/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Peugeot 308 1,6 e-HDi Allure – Sztár allűrök

2014. április 29. 20:00   |   Autoblog
címkék:  

A Peugeot az utolsó csavarig áttervezte kompakt modelljét, amely egy csapásra az alsó-középkategória egyik legjobb autója lett. Átlagon felüli kvalitásait az Év Autója díjjal is elismerték. Lássuk, érdemes-e a kitüntető címre.

A francia márka a 208-assal megkezdett új formatervezési és műszaki irányvonalat vitte tovább a 308-as esetében, ami nagyon jót tett neki. Teljesen másképp fest, mint elődje, leginkább azért, mert 5 centiméterrel alacsonyabb nála (1,46 m), elveszítette egyterűs jellegét. Más paraméterei is „normálisak”: 4,25 méteres hosszával nagyjából akkora, mint a Volkswagen Golf, szélessége pedig 1,8 méter. A tengelytáv átlagos, 2,62 méter, a nyomtáv azonban feltűnően széles, ami dinamikus kiállást ad az autónak. A karosszéria letisztult, sallangmentes, az ablakfelületek a mai trendekkel ellentétben igen kiterjedtek, viszont a C-oszlop nagyon vastag, ami a kilátás rovására megy. A szoros illesztési hézagok és az egy tömbből faragottság magas minőséget közvetítenek, az autó eleje és hátulja pedig igazán karakteres, kiemelik a 308-ast a tömegből. Az Allure csúcsfelszereltségnél széria fénydiódás fényszórók ékszernek is beillenek és szuggesztív tekintettel ruházzák fel az autót, de az oroszlánkarmot formázó LED-es lámpák is különlegesek. Az eleganciáról gazdag krómozás gondoskodik.

A Peugeot 308 nagyon szép autó, és utasterének anyag- és kidolgozási minősége is a legjobbakkal vetekszik. Puha az érdekes, kissé érdes felületű műszerfal és máshol sem ütközünk nyers, kopogós anyagokba. Igényesek és szépek a fémborítások, e téren a fénypont a míves kidolgozású váltógomb. Luxusautóhoz méltó a nappabőr kárpit és a volán bőrhuzata is finomabb a szokásosnál. A Peugeot 308-as tehát felsőbb osztályba lépett, ezzel párhuzamosan azonban nála is megjelent a német prémium márkáknál szokásos mérföld hosszúságú extralista, tehát még a leggazdagabban felszerelt modellekre is milliókat költhet a kedves vevő. A tesztautót például másfél millió forintnyi extrával tették fényűzőbbé, ami egy középkategóriás kocsi árszintjére hozta fel. A masszírozós, elektromos mozgatású nappabőr ülések, a tetőn teljes hosszában végighúzódó panoráma üvegtető, a kulcsnélküli nyitás és indítás, a vezetői segédrendszer csomag, a csúcs multimédiás rendszer, de még a 17 colos könnyűfém kerékszett is plusz pénzbe kerül, ami talán túlzás egy kicsit.

Cserébe egy rendkívül igényes, ízlésesen berendezett, teljes szolgáltatást nyújtó autóban ülhetünk, amely a különleges műszaki megoldásokra fogékonyakat is lenyűgözi. A 208 után a 308-ban is megtaláljuk ugyanis a rendkívül letisztult, a gombokat szinte teljesen mellőző, i-Cockpitnak elnevezett újszerű vezetőhelyet, amelynek központi elemei a szokatlanul kicsi, 35 centiméter átmérőjű kormánykerék, valamint a magasra helyezett műszerek és középkonzol. Az alacsony termetűek elképzelhető, hogy nem érzik majd jól magukat ebben a környezetben, az átlagos és afölötti magasságúak azonban nem találnak majd kivetnivalót benne. Tág tartományban állítható és kedvező az ülés pozíciója, csakúgy, mint az apró kormánykeréké, amely ideális esetben nem takar bele a műszerekbe, ráadásul kivételes élmény forgatni.

Mindehhez kapunk még egy csaknem 25 centiméter átmérőjű középső érintőképernyőt, amiről az összes fedélzeti rendszer vezérelhető. Érdemes elindulás előtt a fontosabb dolgokat beállítani rajta, ugyanis az eredeti elgondolással szemben komolyan elvonja a sofőr figyelmét az útról. A hőmérséklet és a levegőbefújás irányának módosítását is a képernyőn kell végezni, amire menet közben többször rákényszerülhetünk. Nehezítő körülmény, hogy a képernyő nem elég érzékeny, néha többször is meg kell nyomni az adott „gombot”. A csúcskiépítésű, feláras multimédiás rendszer egyébként mindent tud, ami ma elvárható, sőt, még egy kicsit többet is (érintős rádió és navigáció, Jukebox 7 GB tárhellyel, 2 darab USB csatlakozó, okostelefonos applikációk), a menürendszer pedig hamar megszokható. A telefon kezelése egészen kiváló.

Ami a helykínálatot illeti, a Peugeot az első utasok kedvében jár, a hátsókat viszont mostohán kezeli. Hátul a lábtér kifejezetten szűk. Elvehettek volna néhány centimétert a csomagtartótól, amely a kategória élvonalába tartozik a maga 420 literes térfogatával. Én nem voltam kibékülve az első üléssel sem, nyomta a combomat, keskenynek találtam az ülőlapját. Fejtér elöl és hátul is van elegendő, igaz, lecsökkenti a panorámatető, aminek még mindig nem látom értelmét, aki ugyanis napfürdőzni szeret, úgyis kabriót vesz. Az üvegtető alatti elhúzható árnyékoló pedig nem tudja száz százalékosan megakadályozni az utastér felmelegedését.

A 308-as motorpalettáján három benzines és két dízelmotor sorakozik; a 82 lóerős 1.2 VTi mellett a vevők választhatják az 1,6 literes THP turbós benzinmotort 125 vagy 156 lóerővel, illetve az 1,6 literes HDi motort 92 vagy 115 lóerővel. A két benzinessel sportos menetteljesítményeket várhatunk, a nulla-százas sprintidő 8,9, illetve kereken 8 másodperc. Jövőre Euro 6-os normát teljesítő tagokkal bővül a választék, megjelenik egy új háromhengeres PureTech e-THP turbómotor 110 és 130 lóerős teljesítménnyel, valamint egy új generációs BlueHDi dízelmotor, 120 illetve 150 lóerős teljesítménnyel. Utóbbihoz a vevők kérhetik majd az új fejlesztésű hatgangos automata sebességváltót is.

A Peugeot 308-as talán legnagyobb ütőkártyája, hogy a szegmens legkönnyebb autója. Elődjéhez képest 140 kilogrammot leadott, ami szenzációs, annyit nyom, mint egy korábbi, dízelmotoros 206-os. Ezért a legkisebb teljesítményű erőforrásokkal is nyugodt szívvel ajánlható. A legbölcsebb választás hozzá talán mégis a PSA konszern remekbe szabott 1,6 literes, 115 lóerős e-HDi turbódízele, amihez precíz hatfokozatú kézi váltót osztottak. A végtelenül kifinomult, csendes erőforrás fürgén mozgatja a mindössze 1160 kilogramm tömegű 308-ast. Már alacsony fordulattól nyomatékos és mindig, minden körülmények között keveset fogyaszt. Mi a számítógép 5,5 literével szemben 5,28 literes átlagot mértünk, ami remek érték, tekintetbe véve, hogy egyáltalán nem óvatoskodtunk. A motort már guruláskor leállító profi start/stop rendszer pedig azoknak is tetszeni fog, akiknek az indítás után első dolga, hogy kikapcsolják a start/stop rendszert. A Peugeot 308 futóműve és kormányzása is nagyon jó, s mint említettem, az autó terelgetése az apró és direkt volánnal nagy élmény. A felfüggesztés hangolása alapvetően lágy, szépen kivasalja a kisebb úthibákat, viszont a keresztbordákat nem tűri, azokra ütéssel válaszol.

Az első ránézésre egyszerű, második blikkre fineszes és vonzó forma, az újszerű vezetőhely koncepció, valamint a szegmens legalacsonyabb tömege olyan tulajdonságok, amelyek az alsó-középkategória egyik legjobb autójává tették a Peugeot 308-ast. Hátránya, hogy felextrázva drága, a második sorban pedig szűk. Aki családi autónak vásárolná, válassza az SW kombit, amely hátul tágasabb.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • alsó-középkategóriás ferdehátú
  • Motor
  • 1560 cm3
  • soros, négyhengeres turbódízel-motor, hengerenként két szelep
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 86 kW (115 LE) @ 3600 RPM
  • 270/285 Nm @ 1750 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4253 mm
  • Szélesség: 1804 mm
  • Magasság: 1457 mm
  • Tengelytáv: 2620 mm
  • Csomagtér: 420/1228 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 196 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 10,2 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    4,2 / 3,3 / 3,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5,28 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 6 170 000 Ft
  • Tesztautó ára: 7 740 000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!