A Toyota közlekedési megoldásai a tokiói olimpiai játékokon
címkék: elektromos, mobilitás, olimpia, önvezető, tokió, toyota
Noha a tokiói olimpia zárt kapuk mögött zajlik, a Toyota által a játékokra tervezett és biztosított hatékony, környezetbarát mobilitási rendszerek nem maradtak kihasználatlanok: innovatív megoldások gondoskodnak a résztvevők és a szervezők zökkenőmentes közlekedéséről
A tokiói olimpia az első (és reméljük, az utolsó) a modern kori játékok sorában, amely nézők nélkül zajlik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy néptelenül maradna a több mint negyven helyszín: minden idők legnagyobb olimpiáján, ahol 33 sportágban 339 versenyszámot rendeznek, több mint 11 ezer sportoló vesz részt; az újságírókkal, rendezőkkel, kisegítőkkel és hivatalnokokkal együtt a résztvevők összlétszáma eléri a 90 ezret.
Ennek a kilencvenezer embernek a pontos, biztonságos – és nem utolsósorban egészségügyi szempontból is megfelelő – szállításáról, egyéni és csoportos közlekedéséről a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota gondoskodik. A nemzetközi olimpiai mozgalmat 2015 óta támogató Toyota összesen mintegy 3400 mobilitási terméket bocsájtott a szervezők rendelkezésére.
Ezek csaknem 90 százaléka részben vagy teljesen elektromos hajtású, jelentős részben hozzájárulva ahhoz, hogy Tokió ne csak minden idők legnagyobb, de egyben legtisztább olimpiája is legyen: a riói olimpia 4,5 millió tonnás, és a londoni játékok 3,3 millió tonnás CO2-kibocsátásával szemben a tokiói, 32. olimpiai játékok előzetesen becsült széndioxid-emissziója nem haladja meg a 2,73 millió tonnát.
A mobilitási eszközök és megoldások között általános célú és kifejezetten az olimpiai játékok speciális igényeire szabott járművek egyaránt megtalálhatók. A flotta jelentős részét alkotják az e-Palette járművek speciális, olimpiai kivitelű változatai.
Az olimpiai falun belül közlekedő, önvezető elektromos járművek felkészítése során az olimpikonok véleményét is kikérték, a fejlesztés során figyelembe véve a sportolók korábbi olimpiákon és egyéb világjátékokon szerzett jó és rossz tapasztalatait. A tisztán elektromos e-Palette járművek szélesre nyíló ajtókkal és motoros mozgatású rámpákkal teszik lehetővé a gyors és egyszerű be- és kiszállást, akár kerekesszékes sportolók számára is. Az e-Palette járművek teljes mértékben automatikusan közlekednek, noha biztonsági okokból minden járművön utazik egy kezelő; a csupa ablak járművek legnagyobb sebessége 19 km/óra.
Míg az e-Palette más formában már ismerős lehetett azok számára, akik nyomon követik a fenntartható közösségi mobilitás fejlődését, a Toyota egy vadonatúj fejlesztéssel is segíti a sportolók közlekedését Tokióban. Az APM (Accessible People Mover, azaz könnyen igénybe vehető utasszállító) rövid távú, kissebességű közlekedési eszközök, amelyek az egyes helyszínek között szállítják a résztvevőket.
Ugyanezek az APM-ek szolgálnak a tokiói olimpiai játékok betegszállító járműveként: a második és harmadik üléssort eltávolítva biztonságosan rögzíthető az elektromos jármű fedélzetén egy hordágy.
A Toyota világszerte több ezer, hazánkban pedig 34 atléta felkészülését támogatta a tokiói olimpiára; utóbbiak közül 26 magyar sportoló szerzett kvótát az ötkarikás játékokra – ez a 176 főből álló magyar olimpiai küldöttség csaknem 15 százalékát jelenti.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)