290 millió fizettek egy veterán Toyotáért
A veterán autók gyűjtői, restaurátorai különösen szívesen foglalkoznak sportautókkal. A hatvanas évekig az európai és amerikai gyártók uralták a piacot, ám ez egy csapásra megváltozott, amikor megjelent a Toyota 2000GT – az első szupersportkocsi a felkelő nap országából. A kupé körül mára nagyon erős kultusz alakult ki, hívei szerte a világon keresik a fellelhető példányokat, és bizony nem restek elképesztő összegeket kifizetni egy-egy kincsért.
Az a konkrét autó, amelynek apropóján most a típusról írunk, 1968-ban készült. A különösen jó állapotban fennmaradt példányt Dubajban kínálták eladásra. Habár a fehér sportkupé közel ötven éves, órája mindössze 11 ezer 919 kilométert mutat. Persze a komoly gyűjtői értéket képviselő autók között nem ritka az ilyen extrém alacsony futásteljesítmény – ahogy az az egymillió dolláros irányár sem, amire a Tomini Classics tartja a különleges járművet.
A hatvanas évek elején a Toyotáról senkinek sem a motorsport jutott eszébe. Ám ekkortájt már a japán vásárlók is kezdtek ráérezni az autóversenyzés ízére, és néhány évvel később hangosan követelték a hazai gyártóktól, hogy álljanak elő egy ütőképes, hamisítatlan sportkocsival.
A Toyota első próbálkozása a szegmensben a kompakt Sports 800 volt. A 3,6 méteres, kupé és roadster kivitelben kínált modell 1965-ben került a piacra – abban az évben, amikor a Tokiói Autószalonon leleplezték a Toyota igazi nagyágyúját, a 2000GT kupét. A kétajtós, alumínium karosszériás, áramvonalas kupé hatalmas szenzációnak számított. A modern vonalú 2000GT-t kikiáltották az első japán szupersportkocsinak, a tehetős vásárlójelöltek sorban álltak a Toyota főhadiszállása előtt – a sorozatgyártás azonban csak két évvel később indult be.
Addig sem telt azonban tétlenül az idő: a 2000GT egy sor versenyen bizonyította rátermettségét. A legnagyobb hírverést az 1966-os sebességi rekordkísérlet hozta az autónak: a Yatabe tesztpályán a Toyota jelenlegi sportrészlegének, a TRD-nek a jogelődje által felkészített sportautó új körrekordot állított fel 207,17 km/h-s sebességgel, és ennek során három világcsúcsot, valamint további 13 rekordot döntött meg. A sikeres világcsúcskísérlet kiváló reklámnak bizonyult, az 1967 májusában beinduló globális értékesítést rendkívüli érdeklődés kísérte.
Persze a 2000GT puszta műszaki paramétereivel is rászolgált a figyelemre. Ez volt az első japán autó, amelyben mind a négy keréknél független felfüggesztést alkalmaztak, ahogy akkoriban a magnézium keréktárcsa is újdonságnak számított a szigetországban.
A Satoru Nozaki tervezte, ultrakönnyű alumínium vázba a Toyota Crown kétliteres, soros hathengeres motorjának továbbfejlesztett, 150 lóerős, kétvezérműtengelyes változatát építették be. A remek tömeg/teljesítmény aránynak köszönhetően az autó remek menetdinamikával büszkélkedhetett: álló helyzetből 8,6 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra, végsebessége 218 km/h volt.
A Toyota 2000GT önmagában is nagy jelentőséggel bír, azonban nem csak ez teszi autóipari mérföldkővé: ez volt az a modell, amelyik kitaposta az utat a japán gyártó olyan népszerű és keresett sportmodelljei számára, mint a Toyota GT86 vagy a Lexus LF-A.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)