/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Sokkhatás: BMW 123d Coupe

2008. április 08. 14:31   |   Autoblog
címkék:  

A legendás BMW 02-es sorozat újkori reinkarnációját tisztelhetjük az 1-es kupéban, mely gyakorlatilag versenytárs nélkül áll a piacon.


A BMW 123d Coupe igazi különlegesség. Nem elég, hogy kompakt kupékarosszériája van, a legerősebb szériagyártású négyhengeres dízel erőforrás dohog benne, emellett többek között Start-Stop funkcióval és fékenergia-visszavezetéssel is ellátták. Kíméli a környezetet, miközben valódi élményautó.


A BMW 1-es sorozatának öt- és háromajtós modellje nem tartozik a kifejezetten feltűnő autók közé, bezzeg a 13 centiméterrel hosszabb négyüléses kupé kivitel árasztja magából az exkluzivitást. A legendás BMW 02-es sorozat újkori reinkarnációját tisztelhetjük az 1-es kupéban, mely gyakorlatilag versenytárs nélkül áll a piacon. A BMW példásan oldotta meg a feladatot: hosszú motorháztető, nyújtott tetővonal, rövid túlnyúlások, hangsúlyos kerékjáratok. S ami nem látszik, de természetes: tökéletes, tengelyek közti 50:50 arányú súlyelosztás, valamint hátsókerék-hajtás. Az 1-es kupé elölről ugyanolyan, mint az öt- és háromajtós modell,

de a hasonlóságok ezzel véget is érnek. Arányos, szép vonalú a karosszéria, magas, éles övvonallal és kiterjedt lemezfelületekkel. A Bangle által kedvelt oldalsó hullámvonal ezen az autón is megtalálható, összeköti a sárvédőket egymással. Nyilván szándékosan, de a küszöböt és az ajtót elválasztó törésvonal képzeletben meghosszabbítható, s akkor pontosan az első fényszórók fölé és a hátsó lámpák alá fut be. Bravó. Az 1-es kupé farát is nagyon eltalálta a mester, a gyönyörű, ugyanakkor morcos lámpatesteket nagyon szépen összehozta a csomagtartó-fedéllel, és az integrált légterelő kialakítása is zseniális. Napsütésben a fények egyedi játéka figyelhető meg a karosszérián; ez a kocsi még ezüstszínben is remekül mutat.   

Galéria megtekintése

Nagyítás Galéria a képre kattintva!


S akkor jöjjön a lényeg, a 123d-ben dolgozó, teljesen alumínium, 2 liter lökettérfogatú, common rail befecskendezéses és két különböző méretű, változó lapátgeometriájú turbótöltővel szerelt négyhengeres dízelmotor, mely több mint 100 lóerős literteljesítményével igazi unikum. Jelen pillanatban ez a legerősebb négyhengeres széria dízelmotor, 204 lóerőt és 400 newtonmétert ad le – valóban fantasztikus a tudása. A motor alapjáraton picit remegteti a gázpedált és rázza a váltókart, melyen mosolyogtam egy kicsit. Fordulaton viszont nem dízeles kerregést, hanem sportos beütésű morgást ad elő, mely egészen lelkesítő tud lenni. A zajszint

persze sosem haladja meg a kívánt határt. Irgalmatlanul tol a duplaturbós erőforrás, nulláról százra 7 másodperc alatt gyorsítja a másfél tonnás kupét, a végsebesség pedig 238 km/óra. Nagyon jó a motor rugalmassága is, 2000-es fordulatszámtól hatodik fokozatban is bátran előzhetünk. 2000-nél érkezik a 400-as nyomaték, s mivel a csúcsteljesítményt a motor 4400-as fordulaton adja le, akár 5000-ig is húzatható a dízel. Nem fogy ki a szuflából. Gondoltam, egy ilyen bivalyerős dízelmotor megkéri a maga gázolaj adagját, nos, hát pozitívan kellett csalódjak. A hipermodern hajtómű csak városban kívánt 7 liternél többet, egyébként átlagban beérte nagyjából 6,5 literrel 100 kilométerenként, amin teljesen elképedtem.


A 123d modell a BMW EfficientDynamics (hatékony dinamika) programjába tartozik, ami azt jelenti, hogy felszerelték automatikus Start-Stop rendszerrel, fékenergia-visszavezetéssel és alacsony gördülési ellenállású gumikkal is. A Start/Stop rendszer üresbe tett váltó mellett, álló helyzetben azonnal leállítja a motort, mellyel valószínűleg decilitereket lehet spórolni városban (nem tudtam ellenőrizni). A kuplung kinyomásával azonnal újraindul a motor, mire betesszük az egyes fokozatot, már startra kész az autó. Ha megunjuk a dolgot, egy műszerfali gombbal ki is kapcsolhatjuk a Start-Stop rendszert. Az állandó leállítás/újraindítás egyébként nem árt az erőforrásnak,

felvilágosítottak, hogy pontosan emiatt speciális akkumulátorral és generátorral szerelték fel az autót. A 138 g/km CO2 kibocsátású 123d valóban meggyőző, szenzációsan keveset fogyaszt (Vecsésről az első tesztnapon 4,2 literes fogyasztással mentem be a városba). Persze képtelenség kibírni, hogy az 1-es kupét néha ne kergessük alaposan meg. Annyira jó vezetni, annyira kiváló a kormányzása, a futóműve és a fékrendszere, hogy fizikai fájdalmat jelent a nap végén kiszállni az 1-es kupéból. Lelkiismeretünknek pedig gyógyír, hogy a fogyasztás ekkor sem nagyon szökik 7,5 liter fölé. A DSC menetstabilizáló rendszer különben példásan végzi a dolgát, s ha farolni támad kedvünk, a műszerfali gomb öt másodpercig tartó lenyomásával kikapcsolhatjuk.


Ha valakinek megjött a kedve a stílusos, sportos 123d kupéhoz, elsősorban jómódúnak kell lennie, ugyanis 8,7 millió forintot kérnek érte. Bőrkárpittal és egyéb extrákkal pedig a vételár feltornászható 10 millióig is. Egyébként eggyel lejjebb, 7 710 000 forintért a 120d is jó választás lehet, 177 lóerejével 7,6 másodperc alatt jut fel százra és csupán 128 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. A háromajtós változatnál egyébként 400 ezer forinttal drágább a kupé, azonban az 5-ajtóshoz képest csak 200 ezer forint a felára. Természetesen a vászontetős 1-es (E88) kerül a legtöbbe, de az a legdögösebb.   

Oldal tetejére
Tesztadatok

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!