3D nyomtatású utastéri tartozékok a Peugeot-tól
A tér értékét az határozza meg, amivel megtöltjük. A Peugeot formatervezői a legvégsőkig finomították ezt az alapigazságot, és egy olyan, vadonatúj koncepcióval álltak elő, ami hosszú távon teljesen átalakíthatja az autógyártást.
Innovatív technológiák ide, előremutató szolgáltatások oda, egy családi autó használati értékét a mai napig nagyban meghatározza, hogy mennyi és milyen tárolási megoldást kínál az utasok személyes tárgyainak elhelyezésére. A különböző rekeszek, tálcák és zsebek száma, mérete és hozzáférhetősége a mindennapokban sokak számára legalább olyan fontos részletek, mint a modern elektronikus szolgáltatások vagy a világszínvonalú biztonsági rendszerek.
Ezen a téren viszonylag ritkák a korszakalkotó újdonságok, hiszen mit lehet variálni egy fedeles fiókon, egy palacktartón? A Peugeot mindig is azon kevés márkák közé tartozott, amelyek nem féltek megpróbálni újraalkotni a nyilvánvalót, és ez olyan izgalmas megoldásokat szült, mint a második generációs Peugeot Partner műszerfali palacktartói, vagy a modell első ülései közötti, hatalmas tárolórekesz.
Sőt, ugyanennek az igyekezetnek az eredményeként született meg tíz évvel ezelőtt maga a Peugeot i-Cockpit koncepció is, amely a vezető körüli tér ergonómiájának teljes körű átdolgozásával a tárolási megoldásokat is újraalkotta.
Mindezen újítások közös jellemzője, hogy a Peugeot tervezői valós felhasználói igényekből és rendelkezésre álló terekből kiindulva teremtettek friss értéket, professzionális színvonalon megvalósítva olyan elképzeléseket, amelyek ténylegesen működtek. Most ezt a filozófiát ültette át a 2020-as évek technológiai színvonalára a Peugeot, újabb korszakalkotó elképzeléssel hökkentve meg az autóipart.
Az új generációs Peugeot 308 elegáns padlókonzolján kialakított, tágas tárolórekeszhez terveztek és készítettek különböző betéteket. Ezek a pillanatnyi igényektől függően akár napi szinten cserélhetők, attól függően, hogy napszemüvegtartóra, pohártartóra vagy inkább telefon- és kártyatartóra van-e szükségünk. A pontosan illeszkedő, tartós, mégis könnyű darabok látványnak sem utolsók: a térbeli hálós szerkezeteket ugyanis a létező legmodernebb additív gyártási módszerekkel – közismertebb nevén 3D nyomtatóval – készítették el.
A 3D nyomtatást hagyományosan prototípusok modellezésére, kis darabszámú, egyedi formák költséghatékony elkészítésére alkalmazzák. A technológiában azonban jóval több lehetőség rejlik, és erre pont a Peugeot innovatív projektje az egyik legkiválóbb példa. Az autógyártó dizájnerei által megálmodott formák és szerkezetek egyetlen más gyártási módszerrel sem lettek volna megvalósíthatók, a Peugeot ezért tudatosan fordult az autóiparban példa nélkül álló megoldáshoz.
A 3D nyomtatás lényege, hogy öntőformák és sablonok készítése nélkül, gyorsan és hatékonyan valósíthatók meg gyakorlatilag tetszőleges idomok, amelyek aztán a költségek érdemi növelése nélkül módosíthatók a folyamatosan változó piaci igények szerint. A rendelkezésre álló szín- és anyagvariációk száma jóval nagyobb, mint ami egy hagyományos gyártási eljárásban elképzelhető volna – ebben a konkrét, úttörő projektben egy rendkívül rugalmasan alakítható, ugyanakkor robusztus polimerrel: az Ultrasint fantázianevű hőre lágyuló poliuretánnal (TPU) dolgoztak, amely az apró molekuláknak köszönhetően igen nagy, 80 mikronos pontosságú gyártást, és kiváló felületi minőséget tett lehetővé.
Az eljárás további előnyei között szerepel a hulladékmentesség, hiszen csupán annyi nyersanyagot használ fel, amennyire a szükséges szilárdságú és funkcionalitású termék előállításához ténylegesen szükség van. Szintén fontos szempont a tetszőleges darabszámú gyártás, ami szükségtelenné teszi nagy mennyiségű áru raktározását: az igényhez igazodó termelés logisztikailag előnyösebb, rugalmasabb megoldást jelent. Mindez környezetvédelmi szempontból is versenyképessé teszi a technológiát, amely mára a tradicionális módszerek reális alternatívájává vált.
Mivel valódi világújdonságról van szó, az elemek tervezése, kidolgozása és megvalósítása a szokásosnál is intenzívebb együttműködést feltételezett a Peugeot különböző részlegei, valamint olyan külső szakértők között, mint a HP, a Mäder vagy az Erpro. Ezek a vállalatok az additív gyártástechnológiák igazi szaktekintélyének számítanak, bevonásuk a projektbe pedig nem csak a már megvalósult elemek kiváló minőségére jelentenek garanciát, hanem hosszú távú, szerteágazó együttműködések ígéretét is hordozzák.
A Peugeot anyavállalata, a Stellantis már szabadalmaztatta a tartozékgyártás ezen újszerű formáját. A tervek szerint azonban hamarosan túlléphetnek a kiegészítőkön, és akár műszaki jellegű alkatrészek 3D nyomtatására is sor kerülhet, ami forradalmasíthatja az új generációs Peugeot gépkocsik gyártását.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)