtőrácsa és első fényszórói a macskaféléket idézik. A hűtőrács – amely a jelenlegi GranTursimóéra emlékeztet – eredete a klasszikus, 1950-es évekbeli AG CGS-ig nyúlik vissza.

A Ghibli megkapta a jellegzetes C-oszlopot is, amelynek döntő szerep jut a kupészerű kiállás megteremtésében, és amelyen – az 1963 óta tartó hagyománynak megfelelően – ott látható a klasszikus “Saetta” Maserati logó. Az oldalprofil képét az első kerekek mögötti, tradicionális Maserati-kopoltyúktól induló, egészen hátsó kerekek mögé, magukba a hátsó lámpába futó él határozza meg. Alapfelszereltségben 18 colos kerekeket kap az autó, de 19, 20 és 21 colos könnyűfém felnikkel is rendelhető. A nagyobb átmérőjűek esetén a gumiméret elöl és hátul különböző, így például a 21 colos változatnál elöl 245/35, hátul 285/30.

A Ghibli utastere, amely a különleges kialakítású műszerfallal határozottan különbözik a Quattroportéétól, tökéletesen passzol az autó sportosabb és fiatalosabb karakteréhez, ugyanakkor jottányit sem csorbul az az előkelőség, amely elvárható egy Maseratitól. A Ghibli alapfelszereltsége magában foglalja például a finom Poltrona Frau bőrkárpitot, és egyedülálló az is, hogy a vásárló a műszerfal-borítás esetében is kétféle bőrkárpit közül választhat. A hátsó helykínálat az autó méreteihez képest szűkös, a térdeknek kevés hely jut, viszont kényelmes és hosszú az ülőlap, és a támla szöge is jól eltalált. Aki sofőrös limuzint keres, jobban jár a Quattroportéval. A hátsó üléstámlák amúgy 40-60 arányban dönthetők, a csomagtartó térfogata pedig 500 liter.

A többi Maseratihoz hasonlóan a Ghibli vezetőorientált műszerfalat kapott. A műszeregységben egy nagyméretű kilométeróra és egy fordulatszámmérő foglal helyet, amelyek egy 7 colos, az autó számos funkciójáról tájékoztató TFT kijelzőt fognak közre. A középkonzolon egy 8,4 colos (21 cm) érintőképernyő található, amellyel a Ghibli szinte összes fedélzeti rendszere vezérelhető. A menük segítségével változtathatók az autó alapbeállításai, innen vezérelhető az első ülések fűtése és szellőztetése, a kormányfűtés, az extraként a hátsó szélvédőre rendelhető napellenző mozgatása, valamint itt jelenik meg a tolatókamera által rögzített kép is. A funkciók között megtalálható a navigáció, a DVD-lejátszó és a Bluetooth kapcsolat is. Felárért az autó Wi-Fi hotspottá is alakítható, ami támogatja a HSDPA, UMTS, EDGE és GSM szabványokat. A rendszerhez egyszerre akár három készülék, például laptop, mobiltelefon vagy táblagép kapcsolódhat.

A Maseratihoz méltó menetteljesítményeket új, a Ferrarival közös fejlesztésű, közvetlen befecskendezéses V6-os turbómotorok biztosítják, amelyek erősebbek és környezetbarátabbak a márka korábbi hajtóműveinél. És persze a hangjuk is izgalmas. A Ghibli egy 3,0 literes, ikerturbós V6-os benzinmotor kétféle változatával, valamint egy V6-os dízelmotorral kapható.

A Ghibli modellt hajtó 3,0 literes V6-os egység 330 lóerőt ad le 5000-es percenkénti fordulatszámon, maximális nyomatéka pedig 500 Nm. Mindössze 5,6 másodperc alatt gyorsítja az autót 100 km/órára, szabványos átlagfogyasztása pedig  9,6 liter. Az izmosabbik V6-ossal szerelt Ghibli S hátsó- vagy összkerék-hajtással választható, 410 lóerőt és 550 Nm nyomatékot generál. 5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, végsebessége pedig 285 km/óra. Mindamellett hivatalosan csak 10,4 litert fogyaszt átlagosan, amiben szerepet játszanak a szükség esetén működő (on demand) kiegészítő berendezések, valamint az I.C.E. (Increased Control and Efficiency) funkció, amely a fogyasztás, az emisszió és zaj csökkentését célozza. A vezető által kiválasztható I.C.E. kevésbé közvetlenné teszi a gázreakciókat, ami nyugodtabb autózást tesz lehetővé, kikapcsolja a turbófeltöltő túltöltési funkcióját és egészen 5000-es percenkénti fordulatszámig zárva tartja a Sport kipufogó-csappantyúkat. A funkció mindemellett simábbá és lassabbá teszi a sebességváltási folyamatot, és csökkenti a nyomatékot a kapcsolási pontokon.

A benzinesek mellett választható a Ghibli Diesel modell is, az első autó a Maserati csaknem 100 éves történetében, amelyet dízel erőforrás hajt. A Maserati hagyományaival összhangban a maga 275 lóerejével és a 2000-es percenkénti fordulatszámon jelentkező 600 Nm-es nyomatékával ma ez piac legerősebb, egy turbóval rendelkező 3 literes motorja. Az erőforrással az autó 6,3 másodperc alatt sprintel 100 km/órára, a végsebesség pedig 250 km/óra, ugyanakkor a NEDC ciklus alapján megállapított CO2-kibocsátás mindössze 158 g/km, a fogyasztás pedig 5,9 l/100 km.

A Maseratik azonnal felismerhetők jellegzetes motorhangjukról – és az új Maserati Active Sound Systemnek köszönhetően a Ghibli sem kivétel ez alól. A kipufogórendszer hangját és teljesítményét pneumatikus szelepek szabályozzák, amelyek a hengersorok leömlőihez csatlakoztatott kipufogócsövekbe vannak beépítve. Az alapbeállítást jelentő Normal módban az elkerülő szelepek zárva vannak, így a négy kipufogóvégből kellemes és diszkrét hang árad. Sport módban azonban nyitnak a kipufogószelepek, hogy a kipufogógázok a lehető legrövidebb úton, a legnagyobb sebességgel távozzanak. A Ghibli motorteljesítménye ezzel a maximálisra nő, és az autó még harsányabb, vérpezsdítő hangot ad ki. Ráadásul ezt a dízel változat is produkálja.

A Ghibli mindegyik verzióját ugyanazzal ZF nyolcfokozatú automata sebességváltóval látják el, amely már bizonyított az új Quattroportéban. Öt különböző móddal rendelkezik. Ezek az Auto Normal, az Auto Sport, a Manual Normal, a Manual Sport, valamint az extrém időjárási körülményekhez igazított I.C.E. módok. Az automata módokban az autó felismeri a különböző viszonyokat, így például az aktuális időjárási viszonyokat, azt, hogy az autó emelkedőn vagy lejtőn halad-e, hogy erőteljesen fékez-e vagy éppen kanyarodik, és mindig a legmegfelelőbb fokozatot választja ki a legmegfelelőbb kapcsolással. Kézi módban a vezető a kormányoszlopra szerelt, hosszúkás váltófülekkel vagy a sebesség-előválasztó karral válthat. A kapcsolások Manual Sport módban a leggyorsabbak és a leghatározottabbak. Az I.C.E. mód a pihentető vezetést szolgálja, emellett ez a mód a legideálisabb akkor, amikor gyenge a tapadás, például hóban.

A Ghibli egyébként önzáró differenciálművel is rendelkezik, legyen szó akár a hátsó-, akár az összkerék-meghajtású verziókról. A kúpkerékhajtású, aszimmetrikus egység terhelés alatt 35, egyébként 45 százalékban zár. Noha a Quattroporte közeli rokona, a Ghibli sajátos karekterrel rendelkezik dupla keresztlengőkaros első, valamint rendkívül igényes, multi-link hátsó futóművének köszönhetően. Rendelhető adaptív Skyhook lengéscsillapítási rendszer is, amely esetében a lengéscsillapítók vezérlése egymástól függetlenül, elektronikusan történik. Alapbeállítása a kényelmet szolgálja, és akkor válik sportosabbá, amikor a vezető megnyomja a felfüggesztés gombját.

Az új Ghibli hazai bemutatóján a márka magyarországi forgalmazója, a Wallis Motor Pest marketingvezetője elmondta, a Maserati a flottaértékesítés irányába próbál nyitni. Szerintük új luxuslimuzinjuk már vonzó lehet a csúcsmenedzsereik számára flottát vásárló cégeknek. Az év végéig mintegy 10 darab értékesítésével számolnak. A Ghibli Diesel már 22,8 millió forintért megvásárolható, a benzines alapmodellért 23,6 milliót kérnek, míg az S változatért 28 millió forintot kell leszurkolni. A Ghibli S Q4 csúcsváltozat ára 29 millió forint.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!