/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Vérnarancs: Nissan 350Z Coupe

2008. április 03. 16:38   |   Autoblog
címkék:  

Papíron a 350Z 5,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, mint például az Audi S3, de a japán autóban érezzük is.


A Nissannál a “Z” betű 1969 óta jelöli a kétüléses, hátsókerék-hajtású sportkocsikat, melyek már gyártásuk évében legendákká váltak. A “Z” sorozat aktuális modellje a Japánban Fairlady Z-ként, Európában 350Z-ként ismert, 313 lóerős modell. Igazi sportautó, élvezkedésre, feltűnősködésre, csajozásra ideális.


1969-ben készült el a Datsun 240Z, az első Z-autó, melynek szívdöglesztő formája és 2,4 literes 130 lóerős, soros hathengeres motorja volt. Kétkarburátoros, soros hathengeres motorral is gyártották, kifejezetten az amerikai piacra, ez már 151 lóerőt tudott. 1971-ben 30 ezer, 1972-ben 50 ezer, 1973-ban pedig 40 ezer darab talált gazdára belőle. 1975-ben érkezett a Nissan 280Z, melyet már Bosch üzemanyag-befecskendező rendszerrel láttak el, 2,8 literes motorja 170 lóerőt adott le. A Z-autók második generációját a 280ZX jelentette, melyből 1981-ben 180 lóerős turbófeltöltős változatot is kínáltak. A 280ZX-ért egyszerűen rajongtak, ez a típus emelte a Z-autók eladásait 86 ezer fölé. 1984-ben a kocsit teljesen áttervezték és megszületett a legendás Nissan 300ZX, 3 literes V6-os erőforrással. A szívó változat 160, míg a turbós kivitel 200 lóerőt pumpált ki magából. A 300ZX első generációja a

második legnépszerűbb Z-autó lett, több mint 70 ezret adtak el belőle. Cikkünk főszereplője, a 350Z közvetlen elődje pedig a második generációs Nissan 300ZX (Z32) volt, mely az elődmodellből csak a háromliteres hathengeres motort vitte tovább. A hajtómű szívó variánsa 222 lóerőt teljesített, de a két Garrett turbófeltöltővel és két intercoolerrel megtámogatott verzió már 280-300 lóerőt állított elő. A 300ZX 1990-ben rögtön besöpört számos elismerést; nem csoda, a kocsi egyike volt azoknak, melyeket teljes mértékben CAD szoftverrel terveztek, a csúcsmodellekben pedig négykerék-kormányzás is volt! A Z-autó eladások még abban az évben átlépték Amerikában az 1 milliós álomhatárt; a Z32-es 300ZX lett minden idők legkedveltebb Z-autója. Egészen 2003. nyaráig kellett várni a Nissan 350Z-re, melyet világszerte nagy lelkesedéssel fogadtak. 3,5 literes, többszörösen díjnyertes motorja kezdetben 280 lóerőt tudott, melyet 2005-ben kerek 300-ra, a tavalyi frissítés alkalmával pedig 313 lóerőre növeltek. Ez az adat mindent elmond: a Nissan Z-autói 1 685 000-es eladott darabszámmal minden idők legnépszerűbb sportkocsijai.   


Kevés csajozósabb autó létezik a Nissan 350Z-nél, ezt meg kell hagyni. Pláne ebben a speciális narancssárga színben, mely mágnesként vonzza magára a tekinteteket. Nőgyűlölőnek kell lenni ahhoz, hogy a férfi ezzel az autóval közlekedve magányos maradjon. Fürkésző tekintetek kísérik minden mozdulatát. A formaterv az ősi, klasszikus receptet követi, ezért olyan bombasztikus: hosszú motorháztető, kidomborított sárvédők, boltíves kabin, rövid far. Csak apróbb módosításokat hajtottak végre az eredeti 350Z karosszériáján, az eredmény mégis fantasztikus lett. Lecserélték az első és a hátsó lámpákat; kimunkálásuk gyönyörű, s hozzájárulnak a sportkocsi agresszív kiállásához. Az első búrák tetejébe helyzetjelző diódákat telepítettek, míg a hátsó fényforrásokat teljes egészében LED-ekből alakították ki. Mindamellett felpúposították a motorháztetőt és új stílusú könnyűfém kerekeket pakoltak az autóra. Ennyi elég volt ahhoz, hogy a 350Z újnak hasson és megforgassa a fejeket.  

Galéria megtekintése

Nagyítás Galéria a képre kattintva!


Na de indítsuk be végre a motort! A 3,5 literes blokk harsogva kel életre, majd beáll 1800 körülire az alapjárat. Az ezzel járó finom remegés máris felküldi bennünk az adrenalint. A sportülés remek elhelyezkedést biztosít, a kormány és a váltó tökéletesen kézre áll, a pedálok jó helyen vannak – itt a sofőr van a központban. A 350Z egyáltalán nem puhány divatkocsi, keményen és karcosan jár a váltója, továbbá erőt követel a kormánya és a kuplungja. Minden elindulásra, kuplungkinyomásra és váltásra rá kell koncentrálni, különben bukdácsolunk az úton. Eleinte nehéz rántások nélkül kivitelezni egy-egy váltást, később azonban belejövünk. Valószínűleg a tesztautó egyedi hibája volt, hogy az ötödik fokozatot csak

kínkeservesen fogadta el a szerkezet. Mindegy, amint bemelegszik a motor, szabadjára engedhetjük a lovakat. Irgalmatlanul erős a motor és elképesztően jó hangja van, utóbbi szinte függőséget okoz. Eszméletlenül tol a gép: alul is bőséges nyomatékkal gazdálkodik, a legtöbbet használt középtartományban bivalyerős, 5000-től 7000-ig pedig leszakítja az ember fejét. Kicsit olyan, mintha turbós lenne, pedig csak egy “mezei” változó szelepvezérléses szívó V6-os. Kódneve a Nissannal VQ35HR, 313 lóerőt mozgósít 6800-as fordulaton és 358 Nm-t ad le 4800-nál (90% már 2000-es fordulaton jelen van). A motor nemcsak erős, iszonyatosan harap is. Elhiszem a sajtóanyagnak, hogy a hajtómű alkatrészeinek 80%-át kicserélték a jobb gyorsulás és a spontánabb gázreakció érdekében.


Hosszúak a fokozatok, városban maximum a 2-est lehet kivégezni, utána már lassítani kell. Nagyon durva, hogy a 3-as egészen 180 km/óráig tart. Vigyázni kell az autóval, a 180-200-as tempó hamar kialakul. Ha hozzászokunk a Nissan átlagon fölüli képességeihez, meginvitálhatjuk barátainkat egy-egy vadabb próbaútra. Néhány másodperc múlva garantáltan kiabálni és sikoltozni fognak az élménytől. Papíron a 350Z 5,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, mint például az Audi S3, de a japán autóban érezzük is. Szokták mondani, hogy a rendes autóban elöl van a motor és hátul a hajtás; igen, a 350Z-vel gyönyörűen lehet keresztben csúszni. Az ESP-t egy gombnyomással ki lehet kapcsolni, nagyjából a harmadik tesztnaptól kezdve már csak így jártam vele. Bekapcsolt ESP-vel is fickándozik a 350Z hátulja, az intelligens

rendszer azonban megakadályozza a veszélyes manővereket és a farolást. Száraz úton jól tapadnak a hátsó 245-ös gumik, nedves útburkolaton azonban a far nagyon könnyen táncba vihető, a kocsi ilyenkor még nagy sebességnél is könnyen keresztbe fordul. Egyébként remek az úttartás, rendkívül merev és stabil a karosszéria, a 350Z kapszulaként veszi körbe utasait. A BMW Z4 kupéban például nem volt ilyen megnyugtató érzésem. A Brembo fékrendszer is könyörtelenül végzi a munkáját, ezért bármennyire is nyomjuk a gázt, nem félünk a volán mögött. Hosszú a tengelytáv, széles a nyomtáv, alacsony a súlypont, ahogy egy derék sportautóhoz illik. Éppen ezért meglepetés a 350Z futóműve, ami egyszerűen zseniális. A 18-as kerekek ellenére a város legrosszabb útjain sem üt fel, nem ráz kellemetlenül, elsimítja az úthibákat. Eközben maximális úttartást biztosít, kanyarban sem pattognak el a kerekek.


A 350Z igazi sportautó, élvezkedésre, feltűnősködésre, csajozásra ideális. Az alapváltozatot már 12 237 000 forintért elvihetjük, a bőrkárpitos, fűtött üléses, Bose hifis és tempomatos Pack csomaggal megtoldott 350Z kupéért 12 937 000 forintot kérnek. A narancssárga bőrkárpitozás felára 200 000 forint. Ezen kívül kérhetünk még 18 colos kovácsolt Rays felniket és navigációs rendszert az autóhoz.

Oldal tetejére
Tesztadatok

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!