A jelenlegi legnagyobb szponzori megállapodások a Forma-1-ben
Mélyen zsebbe kell nyúlni annak, aki egy Forma-1-es autón szeretné viszontlátni cége logóját – még inkább, ha kiemelt, főszponzori megállapodásról beszélünk. A Forma-1 működésében kiemelt szerepet játszanak a csapatok partnerei és támogatói, cikkünkben valamennyi csapat legnagyobb támogatóját szemügyre vettük.
Williams – Duracell – évi 6 millió dollár
A Williams és a Duracell házassága nem a legjövedelmezőbb a Forma-1-ben, James Vowles csapata évi 6 millió dollárt profitál a megállapodásból, ami eltörpül a Red Bull-Oracle évi 100 milliós megállapodása mellett.
Scuderia AlphaTauri – AlphaTauri – évi 15 millió dollár
Az AlphaTauri legnagyobb szponzora a csapat nevét adó AlphaTauri divatmárka. A Red Bull testvércsapata, a korábbi Toro Rosso 2020-tól viseli az AlphaTauri nevet. Az energiaitalosok kötelékébe tartozó divatmárka egy osztrák cég, mely Salzburgban székel, a Forma-1-es csapatnak pedig évente 15 millió dollárt fizetnek, ám a hírek szerint a megállapodás 2023-ban véget ér, a kisebbik Red Bull csapat pedig új néven folytatja a száguldó cirkuszban.
Haas – MoneyGram – évi 20 millió dollár
Nem sokkal a 2022-es Amerikai Nagydíj előtt jelentették be, hogy a MoneyGram főszponzori megállapodást köt a Haas csapatával. Az utóbbi időben a Haas több nagy megállapodást is kötött, melynek Günther Steiner csapatfőnök szerint a legfőbb oka a Forma-1 egyre növekvő népszerűsége az Egyesült Államokban.
Steiner a tavalyi szezon végén azt mondta, hogy a MoneyGramtól kapott támogatói pénzzel már képes lesz arra a csapata, hogy a teljes 135 millió dolláros költségsapkát felhasználják 2023-ban, Horváth Dániel kollégánknak adott interjújában az Olasz Nagydíjon azonban elmondta, hogy minden valószínűség szerint idén még nem költik el mind a 135 milliót.
Alpine – Best Water Technology – évi 25 millió dollár
A BWT 2022 februárja óta főszponzorként van jelen az Alpine működésében. Az ‘pink’ cég korábban a Racing Point csapatát támogatta, jelenlegi megállapodásuk értelmében évi 25 millió dollárt utalnak Enstone-ba.
Aston Martin – Aramco – évi 30 millió dollár
Egyedülálló módon az Aston Martinnak két főszponzora is van – a csapatot hivatalosan Aston Martin Cognizant Aramco Formula 1 Team-nek nevezik. A Lawrence Stroll által birtokolt csapat 2021 januárjában egyezett meg a Cognizanttal, a 2022-es szezon előtt pedig az Aramcoval is főszponzori megállapodást kötöttek. Egyes hírek szerint a szaúd-arábiai olajóriásnak olyan opciója is van, hogy 10% részesedést vásároljon magának a csapatból, ám ezzel egyelőre nem éltek.
Az Aramco egyébként a Forma-1-gyel is kötött egy 10 éves megállapodást, mely során 450 millió dollárt tesznek a sportba.
Alfa Romeo – Stake – évi 33 millió dollár
Az ausztrál kripto cég az idei szezon kezdete előtt állapodott meg az Alfa Romeo csapatával, mellyel hároméves megállapodást kötöttek, évente pedig 33 millió dollárral támogatják a svájci központú istállót.
A Stake a Forma-1-en kívül más sportágakban is jelen van, így a Premier League-ben szereplő Everton mezén is feltűnik a logójuk.
Ferrari – Shell – évi 40 millió dollár
A Ferrarin hosszú évekig nem vagy alig voltak láthatók szponzorok logói. 1996-tól egészen a 2006-os évig a Marlboro volt a Ferrari legnagyobb szponzora, ám ekkor betiltották a dohányreklámokat a sportban. 2018-ban aztán a Marlboro céget birtokló Philip Morris a Mission Winnow névvel jelent meg ismét a Ferrari autóin, ám a megállapodás 2021-ben véget ért.
Évi 40 millió dollárral jelenleg a holland-angol multinacionális olajvállalat, a Shell a Ferrari legnagyobb támogatója, egyben technikai partnere az üzemanyag és a kenőanyagok terén.
McLaren – OKX – nem ismert, évek alatt több száz millió dollár
Zak Brown marketing képességeit egy Forma-1 rajongónak sem kell bemutatni, az amerikai szakember McLarenhez történő érkezését követően számos szponzort hozott a wokingiaknak, jelenleg 47 támogatója van a csapatnak.
A hírek szerint a legnagyobb megállapodást az OKX kriptopiaci szereplővel kötötte a McLaren. Az együttműködés részletei nem ismertek, ám egyes források szerint az OKX többszáz millió dollárt ad a McLarennek egy többéves szerződés keretein belül. A soron következő két versenyhétvégére a McLaren speciális OKX festéssel gurul majd pályára, mellyel a hivatalos kommunikációjuk szerint „lopakodó üzemmódba” kapcsoltak.
Mercedes – Petronas – évi 75 millió dollár
A Petronas logója a Mercedes 2010-es visszatérése óta ott van az Ezüstnyilak autóin, és ez idő alatt számos sikert értek el együtt. A hírek szerint készülőben van az újabb szerződés a felek között, mely 2026-tól lesz érvényben, a maláj óriás tehát hosszútávon tervez a Forma-1-gyel.
A Forbes információi szerint a Petronas évi 75 millió dollárral támogatja a Mercedes F1-es működését.
Red Bull – Oracle – évi 100 millió dollár
A világbajnoki pontversenyt fölényesen vezető Red Bull a tavalyi évben kötött megállapodást az amerikai Oracle céggel, mely öt éven át 100 millió dollárt ér a bikásoknak, így egyértelműen ez a legnagyobb szponzormegállapodás jelenleg a mezőnyben.
A pénzügyi támogatáson kívül az Oracle különböző szoftvereivel a Red Bull működését is segíti, mely Christian Horner csapatfőnök elmondása szerint fontos része a csapat sikereinek.
A cikk a PlanetF1 összeállítása alapján készült.
Fotók: Tóth Zsombor / Sport365