A Forma-1 történetének legkínosabb pillanatai
Az F1 a története során számos kínos és ellentmondásos pillanatot produkált már.
A Forma-1 hosszú lassan 74 éves története során akadtak már kellemetlen és kínos pillanatok.
A versenyrendezésektől kezdve a versenyzők utáni kémkedésig, ellentmondásos eseményekből nincs hiány.
A RacingNews365 visszagondolva az ilyen pillanatokra, az alábbiakban ötöt sorolt fel ezek közül.
Barrichello hagyja Schumachert elmenni a győzelemért – 2002-es Osztrák GP
Miután már két világbajnoki címet szerzett a Ferrarival, Michael Schumacher 2002-es szezonja erősen indult, az első öt futamon négy győzelemmel.
Az év hatodik futamán, Ausztriában csapattársa, Rubens Barrichello az év első győzelmére készült, mielőtt a Ferrari közbelépett, és azt kérte, hogy engedje el Schumachert a győzelemért. Barrichello engedelmeskedett, és Schumacher a jelenlévő szurkolók nagy felháborodására megszerezte a győzelmet.
Ezután egy kínos dobogós ceremónia következett, mivel Schumacher ragaszkodott ahhoz, hogy Barrichello álljon a dobogó legfelső fokára, és a csapatot komoly kritikák érték, amiért a szezon ilyen korai szakaszában Schumacher győzelmét szervezték meg.
A csapatutasítást a futam után betiltották, de az FIA 2010-ben egy másik vitatott, Alonso és Felipe Massa között történt utasítást követően lazított a szabályokon.
A kémkedési botrány
A 2007-es Forma-1-es szezonban fantasztikus bajnoki küzdelem zajlott Fernando Alonso, Lewis Hamilton és Kimi Raikkönen között, melyből végül utóbbi került ki győztesen.
Az évet azonban nagyban beárnyékolta a kémkedési botrány, miután az FIA megállapította, hogy a McLaren csapat birtokában voltak a Ferrari autójával kapcsolatos bizalmas információk.
Az ügy néhány hónapig húzódott, mire az FIA 100 millió dolláros büntetést szabott ki a McLarenre, ami a mai napig a sporttörténelem legnagyobb bírságának számít.
A wokingi székhelyű csapatot kizárták a konstruktőri bajnokságból, és elrendelték, hogy a 2008-as futóművét küldjék el az FIA-nak vizsgálatra a szezon előtt. Alonso és Hamilton megtarthatták a bajnoki pontjaikat, de a saját csapaton belüli rivalizálásuk, valamint a botrány miatt Alonso egyetlen szezon után távozott.
Csak hat autó versenyzik- 2005-ös US GP
A 2005-ös Amerikai Nagydíj olyan csapást mért az F1-re az amerikai piacon, amelyet csak az elmúlt néhány évben sikerült behozni.
Akkoriban az F1 két gumiszállítóval – a Michelinnel és a Bridgestone-nal – működött. Az Indianapolis Motor Speedway pályát alkotó nagy sebességű döntött utolsó kanyar hatalmas terhelést jelentett a Michelin abroncsok számára, ami drámai defektet eredményezett a hétvége során.
A mezőny minden autója elindult a vasárnapi felvezető körre, de miután az utolsó kanyarban a sikán utólagos hozzáadása nem sikerült, a Michelin versenyzői (14 autó) a boxba sorakoztak, hogy feladják a versenyt.
Így csak hat autó maradt a rajtrácson – a Ferrarik, a Jordan-ek és a Minardik. A Ferrari kettős győzelmet aratott, míg Tiago Monteiro megszerezte egyetlen dobogós helyezését az F1-ben.
A Renault balesetet rendez – 2008-as Szingapúri GP
A 2008-as Szingapúri Nagydíj körüli vitára hivatalosan csak egy évvel a történtek után derült fény. A verseny során Nelson Piquet Jr. kiesett, ami miatt a Safety Car-t közvetlenül csapattársa, Alonso kiállása után vetették be.
Alonso ezzel megnyerte a futamot, ami a Renault első győzelmét jelentette a két győzelem közül abban az évben. Miután Piquet Jr. a 2009-es szezon közepén elhagyta a csapatot, a brazil tájékoztatta az FIA-t, hogy a Renault csapata utasította a kiesésre.
A Renault kezdetben jelezte, hogy büntetőeljárást indít Piquet Jr. ellen, de hamarosan visszakozott, és bejelentette, hogy Briatore elhagyta a csapatot.
Az FIA a baleset megszervezésében játszott szerepe miatt Briatorét életfogytiglani eltiltással sújtotta, míg Pat Symonds főmérnököt ötéves eltiltással sújtotta. Az eltiltást azonban a Tribunal de Grande Instance 2010-ben hatályon kívül helyezte.
A történelem legrövidebb versenye – 2021-es Belga GP
A Max Verstappen és Lewis Hamilton közötti frenetikus bajnoki küzdelem közepette a híres Spa-Francorchamps-i pályára érkezett az F1 mezőnye a szezon 12-dik versenyére.
A kvalifikáció alatt heves esőzések sújtották a pályát, ami Lando Norris nagy bukását eredményezte az Eau Rouge-nál. Az eső a versenynapra még jobban felerősödött, és a rajtot többször is elhalasztották a körülmények miatt.
A több mint háromórás késések és felfüggesztett rajtok után a verseny a Safety Car alatt kezdődött. A harmadik kör után a futamot lefújták, és fél pontokat osztottak ki, és Verstappent hirdették ki győztesnek.
Ez volt az F1 történetének legrövidebb futama, mivel az eredményt a szabályoknak megfelelően, két körös visszaszámlálással állapították meg. A listán szereplő korábbi esetekhez hasonlóan ez is a rossz okok miatt került az F1 címlapjára.
Borítókép: Clive Rose / Getty Images
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)