/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Variációk egy témára – BMW 428i xDrive Gran Coupé teszt

2015. február 21. 20:05   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

Az összesen hatféle karosszériával kapható középkategóriás BMW legszebb és talán egyben legpraktikusabb kiadását, a 4-es Gran Coupét vettük górcső alá. Hihetetlen, de ez a propellermárkás is tudott újat mutatni.

A BMW a 4-es sorozat Gran Coupé változatával ismét bebizonyította, hogy még mindig vannak olyan mondvacsinált szegmensek, amikből aztán komoly mesterséges piaci réseket lehet kreálni és betölteni egyben. Ettől függetlenül az ötajtós kupé minden porcikája tökéletes és biztosan ráébreszt egyeseket, hogy erre van szükségük, csak épp mennyi pénzért? Na, de ne siessünk ennyire előre.

Mekkorát fordult a világ. Még körülbelül harminc évvel ezelőtt, amikor a szocializmus ridegsége és elszigeteltsége javában hátráltatta a magyar autóértékesítéseket, és nagy szerencsével is mindössze 3-4 féle típus közül lehetett válogatni egyféle belsővel és adott külső színnel. Ehhez képest 2015-re ott tartunk, hogy egyes modellek annyiféleképp előállíthatóak lettek, hogy már külön típusokká kellett bontani őket. Számoljunk csak utána: a 3-as sorozatból van a szedán, a kombi és a GT változat, míg a 4-esből a kupé, a kabrió és a Gran Coupé. Ez rögtön hat különböző kasztni, amelyek alatt ugyanaz a technika lapul – így a gyártónak sem kerül relatíve sok pénzbe az újabb és újabb modellek létrehozása, miközben az egyszerű vásárlónak csak annyi tűnik fel, hogy ismét kijött valami, ami tipikusan BMW, mégis más.

És működik a képlet, a bajor gyártó hónapról-hónapra rekordokat állít fel mind a hazai, mind pedig a világszerte mért eladások tekintetében. Ez nem véletlen, hisz a propellermárkások szinte minden héten bejelentenek egy újabb modellváltozatot, faceliftet vagy csak friss motorokat, kiegészítőket. Tipikus addig üsd a vasat, amíg meleg szituáció – amíg ekkora érdeklődés van, addig kell olyanok figyelmét is felkelteni, akiknek eddig hiányzott például a prémium praktikum – alias 2-es Active Tourer és Gran Tourer – vagy a kisebb kategóriákból az elegancia – itt jön a képbe tesztünk alanya, a 4-es Gran Coupé.

A BMW 4 GC kikezdhetetlenül jó autó, az ehhez társuló már-már természetesen magas árral. De valahogy védeni kell a márka és modell presztízsét azzal, hogy nem minden sarkon látunk új BMW-ket. Ez az a modellváltozat, amely legjobban hasonlít a széria legszebb tagjára (4-es kupé), mégis a legpraktikusabb elemeket is örökölte (öt ajtó és jól pakolható csomagtartó). Egy dolog azért hiányzik. A 3-as GT-n volt egy nyitható és bizonyos sebesség felett automatikusan is nyíló kis hátsó szárny, itt viszont szinte végigér a hátsó szélvédő üvege a csomagtérfedélen, így talán a designba nem fért volna bele ez az apró plusz vagy csak a far kiképzése miatt szükségtelen az aktív légterelő elem. Persze hiába méretes a hátsó ablak, ha akkora fekete keretet kapott, mint maga a szélvédő fele. Ennek megfelelően a kilátás hátra olyan, mint a Mount Everestről nézelődni hóviharban, azaz pocsék, így a tolatóradar kötelező extra kellék, de a kamera is erősen ajánlott.

A Gran Coupé egyébként egy fikarcnyival se nagyobb tengelytávban a 3-as 4-es duó alapmodelljeinél, 2810 mm – ehhez képest a 3-as Gran Turismo tengelyei között 11 centiméterrel több hely van, még sincs hely (lábtér) szűkében egyik utas sem. A 4638 mm-es hossz a hármas szedánénál csupán 1,4 centiméterrel több, míg az 1825 mm-es szélesség is épp ennyivel nagyobb a „kistesóénál”, mégis sokkal laposabbnak, terebélyesebbnek érződik a Gran Coupé. Érdekes, de a csomagtartó milliliterre megegyezik a két modell esetében – 480 liter – ebben még mindig a kombi és a GT viszik a prímet a maguk 495, illetve 520 literes űrtartalmukkal, de azért négy személyre ez is bőségesen elég kell, hogy legyen.

Miért négy személyre? Mert bár papíron betuszkolhatunk öt főt a Gran Coupéba, hátul középen még az ellenségemet sem autóztatnám hosszabb távon. Egyrészt a fejtér ott gyakorlatilag nulla, másrészt a kardánalagút szinte az ülőlapig felér, úgyhogy hat lábat nehéz normálisan elhelyezni a két első ülés mögött. Ennek ellenére négy emberre ideális választás lehet a nagyobbik négyes modell a kupés tetőív ellenére is. A hihetetlenül vastag ajtók mindegyike keret nélküli ablakokat foglal magában, ezek főleg kinyitott ajtók esetén néznek ki jól, viszont egy kis üröm kell, hogy vegyüljön örömünkbe, ugyanis hátul nem képesek lemenni teljesen.

A kölcsönkapott tesztautó az importőr szokásaihoz híven nagyjából teljes ellátmányt kapott, így nem hiányzott többek között a Luxury line csomag – krómkeretes ablakok, minimum 18 collos alu kerekek, nemes diófagyökér belső díszítőelemek, bőrkárpit – illetve a fényre sötétedő külső-belső tükrök, okos kétzónás klíma, bitang Harman/Kardon zenerendszer, a nagyon okos navi, a memóriás bőr vezetőülés, de a Head Up kijelző sem. Ez utóbbi minden információval (navigáció, táblafelismerő értékei, sebességünk, de még a kormányról váltott zenék listáját is kiírja) ellátja a sofőrt és közben sosem zavaró, akkor vesszük csak észre, amikor látni akarjuk. De nagy vonalakban az egész autó működésére igaz ez, mert minden úgy és azt csinálja, amit az ember elvárna: jól működő és állítható érzékenységű automata ablaktörlők, automata és adaptív LED tompított és távolsági fényszórók, a váltó viselkedése, a futómű és a kormányzás is mind-mind olyanná alakítható, amilyen éppen a hangulatunk.

Vezetési élményben ez a BMW is verhetetlen, a futómű egyszerre lágy és határozott, a 2.0 literes turbós négyhengeres motor 245 lóereje játszi könnyedséggel mozgatja az üresen is több mint 1,6 tonnás kasztnit, persze a gázpedál gyakori padlóba tiprását a pénztárcánk hamar megérzi, ugyanis finom használattal sem könnyű a fogyasztást 8 liter alá vinni, de több városi szakasszal inkább 9-10 liter körül érdemes kalkulálni vele. Persze a rugalmasság és az a gyönyörű hang, amit kihoztak a mérnökök ebből az egységből, kárpótol az iszákosságért, és azt sem szabad elfelejteni, hogy a híresen intelligens xDrive összkerékhajtással fogyasztott ennyit a Bömös. Aki spórolni akar, annak egyébként is ott a két- és háromliteres dízelmotorok garmadája.

Ezek közül egyébként megfontolásra érdemes lehet a 418d jelzésű, kétliteres 143 lóerős gázolajossal szeret példány, amely a Gran Coupé széria legolcsóbb kiadása is egyben 10 millió 788 ezer forintos indulóárával. Az ugyanezzel a motorral szerelt, viszont 41 lóerővel többet tudó 420d már több mint 900 ezerrel kerül többe, míg tesztünk alanya az összkerékhajtással 13,226 millió forintról indul (anélkül 12,5 millió lenne), ám ezek a fapados kivitelek. Ha igazán jót akar az ember, akkor máris ikszeli a konfigurátorban a Sport, Modern vagy Luxury Line plusz felszereltségek valamelyikét. Ezek közül az első kettő ára 632 ezer forint, a tesztautónkon található Luxury Line viszont 1,228 milliós felárat tudhat magáénak, amire még olyan tételek jönnek rá, mint a Harman/Kardon hifi, a parkolást segítő berendezések, a Head Up Display, az elektromos csomagtérajtó, az adaptív LED fényszórók, az adaptív M futómű és még pár apróság, amikkel hamar átlépjük a húszmilliós határt is, így megállva a megdöbbentő – és még nem full extrás – 20 807 700 forintnál.

A 4-es GC egyébként közel kétmilliós felárral bír egy ilyen motorizáltságú és felszereltségű 3-as szedánhoz képest, de még a Gran Turismónál is közel 300 ezerrel kerül többe, bár annál sokkal szebb, miközben szinte ugyanolyan praktikus. Ráadásul a BMW jó helyzetben van, hisz a konkurensek nemigen kínálnak hasonlót – talán az Audi A5 Sportback nevezhető ellenfélnek, de a 4-es formája sokkal frissebb és vagányabb, nem beszélve arról, hogy a 225 lóerős összkerekes, DSG váltós négykarikás indulóára magasabb (13,431 millió) tesztalanyunk alapjánál.

Mindent összevetve bámulatos közlekedési eszköz lett a 4-es Gran Coupé, ennek megfelelően az egyszerű földi halandó számára elérhetetlen tárgy marad a maga 21 millió forintosra extrázott árával – így népautó biztos nem lesz belőle – aki viszont megteheti, hogy befizessen a nyugalom és sportosság kettősének megtestesítőjére, az garantáltan nem fog csalódni a bajorok új modelljében.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • középkategóriás kupé
  • Motor
  • 1997 cm3
  • 4 hengeres, 16 szelepes benzinmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 183 kW (245 LE) @ 5000 RPM
  • 350 Nm @ 1250 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4638 mm
  • Szélesség: 1825 mm
  • Magasság: 1399 mm
  • Tengelytáv: 2810 mm
  • Csomagtér: 480 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 250 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 6,0 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    8,7 / 5,5 / 6,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,8 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 13 226 000 Ft
  • Tesztautó ára: 20 807 700 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!