A Ford 1 literes erőforrása lett az Év Motorja
A Ford új, 1,0 literes EcoBoost erőforrása – amely idén mutatkozott be az európai Focusban – elnyerte az “2012-es Év Nemzetközi Motorja” címet. A kisméretű, háromhengeres high-tech hajtómű emellett az Engine Technology International magazin díjait is megkapta a “Legjobb új motor” és a “Legjobb 1,0 liter alatti lökettérfogatú motor” kategóriákban. A kitüntető címet 35 ország 76 szakújságírójának szavazatai alapján ítélte oda a zsűri.
Az "Év Nemzetközi Motorja" díj 13 éves története során ez volt az első alkalom, hogy a Ford nyert. Ugyanakkor a díj teljes története során az 1,0 literes EcoBoost volt az a motor, amely a legmagasabb pontszámmal győzött.
Az erőforrás – amely olyan apró, hogy elférne egy A4-es lapon – a Ford angol és német technikai központjaiban született Duntonban és Merkenichben, és romániai Krajovában valamint a németországi Kölnben gyártják. Az 1,0 literes EcoBoost kis tehetetlenségű turbótöltője már a pillangószelep nyitásának pillanatától gyors teljesítmény-leadást biztosít, s akár 280 000/perc fordulatszámig is pörög, miközben jelentősen növeli a teljesítményt.
Az 1,0 literes EcoBoost egységben számos innovatív megoldást találunk. Ilyen a hengerfejjel együtt öntött kipufogó-leömlő, ami csökkenti a kipufogógáz hőmérsékletét, szélesebb fordulatszám-tartományban téve lehetővé a levegő-üzemanyag keverék optimalizálását. A különleges, öntöttvas blokk emellett hamarabb melegszik fel, mint a hagyományos alumínium motorblokk, 50 százalékkal csökkentve ezzel az üzemi hőfok eléréséhez szükséges energiát, és mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást. Ezen kívül az olajba merülő vezérműszíj csendesebb és hatékonyabb működést eredményez. Végül pedig, a hagyományos, energiapazarló kiegyensúlyozó tengelyek alkalmazása helyett a Ford mérnökei szándékosan „kiegyensúlyozatlanul" hagyták a lendkereket és az ékszíjtárcsát, így ellensúlyozva a motor rezgéseit.
Az 1,0 literes EcoBoost motor idén mutatkozott be a Focus európai változatában, és az erőforrás még idén megjelenik majd a Ford C-MAX és B-MAX modellek kínálatában is. Az új blokk idén nyáron több észak-amerikai modellben is feltűnik, később pedig Ázsia-Óceánia és Afrika piacain, sőt a közeljövőben egyéb régiókban is. Az új, 100 lóerős Focus 1,0 EcoBoost kategóriaelső fogyasztása 4,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 109 g/km. A 125 lóerős változat fogyasztása 5,0 l/100 km, míg a CO₂-emisszió 114 g/km. Az első teljes havi európai eladási adatokból kiderül, hogy több mint 4700 vásárló választotta az 1,0 literes EcoBoost motorral szerelt Focust, ami azt jelenti, hogy a Ford 19 legnagyobb európai piacán a Focusok közel egynegyede ezzel az erőforrással kelt el.
A Ford Európa azt tervezi, hogy több mint háromszorosára emeli azon járműveinek számát, amelyeket a takarékos és erős EcoBoost benzinmotorokkal szerelnek – a tavalyi 141 000 után 2015-ben körülbelül 480 000 egységre. Ebből a tervezett éves mennyiségből 300 000 jármű az új, 1,0 literes EcoBoost motorral készül majd.
Az "Év Nemzetközi Motorja" díjat a világ 35 országából érkezett 76 szakújságíróból álló zsűri ítéli oda, miután értékelik az adott motorok dinamikáját, teljesítményét, fogyasztását, finom működését és a fejlett motorvezérlési technológiák alkalmazását. Az 1,0 literes EcoBoost blokk sikerét jól bizonyítja, hogy 28 százalékkal több pontot kapott, mint a második helyen végzett 1,4 literes, kettős feltöltésű Volkswagen TSI motor (288 pont). A díj története során a Ford erőforrása volt az a motor, amely a legmagasabb pontszámmal győzött (401 pont).
"Az, hogy egy háromhengeres erőforrás ilyen könnyedén mozgat egy Focus-méretű járművet, igencsak ígéretes jövőt tár fel a belsőégésű motorok számára." – fogalmaz Slavnich, az Engine Technology International magazin szerkesztője. "A teljesítmény és a remek fogyasztás pedig csak a jéghegy csúcsa. Remek munka volt, Ford!"
Az 1,0 literes EcoBoost motort természetesen más zsűritagok is magasztalták:
"Ha elfogadjuk, hogy a jövő útja a méretcsökkentés, akkor erre keresve sem találhatnánk jobb bizonyítékot, mint ez a blokk. Ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint egy 1,6 literes szívómotor, sőt még annál is jóval élénkebben mozgatja az autót." vélekedik az angol John Simister.
"Remek nyomatékával és alacsony fordulatszámon leadott teljesítményével ez a high-tech háromhengeres olyan menetdinamikát biztosít, mint egy kisméretű turbódízel egység – csakhogy annak zaja és vibrációja nélkül," magyarázza lelkesen Christophe Congrega, a francia L’Automobile Magazine munkatársa.
A többi nyertes
A legjobb Új Motor kategóriában szintén a Ford 999 köbcentis turbós háromhengerese nyert, a második pedig a BMW új fejlesztésű háromturbós soros hathengeres dízelmotorja lett, amely az M550d xDrive modellben debütált.
A Zöld Motor kategóriát eddig a hibrid járművek uralták, ám idén a Chevrolet Voltban és az Opel Amperában szolgálatot teljesítő, hatótáv-kiterjesztő 1,4 literes erőforrás vitte el a pálmát. Érdekes módon a Ford új 1 literes Ecoboost motorja itt is feljött a második helyre, a harmadik pedig a Nissan Leaf villanyhajtóműve lett.
A Sportmotorok és a 4 liter fölötti lökettérfogatú motorok mezőnyéből a zsűri a Ferrari 4,5 literes V8-as szívó erőforrását hozta ki győztesnek. A 458 Italia és Spider modellekben dolgozó gépet a BMW 4,4 literes duplaturbós V8-asa követte (BMW M5, M6).
Az 1 literes kategóriát a Ford uralta, a második a tavalyi győztes, a Fiat 875 köbcentis kéthengerese lett, míg a harmadik helyet a Volkswagen Csoport miniautóiban fellelhető 999 köbcentis háromhengeres motor foglalta el.
Az 1-1,4 liter lökettérfogatú hajtóművek kategóriájáját a Volkswagen 1,4 literes TSI Twincharger motorja nyerte, a második pedig ugyancsak a Volkswagen 1,2 literes turbómotorja lett.
Az 1,4-1,8 literes motorok kategóriájában az első helyet a BMW-PSA továbbfejlesztett 1,6 literes turbós blokkja szerezte meg, míg a második helyezett az Audi 1,8 literes TFSI aggregátja lett.
Az 1,8-2 literes kategóriában ugyancsak BMW motor ünnepelhetett, mégpedig a friss 2 literes benzines turbó, ami a BMW 328i-ben például 245 lóerőt teljesít. A zsűri az Audi 2 literes négyhengeres TFSI turbóját hozta be a második helyre.
Eggyel feljebb, a 2-2,5 literes erőforrások mezőnyében az Audi turbós öthengerese nyert, a második helyre pedig a Mercedes 2,1 literes CDI dízel erőforrása futott be.
A 2,5-3 liter lökettérfogatú motorok kategóriáját évről-évre a BMW uralja, s idén sem volt ez másként. Első helyezett a 3 literes duplaturbós soros hathengeres benzines lett, a második helyet az új három feltöltős dízel aggregát szerezte meg, a harmadik helyre pedig a kétturbós, a BMW modelljeiben széleskörűen elterjedt 3 literes dízelmotor futott be.
A 3-4 literes kategóriában ismét BMW motor győzedelmeskedett, mégpedig az E92 M3 4 literes, 420 lóerős V8-asa. A második helyet a McLaren 3,8 literes duplaturbós V8-as aggregátja szerezte meg.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)