A világ legerősebb dízel SUV-ja
Az Audi megalkotta a világ legerősebb sorozatgyártású dízel szabadidőautóját. Az SQ7 TDI 435 lóerős és 900 Nm nyomatékkal büszkélkedhet, így 4,8 másodperc alatt elintézi a százas sprintet.
Az SQ7 TDI-ben egy vadonatúj fejlesztésű 4 literes V8-as TDI blokk dolgozik, amely mind teljesítményét, mind hatékonyságát tekintve párját ritkítja. A motor szekvenciális turbófeltöltést kapott, azaz a töltők egymástól függetlenül működnek: alacsony és közepes terhelésen csak az egyiket, míg nagy terhelésesen mindkettőt meghajtja a kipufogógáz. A 4 literes TDI motorba azonban beépítettek egy harmadik, elektromos sűrítőt is, amely a másik két turbó munkáját támogatja, főleg alacsony fordulatszámon, rendkívül dinamikus kigyorsításokat lehetővé téve.
A 4 literes TDI 900 Nm nyomatékot termel 1000 és 3250-es fordulatszám között, ami lehengerlő menetteljesítményekben mutatkozik meg. A testes autó 4,8 másodperc alatt lő ki 100 km/órára, a végsebességét pedig csak az elektronika korlátozza 250 km/órában. Az Audi közlése szerint a TDI emellett páratlanul takarékos is, hiszen csak 7,4 liter gázolajat kér 100 kilométerenként. A 4 literes TDI motor common rail rendszere 2500 baros befecskendezési nyomást fejt ki, NOx oxidációs és SCR katalizátora révén pedig megfelel a legszigorúbb Euro 6-os kibocsátási normának.
Sorozatgyártású motorba most első ízben szereltek elektromos kompresszort (EPC). Feladata, hogy indulástól és alacsony fordulatszámokon segítse az erőforrást, és kiküszöbölje a turbólyukat. Az elektromos egységnek nincs szüksége a kipufogógáz hajtóerejére, így akármikor működtethető és bárhová beépíthető, a turbólyukat pedig teljesen megszünteti. Kompresszorkereke 70 ezret fordul másodpercenként, a töltőnyomást pedig 250 milliszekundum alatt felépíti. A 4 literes TDI így azonnal, késlekedés nélkül reagál a gázpedál parancsára.
A 7 kW teljesítményű EPC-t egy szintén Audi fejlesztés, a 48 voltos elektromos alrendszer látja el energiával. Ehhez egy 48 voltos lítium-ion akkumulátor is tartozik, amelyet a csomagtér padlója alatt találunk meg. A 48 és 12 voltos elektromos rendszereket egy DC/DC konverter kapcsolja össze. A kívánt energiát egy 3 kW teljesítményű MOSFET generátor szolgáltatja, amely csökkenti az elektromos veszteséget és növeli a hatékonyságot. Ha szükséges, a 48 voltos tárolóegység képes a 12 voltos rendszert támogatni.
A V8-as biturbó dízelhez nyolcfokozatú automataváltó jár. Ugyanígy szériafelszerelés a középső önzáró differenciálművel operáló quattro állandó összkerékhajtás, az elektromechanikus kormányzás, az Audi drive select menetdinamikai rendszer és az adaptív légrugózás. Az SQ7 TDI 20 colos kerekekkel és 285/45-ös gumikkal érkezik, de akár 22 colos garnitúra is rendelhető hozzá. Felárért úgynevezett dinamikus vezetés csomag is elérhető az autóhoz, amely sportdifferenciálművet, aktív mozgáskiegyenlító rendszert és négykerék-kormányzást foglal magában. Az egymástól függetlenül állítható első-hátsó stabilizátorrudak jótékony hatással vannak a kormányzás pontosságára és az agilitásra. A hagyományos, hidraulikusan aktivált stabilizátoroknál az Audi 48 volt alapú rendszere sokkal jobb. Nagyobb teljesítményű, gyorsabb és alacsony sebességnél is működik. Mivel nincs szükség olajra a működtetéséhez, karbantartásmentes is.
Az Audi SQ7 TDI megjelenésével is környezete tudtára adja képességeit. 5,07 méteres hosszával akkora, mint a normál modell, ám egyedi megkülönböztető jegyeket visel. S-specifikus hűtőrácsot és lökhárítókat, továbbá alumínium tükörházakat és alsó ajtóbetéteket vonultat fel, a kipufogórendszer pedig négy szögletes végződést kapott. A LED-es fényszórók háromdimenziós hatásúak és egyedi, dupla nyíl dizájnúak. Az SQ7 TDI öt vagy hét üléssel választható, a két leghátsó elektromosan mozgatható. Exkluzív felszereltségként a csúcs-SUV barna bőrkárpittal is készülhet, amely esetben a mennyezet fekete Alcantara borítást kap. Opcióként a szegmensben egyedülállóként olyan hátsó szórakoztató rendszer is rendelhető, amelynek tabletjei hordozhatók.
Az Audi SQ7 TDI áprilistól rendelhető, németországi alapára 89 900 euró.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)