A Közlekedési Múzeumnál a legszebb magyar csuklós autóbusz
Híresen szép formatervezésű busz került a Közlekedési Múzeum tulajdonába: a legújabb szerzemény az Ikarus EAG E94G típusú csuklós autóbusz. A kiváló állapotú jármű saját lábán érkezett a Múzeum raktárába, az Ikarus 438-as után ismét a Volánbusz Zrt.-vel közös együttműködés eredményeként. Az újonnan megszerzett Ipari Formatervezési Nívódíjas jármű – sok tekintetben a „legek busza” – a Közlekedési Múzeum Ikarus-gyűjteményének fontos darabja.
Az Ikarus EAG E94G típusú autóbuszát huszonegy éve, 1997-ben mutatták be. A nevében szereplő EAG jelzés az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárára, míg a G a csuklós változatra utal („Gelenkbus”). A Közlekedési Múzeum által a Volánbusz Zrt.-től most megvásárolt darabot 1999-ben gyártották és egészen utolsó napjáig forgalomban volt a budapesti elővárosi közlekedésben; máig üzemképes. A modell innovatív és piacképes fejlesztés volt, ám a magyar piaci viszonyok és az exportországok mégsem voltak rá nyitottak. Összesen nyolc darab készült belőle, melyek kisebb-nagyobb mértékben mind eltérnek egymástól.
A jármű különlegessége, ami miatt a „legek buszának” is nevezhetjük, többek közt az, hogy az Ikarus egyedi gyáregységének egyetlen legyártott csuklós típusa és egyben az Ikarus utoljára fejlesztett csuklós busza. Mindemellett az Ikarus történetének utolsó teljes egészében hazai tervezésű autóbusza. A többfunkciós autóbuszcsalád kialakításáért a tervező, Torma Lajos, 1994-ben Ipari Formatervezési Nívódíjat kapott. Sokak szerint az E94G lett a legszebb magyar csuklós autóbusz. A Volánbusz Zrt. kettőt is közlekedtetett a változatból, melyek közül az egyik most már a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
halálomig nem értem, hogyan tudott az Ikarus kikopni a világból, különösen úgy, hogy Budapesten Volvo buszok futnak…