A négy keréké lesz a főszerep az idei szezonban
címkék: abroncs, aquaplaning, guminyomás, nyaralás, nyári gumi, utazás
Ebben az évben biztosan nagyobb megfontolást igényel majd, hogy hova menjünk nyaralni. A vírushelyzet enyhülésével ugyan megnyílnak a határok, de a járványt kordában tartó rendelkezések egy része még mindig érvényben van vagy gyorsan változik. Az autó kézenfekvő alternatíva, ugyanakkor a megnövekedett autósforgalom és a határátlépés szigorúbb feltételei okozhatnak kellemetlen perceket. Ha kellően előrelátóak vagyunk, mégsem kell lemondani az élményről!
Egy autós nyaralás igazi izgalmakat ígérhet. Ha saját járművünk van, akkor nincsenek kötelező útvonalak, bármikor elkalandozhatunk menet közben, vagy olyan helyeket barangolhatunk be, ahova csak kevesen jutnak el. Ráadásul gépkocsival a tengerpartot is elérhetjük néhány óra alatt, ha nem akarunk messze menni egy kis mediterrán hangulatért. A Magyar Turisztikai Ügynökség kutatása szerint a járványnak köszönhetően átalakulnak a magyarok nyaralási preferenciái, inkább rövidebb utakra indulnak majd, és azt is a nyár második felében. Ehhez csatlakozik a Reacty Digital friss felmérése is, amelyben a megkérdezettek körülbelül fele csak néhány napra menne nyaralni, többnyire belföldön. A külföldi utazást tervezők között Horvátország, Ausztria, Olaszország és Görögország a leginkább kedvelt célpontok.
Hiába gondoljuk azt azonban, hogy autóba pattanva bármikor nekivághatunk a túrának, hosszabb utazásra akkor is érdemes alaposan felkészülni, ha négy keréken indulunk el. „Nem várt problémák bármikor adódhatnak, de sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat, ha a járművünket és a hozzá tartozó papírokat alaposan átnézzük az utazás előtt. Olyan egyszerű dolgokról beszélünk, mint például az olajszint mérése, a fékpróba, vagy a kopás és a légnyomás ellenőrzése az abroncsok esetében. Egyszerűbb és olcsóbb is időben gondolkozni, mint később a bajt elhárítani!” – nyilatkozta Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője.
Indulásra felkészülni!
A szakértő szerint érdemes szisztematikusan átvizsgálni az autó műszaki állapotát. A legtöbb dolgot magunk is ellenőrizhetjük, komolyabb probléma esetén kell csak szerelőhöz fordulni.
Először vizsgáljuk át, hogy előírás szerint működnek-e a fényszórók, irányjelzők, fékek, megfelelőek-e a folyadékszintek.
Folytassuk a futómű ellenőrzésével, mivel a futómű és a felfüggesztés állapota jelentősen befolyásolja a gépkocsik menettulajdonságait. A hibás beállítás ráadásul gyorsan tönkreteheti az abroncsokat: ezt a gumik féloldalas kopása jelzi.
Bár már minden bizonnyal felkerültek a nyári gumik a járműre, de ha még a téli bakancsok vannak fent, jobb lecserélni nyaralás előtt. A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, és mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, minden fontosabb paraméterük a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a menetstabilitást szolgálja. A balesetmentes nyári vezetéshez ez elengedhetetlen.
Magukat a gumiabroncsokat is vizsgáljuk meg alaposan: a legfontosabb a kopás és a légnyomás ellenőrzése. Ha a gumiabroncs elhasznált, akkor vízen már nem tapad megfelelően. Nyáron a legtöbb problémát a vizes utak jelentik. Az aszfaltról leázott fékpor, gumipor és a lecsapódott kipufogógáz csúszós, habos bevonatot képeznek. Ezt idővel lemossa az eső, de amint elered az eső, számítani kell rá. A megfelelő vizes tapadást a gumikeveréken kívül a kellő profilmélység biztosítja, ami 3 mm alatt már nem biztonságos (aquaplaning). A profilmélységet az abroncsokba beépített indikátorok segítségével is ellenőrizhetjük (1,6mm), de filléres tétel egy műanyag profilmélység mérő.
Az optimális guminyomás beállításánál kövessük a járműgyártó által előírt értékeket, például nézzük meg a vezető ülés melletti „B” oszlopra ragasztott matrica iránymutatását, vagy a tanksapka fedél belső oldalát.
Ha minden útra kész, mozgassuk az abroncsokat és a felfüggesztést egy rövidebb úton. Így még indulás előtt megtalálhatjuk azokat a rejtett hibákat is, amelyeket az ellenőrzés során nem vettünk észre.
Hegyen-völgyön át
A különböző terepviszonyok más-más felkészültséget, vagy akár abroncstípust is igényelhetnek, főleg akkor, ha extrémebb kalandokban gondolkodunk, mint például egy hegyi túra. Csak hiánytalan és hibátlan felszereléssel induljunk el, legyen nálunk emelőszett, pótkerék vagy javítókészlet, elsősegély láda, vontatókötél és vontatószem, valamint elakadásjelző háromszög, hogy az egyszerűbb hibákat magunk is elháríthassuk.
Mielőtt elindulunk, ellenőrizzük, hogy fel van-e fújva a pótkerék vagy teljes-e a defektjavító készlet! Amennyiben van a kerekeken kerékőr, a leszedőfejét se felejtsük otthon. Ha útközben defektet kapunk és a kerékcsere elkerülhetetlen, a legfontosabb, hogy megőrizzük a higgadtságunkat. Mint mindig, ilyenkor is első a biztonság. Kormányozzuk az autót a lehető legbiztonságosabb helyre, és jól látható helyre tegyük ki a háromszöget. Az utasokat is tereljük biztonságos helyre a kerékcsere idejére, a gyerekeket pedig egyetlen percre se hagyjuk felügyelet nélkül. Jó választás a defekttűrő abroncs, amely légvesztés esetén is tovább használható (80km távolságig, maximum 80 km/h sebességgel). Így megőrizhetjük mobilitásunkat akár az oldalfal sérülése esetén is. Ezután viszont a sérült abroncsot újra kell cserélni.
Aki nemzetközi utakon szeretne autózni a nyáron, készítsen útitervet! Nem mindegy, hogy hány országon kell áthaladni az úticélig, ugyanis most országonként változhatnak a belépésre vonatkozó szabályok. A rendkívüli intézkedések miatt különösen fontos, hogy rendelkezzünk a megfelelő igazolásokkal. Ráadásul a fokozott ellenőrzés miatt megnövekedhet a várakozási idő is a határon. Nézzük meg, hogy működik-e a klíma, mindig legyen nálunk kellő mennyiségű víz, elemózsia. Ha gyerekekkel utazunk, akkor tervezzünk be több megállót, szánjunk időt az út közben megnézhető látványosságokra is.
Bár az idei nyár egy kicsit más lesz, mint az előzőek, de ha körültekintően járunk el, akkor az élmény ugyanolyan felejthetetlen lehet.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)