A Williams hosszú évekig a túlélésért küzdött – James Vowles interjú
2023 elején a Williams bejelentette, hogy a Mercedes színeiben vezető stratégaként 16 világbajnoki címet bezsebelő James Vowles váltja a csapatfőnöki székben Jost Capitót. Vowles-nak kulcsszerepe volt a Mercedes dominanciájában, tudását pedig a Williamsnél kamatoztathatja tovább. A 44 éves brit szakember Monacóban adott interjút Horváth Dánielnek.
“Győzelmet győzelemre halmoztunk.”
“A létesítményeink túlnyomó többsége a közelében sincs annak a szintnek, ami egy bajnoki címhez szükséges.”
“Csapatfőnökként figyelnem kell a részletekre, hiszen a nap végén a felelősség az én vállamon lesz.”
Túl vagy az első néhány versenyeden mint a Williams csapatfőnöke, hogy ment a beilleszkedés az új közegbe?
A beilleszkedés nagyon jól ment, közel fél éve a Williams csapat tagja vagyok. Minden nap sikerül elmozdulnunk a megfelelő irányba, azonban ennek a hatásai valószínűleg még egy vagy két évig nem lesznek láthatóak a pályán. Nem arra fókuszálunk, hogy kis dolgokat változtattassunk az autón, nagyobb egységek működésén kell változtatnunk a csapaton belül, ami rendkívül időigényes feladat. Ha hétről-hétre az autó fejlesztésére koncentrálnánk, akkor figyelmen kívül hagynánk az olyan igazán fontos dolgokat, melyek hosszútávon járulnak majd hozzá ahhoz, hogy sikeresek lehessünk a jövőben. Nagyszerű emberek dolgoznak egyébként a csapatnál, mindenki kedvesen fogadott.
Elégedett vagy a versenyzőid eddigi teljesítményével?
Ami Alexet illeti, ő szerezte eddig valamennyi pontunkat, emellett volt néhány versenye, amikor szerencsétlenül alakultak a dolgok számára. Logan Sargeant 22 évesen érkezett meg a Forma 1-be, így nem reális elvárás vele szemben, hogy rögtön tökéletes teljesítményt nyújtson a világ legjobb versenyzői ellen. Mindezek ellenére, nem panaszkodhatunk rá. Voltak olyan pillanatok, amikor rendkívüli teljesítményt nyújtott és gyorsabb tudott lenni Alexnél. Összességében azonban kiegyensúlyozottabb teljesítményt kell nyújtania. További tapasztalatokra van szüksége, melyre építve konzisztens és gyors teljesítményt fog mutatni a jövőben.
Kidolgozásra került már az a stratégia, amellyel a Williams újra felérhet a mezőny elejére?
Vállalati szinten igen. A stratégia körülbelül négy-öt évig tart, hiszen vannak benne hosszú átfutási idővel rendelkező részek. Ilyen például a szimulátor, melynek a fejlesztése húsz hónapos munka. Ami az épületeinket és a gyárat illeti, két-három évbe telik, mire felújítjuk őket. Előre kell gondolkodnunk a struktúrát és a rendszereket illetően is, hiszen hosszú távra tervezünk.
A jövőbeni stratégia kidolgozásához elengedhetetlen a jelen állapot megismerése. Mi a csapat erőssége és gyengesége jelen pillanatban?
Az erősségünk az agilitás. A csapat hosszú évekig a túlélésért küzdött, nem gondolkodtak előre. Ha adok nekik egy problémát és egy hetet a megoldáshoz, meg fogják oldani a feladatot határidőn belül. Amikor egy nagyobb problémáról beszélünk, amihez egy hónap szükségeltetik, annak a megoldása már nem történik meg határidőn belül. Ez abból fakad, hogy a csapatnak hosszú évekig nem volt megfelelő pénzügyi háttere és humán erőforrása. Ezt a helyzetet nem lehet egy hét vagy egy hónap alatt megváltoztatni, ehhez évek kellenek. Az embereknek meg kell érteniük, hogy nem a túlélésért küzdünk. Azért vagyunk a Formula 1-ben, hogy sikeresek legyünk, nem aggódhatunk azon, hogy mi fog történni a jövő héten.
Ami az erősségeket illeti, ide tartozik a műhelyünk és a szélcsatornánk, ami nem sokkal tér el a Mercedes által használttól. Viszont ez csak két terület a többi százhoz képest, amiben le vagyunk maradva. Az igazat megvallva, a létesítményeink túlnyomó többsége a közelében sincs annak a szintnek, ami egy bajnoki címhez szükséges.
Külön kiemelném a csapatunknál dolgozó személyeket, akik rendkívül képzettek és nagyon keményen dolgoznak, azonban sokak számára nem egyértelmű, hogy mi szükségeltetik manapság a kiválósághoz. Az embereink közül többen nem tudják, hogy milyen szintet követel meg a Forma-1. Átéltem már hasonlót, időre lesz szükségünk, hogy ebből kilábaljunk.
Mi volt a fő hajtóerő a döntésed mögött, hogy elhagytad a Mercedest és a Williamshez szerződtél?
A Mercedes olyan sikereket ért el – nemcsak a Forma 1-ben, hanem számos más kategóriában, amit nehéz lesz megismételni. Mindent domináltunk, győzelmet győzelemre halmoztunk. A Red Bull nagyon gyorsnak tűnik jelenleg, érdekes lesz megfigyelni, hogy képesek lesznek-e a Mercedeshez hasonló időszakot produkálni. Körülbelül 130 versenyt és 16 világbajnoki címet nyertem egy olyan csapatban, melynek a kezdetek óta tagja voltam és nagyon fontos szerepet játszottam a sikerekben. A Williamstől érkező lehetőség olyan volt, amire csak egyszer van lehetősége az embernek élete során. Az alapoktól építhetem újjá a csapatot, őrült dolog lett volna elutasítani ezt a kihívást. A Williamsnek több bajnoki címe van, mint a Mercedesnek, egy legendás csapatról beszélünk. A Williams volt az a csapat, melyet gyerekként követtem, egyszerűen nem tudtam nemet mondani erre a lehetőségre.
Hogyan néz ki egy tipikus versenyhétvégéd a csapatfőnöki pozícióban?
Rendkívül fontos, hogy megtaláld a megfelelő egyensúlyt, gondolok itt a különböző szponzoreseményekre, marketing tevékenységekre és a versenypályán történő dolgokra. A Monacói Nagydíj csütörtöki napján például 3-4 órát töltöttem különböző partnerek társaságában, majd a mérnöki csapattal dolgoztunk azon, hogy minél jobb teljesítményt tudjunk nyújtani a versenyhétvége során. Szeretek mindennel tisztában lenni, beleértve a beállításokat, a gumik viselkedését, az üzemanyag mennyiségét – tulajdonképpen mindent. Azt gondolom, nem nézhetem kívülállóként az eseményeket anélkül, hogy tudnám mit fogunk csinálni és milyen teljesítményre lehetünk képesek. Csapatfőnökként figyelnem kell a részletekre, hiszen a nap végén a felelősség az én vállamon lesz. Ma reggel (péntek – a szerk.) csapatmegbeszéléssel nyitottuk a napot, majd veled találkoztam, ezt követően pedig néhány partnerünkkel fogok időt tölteni. Délután kezdetét veszi az igazi móka, amikor kigurulunk a pályára. Az első szabadedzést követően elemeznünk kell a teljesítményünket, meg kell értenünk, hogy mit csináltunk jól és mit csináltunk rosszul. Ezt követően az előző körforgás folytatódik: kiszolgáljuk a médiát és a szponzorokat, majd ismét pályára gurulunk. Minden versenyhétvége más, nincs két ugyanolyan pillanat, többek között ezért is élvezem ezt a munkát.
Korábban gyakran láthattunk stresszes helyzetekben a pit wallon. Hogyan tudod kezelni ezeket a feszült helyzeteket?
Nagyon ritkán vagyok igazán feszült. Az egyetlen dolog, ami látható rajtam ilyen helyzetekben, hogy rázom a lábam. Megpróbáltam ezt kontrollálni, de elég nehezen megy. Ezen kívül nem stresszelek úgy, ahogy más emberek teszik. Ha megfigyeled, a csapatrádión is mindig ugyanolyan a hangszínem. Szerencsés vagyok, hogy nagyszerű emberekkel dolgozhatok együtt. Ez a sport soha nem egyetlen emberről szól, hanem a csapatról, az emberekről, akik körülvesznek.
Jómagad is kipróbáltad magad versenyzőként az ázsiai Le Mans-szériában. A jövőben is látunk majd versenyzői szerepben?
Úgy tervezem, igen. Tavaly is volt néhány versenyem, de ezt nem akartam nagy dobra verni. A télen, amikor tárgyaltuk a williamszes szerződésem, lehetőségem lett volna ismét versenyezni, de nemet mondtam rá. Nem gondolom, hogy helyénvaló dolog lenne, ha versenyeznék, miközben a csapat működésében szignifikáns változtatásokat kell eszközölnünk. Jelenleg minden erőmmel a Williamsre koncentrálok, de biztos vagyok benne, hogy a jövőben még visszaülök a volán mögé, valószínűleg egy GT3 autóban fogok majd versenyezni.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)