Megérkezett hozzánk a Peugeot dízel-hibridje
Megvásárolható Magyarországon a világ első sorozatgyártású dízel-elektromos hibrid autója, a Peugeot 3008 HYbrid4. A különleges crossover összteljesítménye 200 lóerő, mind a négy kereke hajtott, és kevesebbet fogyaszt a 2 literes dízel modellnél. Fenntartása viszont nem kerül többe amazénál, így flottaautónak is beválhat. A bázismodell ára 9 290 000 forint.
A Peugeot mérnökei hosszú éveken át dolgoztak a dízel-hibrid meghajtó rendszeren, míg végül annyira biztonságos és a mindennapokban is használható lett, hogy beépíthették azt a 3008 crossoverbe. A hibrid hajtáslánc beszerelése mindössze 10 percet vesz igénybe a 3008-as gyártósorán, ráadásul moduláris, tehát könnyen más konszernmodellekbe is beépíthető, és benzinmotorral is kombinálható. A villanymotor a segédberendezéseivel és a hátsó futóművel együtt kompakt egységet képez. Egyébként hamarosan a Citroen DS5-ben is debütál a dízel-hibrid meghajtás.
A HYbrid4 technika alapja a Peugeot által kifejlesztett legjobb műszaki megoldások, a dízelmotor, a villanymotor, a második generációs Stop & Start és az elektronikus felügyeletű soros robotváltó kombinált alkalmazása. Magától értetődött, hogy az oroszlános márka a dízelmotoros technika területén szerzett tapasztalatkincséből indult ki, ezért került az első sorozatgyártású hibrid modelljébe HDi FAP dízelmotor.
Az első tengelyt tehát egy 2 literes, részecskeszűrős HDi dízelmotor hajtja, amely 163 lóerőt és 300 Nm nyomatékot ad le. A hátsó tengelyre azonban egy állandó mágneses szinkronmotor került, amely maximálisan 37 lóerős teljesítményre és 200 Nm-es nyomatékra képes. A villanymotort egy nikkel-fémhidrid telep látja el energiával, amelyet a csomagtér padlója alá építettek be. A végeredmény egy 4,36 méteres, közel 1,7 tonnás városi terepjáró, összkerékhajtással és 200 lóerős maximális teljesítménnyel, amely papíron 3,8 litert fogyaszt, emissziója pedig csupán 99 g/km. A magasabb specifikációjú változat emissziója elérheti a 104 vagy 108 g/km-t.
A vezetőnek a középkonzolon elhelyezett tekerőgomb ad választási lehetőséget a négyféle hajtásmód között, amiket önműködően vezérel a PTMU elektronika. Az esetek többségében érdemes az Auto, tehát az automatikus módot használni, mert ilyenkor elektronika felügyeli önműködően az egész rendszert, beleértve az átváltást a HDi dízel és a villanymotor között. Ez adja a csekély fogyasztás és a dinamikus viselkedés lehető legjobb kombinációját: dízeles fronthajtás, összkerékhajtás vagy elektromos hajtás. Egyúttal minimumra csökken a fogyasztás és a CO2 emisszió. A gyakorlatban a rendszer jól működik, de a hajtásmódok közötti átkapcsolás korántsem történik olyan gyorsan, mint ahogy várnánk. Emellett a dízelmotor hangja is erős, de mindez valójában csak szőrözés a részemről, a Peugeot tisztességesen összerakta ezt az autót.
A ZEV villamos hajtás módban az autó 3-4 kilométert tehet meg, maximum 60 km/órás sebességgel. Feltétele, hogy 50 százalékig fel legyen töltve az akkumulátor. Ha utóbbi lemerülőben van, beindul a dízelmotor és az üzemmód magától átvált Auto állásba. Megfigyeltem azt is, hogy az akku visszatöltése menet közben igen gyors.
Összkerékhajtású módban (4WD) a két hajtómű a lehető legnagyobb mértékben együttműködik, a hátsó kerekeket a villanymotor hajtja, az elsőket pedig a dízel. Ez biztonságossá és könnyen vezethetővé teszi az autót, ugyanakkor fokozza dinamikáját. Kisebb sebességgel ugyanúgy lehet terepezni, mint egy szabadidő-autóval, ilyenkor a nyomaték mintegy 40 százaléka jut hátra. Az összkerékhajtás éppúgy nem állandó, mint a legtöbb modern SUV esetében, hanem elektronika szabályozza, minimális fogyasztásra törekedve. A 3008 HYbrid4 persze nem terepjáró, de sáros földúton vagy téli reggelen nem fogunk elakadni vele. A Peugeot rendszerének nagy előnye, hogy még lemerült akkuval is működőképes az összkerékhajtás, mert ha kell, a generátor-önindító kisegíti. A 8 kW teljesítményű, Stop & Start önindító ugyanis szükség esetén áramot is képes fejleszteni a villanymotor működéséhez.
S végezetül rendelkezésre áll a Sport mód, ahol magasabb fordulatszámnál történnek a sebességváltások, és mindkét motor maximális teljesítménnyel üzemel. Ekkor használható ki a 200 lóerő és az összesen 500 Nm nyomaték. Az üresen 1660 kilós 3008 HYbrid4 ilyenkor szinte megtáltosodik, 8,5 másodperc alatt elérheti a 100 km/órás sebességet. A végsebessége 191 km/óra, ami minden körülmények között elegendő.
A HDi dízelmotor hosszú, országúti utazáskor működik legkedvezőbb üzemi tartományában. A villanymotor akkor lép be, mikor kicsi a teljesítményigény, különösen kis sebességű haladáskor, illetve lassításkor (energia-visszanyerés). Ilyen helyzet főképp városban fordul elő. A HDi dízelmotor és a villanymotor között automatikus az átváltás, köszönhetően a Stop & Start rendszernek, amely készenléti állapotba hozza a dízelt, majd ismét beindítja, ha szükség van rá. Bizonyos helyzetekben pedig egymást segíti a két motor (pl. erős gyorsításkor). A dízelmotorhoz elektronikus felügyeletű hatfokozatú robotváltó csatlakozik, ami lényegesen kulturáltabban és gyorsabban működik elődeinél, és kellemetlen rántások nélkül végzi a dolgát. Arról pedig, hogy pontosan mi történik a hajtásláncban, egy 7 colos, multifunkciós kijelző tájékoztatja a vezetőt.
A 3008 HYbrid4-ben nincs mechanikus kapcsolat az első és a hátsó hajtás között, ami újabb előny, mert nincs kardántengely és utastérbe benyúló kardánalagút. Megmaradt a belső tér, a csomagtartóból pedig csak a Ni-MH (nikkel-fémhidrid) akkumulátortelep vesz el 55 liternyi helyet (most 377 liter az űrtartalom). A kalaptartó alatt amúgy találunk egy 66 literes rekeszt, a hátsó üléseket síkba döntve pedig másfél köbméteres üreg jön létre.
A HYbrid4 modell külsőleg amúgy nem sokban különbözik egy hagyományos, belső égésű motorral hajtott kiviteltől. Változtattak egy kicsit a nappali menetfényt adó fénydióda-sorral ellátott fényszórón, új márkaemblémát biggyesztettek a motorháztetőre, egyedi hűtőmaszkkal látták el az autót és fekete oldalvédő csíkokat illesztettek rá. A kéttónusú, fényes fekete hátoldalú spoiler szintén megkülönbözteti a 3008 HYbrid4-et a család többi tagjátót.
A tágas kabinban olyan a vezetőhely, mint egy élvonalbeli kupéé, sőt mint egy repülőgépé. A kapcsolókat kézre esően csoportosító középkonzol egyértelműen elkülöníti a magas és uralkodó pozíciójából mindent jól átlátó pilóta fülkéjét. A gazdagabban felszerelt változatban vetített kijelző is van. Az anyaghasználat pedig a prémium szintet képviseli. A modern és elegáns váltókar emblematikus részlete a HYbrid4 technikának, akárcsak az energia áramlását szemléltető hétcolos színes képernyő. Apropó, váltókar. „D" vagy „P" állást hiába keresünk rajta. A D, vagyis Drive helyett A, mint automata van, a parkoló állást pedig a motorleállításnál automatikusan reteszelődő kézifékkel váltották ki.
Végül, a 3008 HYbrid4 vonóhorgával 500 kilós utánfutót is vontathat. Mindeddig ez az egyetlen hibridautó, amely képes ilyesmire.
A HYbrid4 technikával ellátott 3008 azoknak szól, akik nemcsak környezetkíméletet és igényes műszaki tartalmat keresnek, hanem olykor élményautózást is. Vállalatok is jól járnak a 3008 HYbrid4-gyel, amely a csekély CO2 emisszió elismeréseként adókedvezményt élvez egyes országokban, de környezetkíméletével előnyösen hat a cégarculatra is. A CO2 emisszió mérséklése jelentősen leviheti a cégflották adóját.
A 3008 HYbrid4 fenntartása nem drágább a 3008 2.0 l HDi 163 LE modellénél, szervizperiódusa azonos, azaz normál használat esetén 30 000 km. A nagyfeszültségű akkumulátortelep nem kíván karbantartást, élettartama pedig azonos a járműével. Akárcsak az egész hibridhajtóműé, ötéves a garanciája.
A Peugeot dízel-hibridje körülbelül 20-30 százalékkal fogyaszthat kevesebbet, mint a 2 literes HDi-vel szerelt alapmodell, a gyárilag megadott 3,8 literes átlagot hozni lehetetlen. Viszont egy villamos hajtásra is képes hibrid autó egy kicsit mindig átneveli az embert, változtat a vezetési stílusán. S ez az igazán jó benne.
A 99 grammos, szerényebb alapfelszereltségű Peugeot 3008 HYbrid4 magyarországi vételára 9 290 000 forint, míg a vetített kijelzős, navigátorral és 17 colos könnyűfém felnikkel ellátott, 104 grammos verzióért 9 890 000 forint. A hasonló képességű, igaz átlagosan 20 centiméterrel hosszabb kompakt crossoverek sem olcsóbbak ennél.