A BMW 7-es sorozat története
A BMW 7-es sorozat 1977-es debütálása óta egyet jelent az exkluzív, egyedi és hamisítatlan BMW-s stílusban átélhető személyes mobilitással. A stílusos eleganciát sugárzó formanyelv mögött nemzedékről nemzedékre az utastér páratlan kényelme és a bajor márka tradicionális vezetési élménye húzódik, amely a luxusszegmensben már a kezdetektől fogva egyedülálló, dinamikus vezethetőség képében ölt testet.
1977: az első generáció
A luxuslimuzinok szegmensében már a BMW 7-es sorozat első generációja felállította a mérnöki precizitás, a megbízhatóság és a menetdinamika meghatározó mércéjét. Elegánsan elnyújtott vonalvezetésével, vezető felé forduló műszerfalával, erőteljes motorjaival és kifinomult futóművével a 7-es sorozat már elsőre beváltotta a sportos limuzinként hozzá fűzött reményeket. Innovációi között a világ első elektronikus műszeregysége, a sebességfüggő kormányrásegítés és az elektromosan állítható külső visszapillantók is megtalálhatók voltak. 1980-ban a világ első fedélzeti computere is csatlakozott ehhez a listához, a külső hőmérséklet kijelzésével.
1979-ben a BMW a karburátorral dolgozó motorokat benzinbefecskendező technológiával szerelt erőforrásokra cserélte. A 728 és 730 modellek helyén bemutatkozott a 728i, majd a 733i modellt a világszerte egyedülálló, digitális motorvezérlő elektronikával dolgozó 732i követte. Egy évvel korábban csatlakozott a modellpalettához a 218 lóerőre képes, 3,5 liter hengerűrtartalmú benzinmotorral szerelt BMW 735i. 1980-tól a BMW 745i állt a portfólió csúcsán, motorházteteje alatt egy 252 lóerős, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel dolgozó hathengeres motorral.
1986: a második generáció
Harmonikus formanyelvével, sportos teljesítményével és innovatív futómű-vezérlő rendszereivel a BMW 7-es sorozat második generációja 1986-ban látványos világpremiert ünnepelt. Frontrészének szélesre húzott hűtőrácsai erőteljes benyomást keltettek, az „L” alakú hátsó lámpák pedig a BMW új, jellegzetes stílusjegyeivé váltak. Ez volt az első 7-es BMW, amely hosszított tengelytávolságú karosszériaváltozatban is megrendelhető volt. Főbb technológiai innovációi között az automata menetstabilizáló, az elektronikus gázpedál és a nyomatékszabályzás is megtalálhatók voltak.
Németországban az 1930-as évek vége óta 1987-ben készült először tizenkét hengeres motorral szerelt limuzin: ez volt a BMW 750i. A könnyűfémből készült, 5,0 liter hengerűrtartalmú V12-es erőforrás hengersoronkénti üzemanyag-befecskendezést, gyújtórendszert és katalizátort kapott. Lenyűgöző, 300 lóerős teljesítménye és 450 Nm forgatónyomatéka ellenére a motor átlagos üzemanyag-igénnyel bírt. A tizenkét hengeres motorral szerelt modellben mutatkozott be a BMW AGS néven ismert, adaptív váltóvezérlő technológiája is. A palettán két soros hathengeres motor és két V8-as erőforrás is megtalálható volt.
1994: a harmadik generáció
A BMW 7-es sorozat harmadik generációja ott folytatta, ahol rendkívül sikeres elődmodellje abbahagyta – gyakorlatilag változatlan külső méretekkel, finomhangolt stílusjegyekkel, a menetkomfort és a menetdinamika terén pedig további fejlesztésekkel. A portfólió eleinte két nyolchengeres motorból és a V12-es erőforrás új kiadásából állt. Utóbbi hengerűrtartalmát 5,4 literre növelték, amelynek köszönhetően a maximális teljesítmény 326 lóerőre nőtt. A BMW 750i átlagosfogyasztása ezzel párhuzamosan körülbelül 11 százalékkal csökkent.
A 7-es sorozat harmadik generációját új menetstabilizáló rendszerek emelték az aktív biztonság éllovasává: a blokkolásgátlós fékrendszer mellett a V8-as modellek extraként automata menetstabilizálóval, a BMW 750i pedig alapfelszereltségként dinamikus menetstabilizáló rendszerrel gurult le a gyártósorról. A 7-es BMW komfortnövelő funkciói ugyancsak új magasságokba értek, olyan figyelemre méltó innovációkkal, mint például a színes központi kijelzővel dolgozó, integrált navigációs rendszer. A biztonság új dimenzióját az akár nyolc légzsák és az RDC névre keresztelt gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer jelentette.
1995-ben új soros hathengeres motor mutatkozott be a palettán, mindössze 12 hónappal később pedig a BMW a V8-as erőforrások új generációját is bejelentette. Az 1996-ban debütált BMW 725tds eközben kiváltképp gazdaságos alternatívát kínált: 2,5 literes hathengeres dízelmotorja 143 lóerős volt, vonzó üzemanyag-fogyasztási tulajdonságokkal és példaszerűen sima járással. Ezt követte 1998-ban a 3,0 literes hathengeres, közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt BMW 730d, amelynek teljesítménye 184 lóerőre ugrott. 1999-ben aztán a BMW 740d új mércét állított fel a világ első, V8-as dízelmotorral szerelt limuzinjaként. A common rail közvetlen befecskendezéssel dolgozó erőforrás 245 lóerős teljesítményre volt képes.
2001: a negyedik generáció
Negyedik generációjára a mérnökök teljesen az alapoktól újratervezték a BMW 7-es sorozatot, amely a klasszikus luxuslimuzinok avantgárd újraértelmezéseként öltött testet. Megannyi új ötletének köszönhetően a BMW zászlóshajója az autóipar számos területének jövőbe mutató hírnökévé érett. Ekkor mutatkozott be a BMW iDrive járművezérlő rendszer, a modern BMW formanyelv, 2005-ben pedig a BMW Night Vision éjjellátó rendszer és az első távolságifény-asszisztens is.
A 735i és a 745i motorházteteje alatt új fejlesztésű nyolchengeres motorok debütáltak, VALVETRONIC változó szelepvezérléssel és dupla-VANOS változó vezérműtengely-állítással. A motorok erejét most először alapfelszereltségként kínált hatfokozatú automataváltó továbbította a kerekekhez. A 7-es sorozat negyedik generációjának csúcsmodellje a 2003 januárjában bemutatott BMW 760i volt, motorházteteje alatt egy 445 lóerős és 600 Nm-es, 6 liter hengerűrtartalmú V12-es benzinmotorral. 2005 őszén két dízelmotor csatlakozott a palettához: a BMW 730d és a BMW 745d, egyaránt kimagasló teljesítménnyel.
2006 őszén a BMW a világ első autógyártó vállalataként mutatott be hidrogénnel hajtott luxuslimuzint, amelynek műszaki alapját a BMW 760Li modell adta. A tizenkét hengeres belsőégésű erőforrással szerelt BMW Hydrogen 7 a világ első olyan hidrogén-meghajtású modellje volt, amely a teljes sorozatgyártási folyamaton átesett. A mindössze 100 példányban készült kisszéria modelljeit ügyfelei egy kiválasztott csoportjának adta át a BMW, hétköznapi körülmények közötti használatra.
A 7-es sorozatot nem csupán nagymértékben alumíniumból készült futómű-alkatrészekkel és elektronikus lengéscsillapítás-szabályzással, de Dynamic Drive aktív borulásgátló rendszerrel is felszerelték a mérnökök. 2004-ben a BMW zászlóshajója a világ legnagyobb darabszámban értékesített luxuslimuzinja lett, amellyel a 7-es sorozat ismét kategóriája legkeresettebb képviselőjévé érett.
2008: az ötödik generáció
A BMW 7-es sorozat ötödik generációja a stílus, a luxus és az utazás minőségének újraértelmezését állította a középpontba. Az új járműkoncepció, az aktív hátsókerék-kormányzás világpremierje és a vezetést támogató rendszerek egyedülálló tárháza a kivételes vezetési élmény felé vezető utat kövezte ki. Ehhez olyan innovatív információ-szolgáltató és szórakoztató funkciók társultak, mint például a korlátlan fedélzeti internet-hozzáférés.
A bajor prémiummárka ügyfelei az ötödik modellgeneráció piaci bevezetésekor hat- és nyolchengeres erőforrások közül választhattak. Később megérkezett a portfólió csúcsmodell-párosa, a BMW 760i és a BMW 760Li is, amelyeknek meghajtásáról egy új fejlesztésű, 6,0 liter hengerűrtartalmú, tizenkét hengeres benzinmotor gondoskodott. A közvetlen üzemanyag-befecskendezéshez és az ugyancsak új nyolcfokozatú automataváltóhoz 544 lóerő maximális teljesítmény és 750 Nm csúcs forgatónyomaték társult. 2009-ben a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás is megérkezett a luxuslimuzinok szegmensébe. Újdonság volt továbbá a BMW ActiveHybrid 7 is, amelynek hajtásláncában egy V8-as belsőégésű erőforrás és egy villanymotor dolgozott együtt.
2015: a hatodik generáció
A BMW 7-es sorozat hatodik generációja egy sor jövőbe mutató innovációval érkezett meg az utakra. A járműszerkezetben megjelent a szénszál-erősítésű műanyag, a BMW 740e lemezei alatt plug-in hibrid hajtáslánc dolgozott, az operációs rendszer felhasználói élményét BMW Gesztusvezérlés fokozta, bemutatkozott az Executive Drive Pro kiegészítő futómű-szabályzás, a vezetési élménykapcsoló Adaptive vezetési üzemmóddal gazdagodott, a BMW Laserlight lézerfény-technológia pedig új mércét állított fel. A hátsó üléssorban átélhető kényelmet a masszázsfunkciót és Vitalitás programot is kínáló Executive Lounge opció emelte új szintre. Az innovációk sorát a vezetést támogató rendszerek jelentősen kibővített tárháza fokozta, többek között kormányzó- és sávtartó asszisztenssel és távirányítású parkolással.
A modell piaci bevezetését egy átfogó fejlesztéseken átesett V8-as erőforrás és a BMW soros hathengeres motorjainak legkorszerűbb generációja színesítette. Egy évvel később ünnepelte világpremierjét a 610 lóerős új V12-es benzinmotorral szerelt BMW M760Li xDrive. A luxuslimuzin elektromos mobilitás melletti elköteleződését három plug-in hibrid modellváltozat is igazolta. Utóbbi normál és hosszított tengelytávolságú változatban, akár xDrive összkerékhajtással is elérhető volt.
2022: a hetedik generáció
A BMW 7-es sorozat hetedik generációja úttörőként mutatja meg az abszolút vezetési élmény, a felülmúlhatatlan menetkomfort és a csúcstechnológiás innovációk kiteljesedése felé vezető, új irányt. A luxus színvonalú személyes mobilitás effajta újraértelmezésének középpontjában a tisztán elektromos meghajtású BMW i7 áll.
45 évvel az első 7-es BMW világpremierje után, hetedik modellgenerációjába lépve a luxuslimuzin továbbra is a BMW Group dingolfingi gyárában készül: az új BMW 7-es sorozat tisztán elektromos meghajtással, belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai ugyanarról a gyártósorról gurulnak le. A dingolfingi üzem a gyártási folyamatokhoz szükséges energiát egyre átfogóbb arányban zöldenergia hasznosításával állítja elő.
Az új 7-es sorozat világszerte kizárólag hosszított tengelytávolságú karosszériával válik elérhetővé, amellyel maximalizálja a hátsó üléssor helykínálatát. Itt merőben új és rendkívül magas minőségű anyaghasználat, innovatív szórakoztató rendszer és a továbbfejlesztett Executive Lounge opció gondoskodik a felülmúlhatatlan kényelem és az exkluzív hangulat kettőséről.
Európában az új BMW 7-es sorozatot eleinte kizárólag a tisztán elektromos meghajtású BMW i7 xDrive60 modell képviseli. A BMW i7 xDrive60 modell meghajtásáról két villanymotor gondoskodik 544 lóerős rendszerteljesítménnyel és 590-625 kilométer hatótávolsággal. Az Egyesült Államokban, Kínában és más kijelölt értékesítési régiókban az új 7-es sorozat piaci bevezetését két, benzinmotorral és 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával szerelt modell színesíti.
A 2022 novemberétől megrendelhető hetedik modellgenerációban a BMW olyan egyedülálló, innovatív felszereltségi opciókat kínál, mint a tetőkárpitból lenyíló BMW Theatre Screen, a BMW Ívelt Kijelző és az automatizált parkolást, illetve manőverezést kínáló Manőver Asszisztens.