/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Lexus forradalmasítaná az összkerékhajtást

2019. december 18. 19:40   |   Autoblog
címkék:  

Az egyelőre Lexus E-Axle névre keresztelt hibrid hajtáslánc a kezdeti tapasztalatok alapján már most legalább annyit tud, mint egy fejlett, sportos hangolású mechanikus összkerékhajtás – pedig a fejlesztés még csupán korai stádiumában tart.

lexus-rx-tech

A Lexus másfél évtizede fejleszt és gyárt mechanikus erőátvitel nélküli, tisztán villanymotorral megvalósuló összkerékhajtást. A világ első hibrid szabadidőjárműve, az RX400h hátsó tengelyére szerelt, 67 lóerős villanymotor nemcsak szerkezetileg tette egyszerűbbé a modellt, de a tömegét is csökkentette, ráadásul az elektronikus szabályozásnak köszönhetően késlekedés nélkül reagált a vezérlés parancsaira. Ugyanezt az alapelvet alkalmazzák a mai napig a márka sokadik generációs szabadidőjárművei.

Ennek a koncepciónak a sokszorosan továbbfejlesztett verziója az Advanced Posture Control technológia, amely egyszerre teszi élvezetesebbé és pihentetőbbé az autó vezetését, a sofőr számára izgalmas, az utasok számára megnyugtató élményt kínálva. A technológiával eddig még csak elméleti síkon, az LF-30 Electrified tanulmányautó fedélzetén találkozhattunk. Hamarosan minden eddiginél fejlettebb hajtásszabályozási rendszer jelenhet meg az autóiparban.

lexus-rx-tech3

Az ausztrál Motoring újságírói egy öszvér (azaz egy kísérleti technológiákkal felszerelt modell) volánja mögött ismerkedhettek a jövőbe mutató technológiával. Az egyelőre Lexus E-Axle névre keresztelt hibrid hajtáslánc a kezdeti tapasztalatok alapján már most legalább annyit tud, mint egy fejlett, sportos hangolású mechanikus összkerékhajtás – pedig a fejlesztés még csupán korai stádiumában tart.

Gázadásra, kormányelfordításra a villanymotoroktól megszokott intenzív, lineárisan felépülő forgatónyomaték jelenik meg a hátsó tengelyen. „Csekély gázadásra szerény elektromos nyomaték épül fel. A gáz tartásakor azonban nő az erő, és ha még jobban elfordítjuk a kormányt, a rendszer még több nyomatékot juttat a hátsó tengelyre” – vázolja a technológia működését Ito Sinia, az elektromos összkerékhajtási projekt vezető főmérnöke.

lexus-rx-tech2

Ahelyett azonban, hogy erre az átlagos összkerékhajtási rendszerekre jellemző, esetlen alulkormányzottsággal reagálna az autó, már ezt a korai prototípust is precízebb, kezesebb kormányozhatóság jellemzi. Olyannyira, hogy a tesztelők nemcsak a kanyar kijáratától tudtak erőteljesen gyorsítani, hanem bátran nyomták a gázt bekormányzás közben is. Mindezt anélkül, hogy rendelkezésre állt volna a fejlesztés későbbi fázisában megjelenő nyomatékvektor-szabályozási funkció.

Hosszú távon természetesen az LF-30 Electrified koncepcióautóval vázolt, négy agymotoros elektromos hajtáslánc jelenti majd az igényeinkhez és a helyzethez tökéletesen igazodó, a hirtelen terhelésváltásokat kiküszöbölő, ezáltal egyszerre biztonságos és dinamikus nyomatékmegosztást. A Lexus gőzerővel dolgozik azon, hogy csökkentse ezeknek a kerékbe beépített motoroknak a méretét és a tömegét, ám addig sem maradunk fejlett elektromos összkerékhajtás nélkül, amíg a Lexus eljut eddig a végső pontig. Ito Sinia szerint a harmadik generációs hibrid technológiát alkalmazó E-Axle „biztosan megvalósul; a bevezetés pontos dátumát még nem tűztük ki, ám valamikor a közeljövőben sor kerül rá.”

2019-lexus-es-300h-26_0

Kérdés, hogy mely típusainál fogja bevezetni az új technológiát a Lexus. A jelenlegi crossover modelleken (RX, NX és UX) alkalmazott, második generációs hibrid elektromos összkerékhajtási rendszerek csak rövid ideig üzemelnek, átmeneti tapadásjavítást biztosítva. Az új rendszer azonban akár a teljes menetidő alatt működésben lehet, ha a menetdinamika azt követeli meg.

Speciális kiépítése miatt az új generációs E-Axle rendszer az autók tömegeloszlását is kedvezően befolyásolja, a nagyteljesítményű villanymotor pedig lelkesítő, akár 300 lóerős hibrid rendszerteljesítményt ígér. Ha a korábbi sejtések beigazolódnak, az ES szedán fedélzetén hamarosan bemutatkozó elektromos összkerékhajtási rendszer már ezt az új E-Axle technológiát alkalmazza. A Lexus ES akár a versenytársak összkerékhajtású sportszedánjaival is felveheti majd a versenyt.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/