Új BMW Z4 roadster 9,6 milliótól
Az erős motorokkal, kiváló futóművel és hátsókerék-hajtással felszerelt BMW Z4 roadster négy év után újult meg, s mostantól nálunk is kapható.
Négy év után csak diszkréten változott a nagy sikerű BMW Z4 Roadster, külsejét és belsejét szinte észrevétlenül dolgozták át. Az orr-részt optikailag “alacsonyabbra húzták”, mindehhez új ködfényszórókat és stílusos fényszórókat fejlesztettek ki. A hátsó rész az új hátsó lámpatesteknek, valamint a határozottabb vízszintes hangsúlyú vonalaknak köszönhetően szélesebb, alacsonyabb és erőteljesebb benyomást kelt. A belső tér a magas minőségi színvonalat képviselő anyagok és az újabb színárnyalatok révén nemesebb hatást kelt, mégpedig sportosan puritán karakterének korlátozása nélkül.
Természetesen a Z4 M Roadstert azért megkülönböztették a többi változattól, ezen agresszívebb az első lökhárító, nagyobbak a légbeömlők, mélyebbek a vesék, a motorháztetőn pedig két markáns vonal fut végig. Egyediek rajta a 18 colos duplaküllős kerekek, hátul pedig a négy kipufogó és a vízszintes diffúzor-alakzat árulkodik az M-változatról. Aki a csúcsmodellben ül, a belső térben is számos M-es jellegzetességgel találkozik. Ilyenek a fekete számlapos, fehér számjegyekkel, piros mutatókkal és egyenletes fehér megvilágítással felvértezett műszerek, az M-es kormánykerék, sebváltó-gomb és küszöbborítások, valamint a különleges krómbevonatok.
Belül elegendő hely van két személynek, s a kisebb-nagyobb holmiknak is lehet helyet találni. A kesztyűtartó mellett például több rakodórekesz, illetve a hátsó válaszfalban egy közel tízliteres doboz kínál pakolási lehetőségeket. Szükség esetén a tetőszerkezet variálható rekesze is összenyitható, a csomagtér ekkor 240 literesről (két golfkészlet elhelyezésére is elegendő) 260 literesre bővül. A Z4 M Roadster esetében ez az akkumulátor csomagtartóbeli elhelyezkedése miatt 200, illetve 220 liter. Tetőből kétféle, egy kézzel nyitható illetve egy elektromos működtetésű áll rendelkezésre, a hátsó szélvédő azonban mindkét esetben üvegből van, karcolásbiztos és fűthető.
Az új BMW Z4-es ötféle motorral kapható. Az alap a 2,0 literes 150 lóerős, amelyet kétféle 2,5 literes hajtómű követ, 177 és 218 lóerővel, majd jön a 3,0 liter lökettérfogatú benzines 265 lóerővel, a csúcsot pedig a 343 lóerős 3,2 literes erőforrás jelenti. A motorok alumínium-magnézium ötvözet forgattyúházzal, magnézium merevítő alaplemezzel (bedplate) és szelepfedéllel, VALVETRONIC változó szelepvezérléssel és kettős-VANOS fokozatmentes vezérműtengely-állítással, valamint hengerenként négyszelepes technikával készülnek. Mindegyik erőforrás kielégíti az EU4 és ULEV II kibocsátási normákat is. A váltó mindegyik Z4-ben hatfokozatú, a 2.5si és a 3.0si változatokhoz sportautomata-váltó is kérhető.
M Roadster
Kezdjük a sort a legerősebbel, a Z4 M Roadsterrel, amiben a többszörösen is “Év Motorja” díjat nyert 3246 köbcentis erőforrás dolgozik. A 343 lóerő 7900-as fordulatszámon jelentkezik, míg a 365 Nm-es csúcsnyomatékot 4900-as fordulatszámnál adja le a hajtómű. Két további adat azonban még többet árul el az M Roadster képességeiről: literteljesítménye 106 LE/l, teljesítmény-tömeg aránya pedig 4,1 kg/LE. Kint az úton ez úgy jelentkezik, hogy a Z4 M Roadster mindössze 5,0 másodperc alatt eléri a 100 km/órás sebességet. Negyedik fokozatban 80-ról 120km/h tempóig szintén 5,0 másodpercet igényel, legnagyobb sebességét pedig elektronikus úton 250 km/h-nál határolták le.
A magas fordulatszámú motor koncepciója a sportkocsik esetében viszonylag rövid áttételezéssel alkot optimális kombinációt, mivel a rendelkezésre álló motornyomaték így bőséges vonóerővé alakítható a hátsó kerekeken. Az M-differenciálmű a rövid utakon járó és precízen kapcsolható hatfokozatú manuális sebességváltóval kiválóan megfelel ezen elvárásoknak. A Z4 M Roadster az M3 modellből ismert fordulatszámfüggő működésű, változó zárású M-differenciálzárral készül, amely mindenekelőtt a kanyarokból való kigyorsítások során kölcsönöz a járműnek magas menetstabilitást és optimális vonóerő-átadást. Sportos vezetés és magas súrlódási tényezőjű útfelület esetén a hátsókerék-hajtás előnyös tulajdonságait fokozza tovább, eltérő tapadási adottságok mellett pedig növeli a vonóerő-átadást.
Z4 3.0si
A BMW Z4 Roadster modellek hat- és négyhengeres erőforrásai ugyan nem érik el az M-aggregát teljesítményszintjét, ám ezzel együtt korántsem nevezhetők kevéssé temperamentumosnak. A BMW Z4 Roadster 3.0si új 3,0 literes hathengerese kategóriája jelenleg leginnovatívabb erőforrása, magas literteljesítménnyel, kiváló teljesítmény-tömeg aránnyal és igen alacsony fajlagos fogyasztással. Ez a motor 6600-as percenkénti fordulatszámnál 265 lóerőt teljesít, 7000 1/min értékig pörgethető, míg 315 newtonméteres legnagyobb forgatónyomatéka a 2500 és 4000 1/min közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre áll.
A vásárlók szempontjából a legfeltűnőbb tulajdonságok a korábbi motorváltozattal szemben a vérpezsdítő hanghatásokkal kísért spontán gázreakciók – amikor “erőre” van szükség – illetve a pihentető autózás során kínált rendkívül nyugodt, kultúrált járás. A Z4 Roadster 3.0si 5,7 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 km/h tempóra, 80-ról 120 km/h-ra negyedik fokozatban pedig 5,5 másodperc alatt jut fel. Az autó végsebességét szintén 250 km/h tempónál szabályozták le. A szabványos átlagfogyasztás 8,6 liter benzin 100 kilométerre.
Z4 2.5i és 2.5si
Két 2,5 liter összlökettérfogatú motor teszi teljessé a hathengeresek kínálatát – BMW Z4 Roadster 2.5si 218 LE teljesítményével a legerősebbek közé tartozik szegmensében. 250 Nm maximális forgatónyomatéka 2750 és 4250 1/min közötti fordulatszám-tartományon folyamatosan rendelkezésre áll, s mindössze 6,5 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100 km/h tempóra. Az autó legnagyobb sebessége 240 km/h fogyasztása pedig 8,4 liter benzin 100 kilométerre.
A gyengébbik hathengeres 2,5 literes motor 177 lóerős és 230 Nm-t kínál. Ez a modell a korábbi BMW Z4 Roadster 2.2i kivitelt váltja le. A vásárló ez esetben a nagyobb hengerűrtartalmú motor magasabb teljesítménye és forgatónyomatéka kínálta előnyöket élvezheti, amelyek különösen az alacsony fordulatszámokról történő kigyorsítások során mutatkoznak meg. A menetteljesítmények: 0 – 100 km/h 7,1 másodperc alatt, legnagyobb sebesség 229 km/h, fogyasztás 8,2 liter.
Z4 2.0i
A roadster-család motorválasztékát a Z4 Roadster kétliteres négyhengeres erőforrása teszi teljessé. A 6200-as percenkénti fordulatszámnál leadott 150 LE teljesítmény és a 3600-as fordulatszámnál produkált 200 Nm is roadsteres szórakozást ígér: a sprint álló helyzetből százra csupán 8,2 másodpercet igényel, a legnagyobb sebesség pedig elég magas, 220 km/h. A gyári átlagfogyasztás 7,5 liter/100 km,
Árak
Magyarországon a Z4 Roadster 2.0i már 9 593 000 forintért megvásárolható. A kicsit erősebb, 177 lovas 2.5i 10 364 000 forintba, a 218 lóerős 2.5si pedig 10 995 000 forintba kerül. A már pokolian gyors 3.0si-ért 12 839 000 forintot kérnek, az M Roadster árcéduláján pedig 17 847 000 forintos összeg szerepel.