2019-től már kommunikálhatnak egymással a járművek
címkék: automatizált, baleset, biztonság, car-to-car, car-to-x, közlekedés, pwlan
A járművek egymás közötti, illetve a közlekedési infrastruktúrával kialakított hálózati kapcsolatai további fontos lépést jelentenek a fejlett hálózatokba szervezett közlekedés felé. Ennek célja a közlekedési balesetek számának csökkentése, illetve következményeik enyhítése.
A Volkswagen ezért további kommunikációs technológiaként már 2019-tól fel kívánja szerelni első modellsorozatát a pWLAN rendszerével, hogy a járművek gyártójuktól függetlenül cserélhessenek bizonyos közlekedési jellegű információkat, egyfelől egymás (Car-to-Car), másfelől a közlekedési infrastruktúra között (Car-to-X). Ezzel például a forgalomra, a balesetekre és más közlekedési szituációkra vonatkozó adatok az eddigieknél is gyorsabban továbbíthatók a mintegy 500 méteren belüli, közvetlen környezet felé.
A Volkswagen által alkalmazott technológia alapjául az IEEE 802.11p (pWLAN) szabvány szolgál, amelyet az autóipar a járművek egymás és a közlekedési infrastruktúra közötti közvetlen kommunikációjára egységesített, illetve az egyes gyártókon átívelően tesztelt a nemzetközi piacokon. E kifejezetten autós igényekre kifejlesztett és jóváhagyott technológia segítségével a közlekedési információk, figyelmeztetések, sőt akár érzékelő-adatok mindössze néhány ezredmásodperc alatt cserélhetők a jármű közvetlen környezetével. A gépkocsik érzékelési hatósugara ezzel akár több száz méterrel is megnövelhető, amelyek így gyakorlatilag már a „sarkon túlra” is kitekinthetnek.
Az ügyfelek számára további előnyt is kínál e kimondottan a közlekedés biztonságát és hatékonyságát szolgáló frekvenciasáv használata. A helyi adatcsere következtében az információkat nem szükséges központilag tárolni és kezelni, s nem merülnek fel kommunikációs költségek, illetve a rendszer nem függ a mobiltelefon-hálózat lefedettségétől. A Volkswagen stratégiája, hogy modelljei alapfelszereltségét a mobiltelefon-csatlakozás mellett már sorozatgyártásban a pWLAN technikával bővíti.
2019-es bevezetésekor a rendszer alapjául a helyi szinten és hirtelen létrejövő közlekedési veszélyhelyzetekhez kapcsolódó figyelmeztető jelzések és információk szolgálnak majd. Az új technika – működési határain belül – időben fel tudja ismerni a közlekedés potenciális veszélyforrásait, például, ha egy autó vészfékezést hajt végre vagy a jármű szenzorai síkos útfelületet érzékelnek. Ezek az információk mindössze néhány ezredmásodperc alatt adhatók tovább a környezet felé, így a közlekedés többi résztvevője is megfelelően reagálhat ezen veszélyes szituációkra.
Mivel a rendszer hatékonysága felhasználók számának bővülésével tovább nő, a Volkswagen hatóságokkal, közlekedési minisztériumokkal, valamint autó- és közlekedési ipari partnerekkel közösen dolgozik különböző projekteken, amelyek e technológia további elterjedését szolgálják sorozatgyártású alkalmazásáig. Ezzel egyidejűleg partnereivel közösen keres megoldásokat a személyes adatok feldolgozására és kezelésére vonatkozó, szigorú adatvédelmi követelmények kielégítésére is.
Ha a rendőrség és mentőszolgálatok ugyancsak rendelkeznek már a pWLAN technikával, az autósok jó előre információhoz juthatnak közeledő járműveik távolságáról és haladási irányáról, gyakran még mielőtt azok halló- vagy látótávolságba érnének. Németország, Hollandia és Ausztria közlekedési infrastruktúra üzemeltetői az útépítési területek lezárására szolgáló speciális pótkocsijaikat is fel kívánják szerelni a pWLAN technikával, így csökkentve a ráfutásos balesetek veszélyét az autópálya-építkezések környékén.
Az automatizált és együttműködő közlekedés felé vezető útján a Volkswagen azon munkálkodik, hogy a jövőben további közlekedési infrastruktúrák – például közlekedési lámpák – és a közlekedés újabb résztvevői is bekapcsolódhassanak a rendszerbe, így növelve hatékonyan a közlekedés biztonságát a pWLAN technika segítségével.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
Ez kiváló,de mi lenne,ha az autóban utazókkal is törődne egy kicsit az új kommunikációs technika? Esetleg két egymás közelében haladó autó vezetői vagy utasai is BESZÉLHETNÉNEK egymással. Én rádiós szakemberként immáron 10 éve hirdetem az igét egy autós beszédátviteli mobil kommunikációs rendszer(CARCOM) megvalósítására. Azt tapasztaltam,hogy az ” gépjármű vezetők közötti verbális kommunikáció” lehetősége nem villanyozza fel sem az autógyártókat,sem a közlekedés szervezőit.Pedig állítólag értünk (az emberért) történik minden.Vagy éppen probléma mentesebb a megoldás,ha az embert kihagyjuk a kommunikációs láncból? Minden esetre elgondolkodtató…..