A Honda a Frankfurti Autószalonon
A kiállításon leplezték le az új Civic modellcsaládot, s ezzel együtt debütált az új Civic Hybrid, valamint az átdolgozott Honda Accord és S2000 is.
Az új, európai Civic
Az új Civic bemutatkozásával a modellcsalád egy sportosabb, érzelmesebb és élvezetesebben vezethető irányba mozdult el. Ennek kulcseleme a dinamikus, ék alakú, előretolt kabin; s annak ellenére, hogy az autó rövidebb, szélesebb és laposabb elődjénél, a variálhatóság és a csomagolás, azaz a komponensek okos elrendezése nem szenvedett csorbát. A teljes hossz 4250 mm, a magasság pedig 1460 mm, mely egyaránt 35 mm-rel kevesebb. Míg a hossz és magasság csökkent, a Honda a szélességet 65 mm-rel megnövelte (1760 mm), az első és hátsó nyomtávokat pedig 34, illetve 45 mm-rel (1504 mm, 1510 mm) kiszélesítette, hogy dinamikusabb sziluettet és jobb kezelhetőséget érhessen el.
Nagyon sokoldalúak a hátsó ülések: ülőlapjuk felhajtható, s így különleges, második rakteret nyerhetünk az utaskabin hátsó részében. Az ülések egyetlen mozdulattal a padló síkjába fektethetők, s ha az első utasülést is lehajtjuk, 2,6 m hosszú tárgyak elhelyezésére is lehetőség nyílik. A csomagtér padlózata is különleges, mely további tárhelyet biztosítva takarhatja a benne elhelyezett tárgyakat. Az újszerű műszerfal a Dual Link elven alapul, ahol a fontos információk, mint például a sebesség a felső negyedben jelennek meg, míg a többi az alsóban. Ennek az ésszerű elhelyezésnek köszönhetően, mely a fontos információkat a műszerfalon a lehető legmagasabbra helyezi, a vezetőnek csupán minimális szemmozgásra van szüksége, ha az útra és a kijelzőre egyaránt akar figyelni.
Az új modellcsaládot három motorral szerelik, melyek most mutatkoznak be a Civicben. Közülük a 140 lóerős 1,8-as i-VTEC teljesen új erőforrás. Mindegyiküket hatsebességes manuális váltóművel kombinálták, így a Civic az első jármű a C-szegmensben, melynek az összes változata hatfokozatú erőátvitellel rendelkezik. A benzinmotorok specifikálhatók 6-sebességes automatizált manuális váltóval (Honda i-SHIFT) is.
Az 1,8 literes motor az elismert i-VTEC rendszer továbbfejlesztett változatával rendelkezik. Egyenletes haladásnál és alacsony terhelési viszonyoknál a szívószelepek zárásának időzítése késleltetett, hogy a benzin-levegő keverék mennyisége vezérelhető lehessen. Így a pillangószelep teljesen nyitva maradhat, mellyel a szívási veszteségek 16%-kal csökkenthetők. Ennek eredményeképp a fogyasztás vetekszik egy 1,5 literes motoréval (6,4 liter/100 km), az állórajtos gyorsítási képesség pedig egy kétliteressel (8,6 mp). Az 1,8-as egység maximális nyomatéka egyébként 174 Nm.
A Civic nyolcadik generációjával mutatkozik be a Honda elismert, második generációs common rail közvetlen befecskendezéssel, variálható turbinageometriával és töltőlevegőhűtővel rendelkező, 140 lóerős és 340 Nm nyomatékú 2,2-es i-CTDi dízelmotorja a modellsorozatban. Kiváló teljesítmény-karakterisztikájával, fogyasztásával és kifinomultságával már az Accord modellekben is meggyőző volt. A Civic-et mindössze 8,4 másodperc alatt százra gyorsítja, a maximális sebesség pedig 205 km/h. A harmadik hajtóművet, a 83 lóerős 1.4 i-DSI-t (intelligens kettős és szekvenciális gyújtás) új, műgyanta szívórendszerrel, elektronikus pillangószelep-léptetővel (drive-by-wire) és lineáris oxigénszenzoros kipufogórendszerrel látták el, és mindössze 6,1 litert fogyaszt 100 kilométeren. Ezzel a motorral a Civic 171 km/órás végsebességet és 14,2 másodperces gyorsulást produkál.
A vadonatúj Civic Hybrid a modern és különleges stílust kombinálja egy új, 1,3 literes, 3 fázisú i-VTEC hajtóművel és egy nagyobb hatásfokú integrált rásegítő villanymotorral (IMA), hogy elődjénél is takarékosabb autózást kínáljon. A rendszer számos új stratégiát alkalmaz, és lassításkor a hengereket deaktiválja, szelepeit leállítja. Ezzel a szívási veszteségek csökkenthetők, mely 10%-kal nagyobb energiavisszanyerési képességet biztosít a jelenlegi Civic IMA-hoz képest.
Az új Honda Hibrid Rendszer, a csökkentett súrlódású komponensekkel, egy, a korábbinál másfélszer nagyobb teljesítményű villanymotorral és egy intelligens, háromfázisú szelepvezérlési rendszerrel, mely a vezetési körülményeknek megfelelően szabályozza a rásegítés mértékét, az eddiginél körülbelül 20%-kal nagyobb teljesítményű. Ereje felér egy 1,8-as motoréval, míg üzemanyag-fogyasztása javult, méretei csökkentek, s károsanyag-kibocsátása világelső. A benzinmotor 95, míg a villanymotor 20 lóerős, előbbi nyomatéka 123 Nm, utóbbié 103 Nm. Együttesen így 115 lóerőt és 170 Nm nyomatékot képesek előállítani.
Indításnál és gyorsításnál a benzinmotor alacsony fordulatú szelepvezérlési módban működik, rásegítéssel. Hirtelen gyorsításnál a benzinmotor nagyfordulatú szelepvezérléssel dolgozik, rásegítéssel. Kis sebességű haladásnál a benzinmotor minden szelepe zárva van, szikraképzés nincs, csak a villanymotor hajtja a járművet. Finom gyorsításnál és nagysebességű haladásnál a benzinmotor szintén kisfordulatú szelepvezérléssel működik. Lassítás során pedig a villanymotor a lehető legtöbb energiát nyeri vissza, s eltárolja az akkumulátorokban.
A 2006-os új Accord
A Honda díjnyertes D-szegmenses versenyzője ráncfelvarráson esik át a 2006-os modellévre. A legfőbb külső átalakítások az Accord limuzin és Tourer változatain egyaránt a frontrészt érintik. Megújult a lökhárító, a hűtőrács, a motorháztető és a fényszórók. Mindkét karosszériatípius új tervezésű, 16-os és 17-es könnyűfém kerekeket is kap. Egyedi a négyajtós hátsó/oldalsó traktusának átalakítása, mely új lökhárítóból, lámpatestekből és küszöbökből áll. A Tourer szintén új küszöbtoldatokat kap, krómdíszítéses lesz a lökhárító, illetve szériafelszereltség lesz az eddiginél hosszabb krómozott tetősín.
Az utastér változtatásai mindkét karosszériatípust érintik. Az új tervezésű műszerfalon három óraskála kapott helyet, melyek különböző színekkel megvilágítottak. A kormány vastagabb, jobb fogású, és a duda körül fémszínű keret díszíti. A váltógomb mind a manuális-, mind az automata változatoknál megújult. A rendelhető új felszereltség része a hangfelismerő RDS-es navigációs rendszer, amely hasznos kiegészítő, mivel valós időben ismeri fel a dugókat, és elkerülésük érdekében alternatív útvonalat kalkulál. Szintén megtalálható a kéz nélkül vezérelhető telefon is, melynek kezelőgombjait a kormányon helyezték el.
Az új Accord az eddigiekkel megegyező motorkínálatot vonultatja fel, ám a kétliteres i-VTEC-et a jobb vezethetőség érdekében több helyen módosították. Elektronikus (DBW – drive-by-wire) gázpedált kapott, mellyel a legnagyobb teljesítmény és nyomaték egyaránt 500 fordulattal alacsonyabban áll rendelkezésre. Már ezzel a motorral szerelt modelleknek is szériafelszereltsége a VSA stabilitáskontroll. Az i-CTDi modellek hatfokozatú váltót kaptak.
Az átdolgozott Accord frankfurti bemutatkozása jelenti a Honda ADAS (Advanced Driving Assist Systems – fejlett vezetéssegítő rendszerek) technológiáinak első európai alkalmazását is. Ezek közül az első az LKAS, azaz a Sávtartó Támogató Rendszer, amely egy kamerát alkalmaz, hogy felismerjen minden rendellenességet a jármű sávjában. Utána megfelelő rásegítést ad az EPS-nek (Electric Power Steering – elektromos szervokormány), hogy a járművet a sávban tarthassa – a sofőr segítségével. Az ACC (Adaptive Cruise Control – adaptív sebességtartó automatika) hasonlóan mérsékli a vezetés terhét, automatikusan vezérelve az autó sebességét és az elöl haladó járműhöz mért követési távolságát; egy milliméter-hullámhosszú radar segítségével. Az LKAS rendelhető opció a jobbkormányos, automataváltós 2,4 Executive modellhez, míg az ACC a balkormányos, manuális váltós illetve a bal- és jobbkormányos automata 2,4 Executive modellekhez érhető el.
2006-os Honda S2000
A Honda kétüléses élmény-roadstere, az S2000 is új specifikációval lép a 2006-os modellévbe. Mint az Accord kétliteres i-VTEC erőforrását, az S2000-est is drive-by-wire rendszerrel látták el a jobb gázreakciók és javított motorvezérlés érdekében. A VSA hozzáadásával a biztonságot is fokozták, és a sebességváltáson is javítottak. Emellett két új színből lehet választani, a Mély Burgundi metálból és a Bermuda Kék gyöngyházból, melyet új, 17 collos, tízküllős könnyűfém keréktárcsák egészítenek ki. A belső térben új kombináció a Bükkbarna és a Fekete, míg a középkonzol alumíniumhatású betétei immáron feketék.
Új a gyári opciós keménytető is, sőt a Honda európai tartozékosztálya egy háromrészes speedster-fedőt is kifejlesztett az autóhoz. Ez a karosszéria színére lakkozott fedél a lehajtott tető fölé illeszkedik, s két kiálló, hátranyúló kupolája a bukócsövek íveit követve a korabeli klasszikus sportkocsik különleges megjelenését idézi.
Kapcsolódó cikkek:
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)