A kilowatt alapú tarifálás átrendezheti a kgfb piacot
Az autótulajdonosok szempontjából az idei kgfb kampány legfontosabb változása a köbcentiméter alapú tarifálásról kilowatt alapúra való átállás, amely a Generali várakozása szerint újraosztja a piacot. A biztosító úgy véli, az új rendszer miatt ebben az évben akár másfél millióan újrakötik majd a biztosításukat. Az ár mellett azonban a szolgáltatás minősége és az autóvezetőre szabott kockázatbecslésen alapuló tarifák is egyre fontosabb szempont a biztosítók közötti árversenyben. Az idén a kötelező ajánlat mellé automatikusan casco ajánlatot is kapnak az autósok.
Várhatóan jelentős változást hoz a gépjármű-biztosítási piac alakulásában az új kilowatt alapú tarifálás, amelynek következtében előreláthatóan az autósok mintegy harmadának több mint 10%-kal csökken majd a kötelező biztosítás díja, harmadának több mint 10%-kal nő majd. A fennmaradó harmadnak a kettő közötti értékkel változik majd a kötelező díja. Mivel ma Magyarországon mintegy 4,2 millió gépjármű fut az utakon, a fenti eloszlás azt jelenti, hogy mintegy 1,4 millió embernek válhat olcsóbbá a kötelezője. Ugyanennyi autósnak azonban 10 %-nál nagyobb lesz a díjváltozás, akár felfelé, akár lefelé. Általánosságban elmondható, hogy a tarifaváltozás azoknak kedvez majd, akik régebbi, nagy hengerűrtartalmú motorral rendelkező, de kisebb teljesítményű autót vezetnek.
A változás azonban olyanokat is váltásra késztethet, akik korábban nem foglalkoztak azzal, hogy kötelező biztosításukat más biztosítónál kössék újra. Így akár 1,5 millió „újrakötővel" is számolhatnak a biztosítók az idei kampányban, ami jelentős változás a tavalyi kevesebb, mint 1 millió szerződésváltáshoz képest. A biztosítóknak az elkövetkező 2 hónapban dupla annyi új szerződést kell majd feldolgozniuk és „élesíteniük", mint az év egészében. Ezt a Generalinál újonnan kialakított, automatizált informatikai háttérfolyamatok segítik majd, hogy az ügyfelek januárban már érvényes kötelező biztosítással rendelkezzenek.
A kgfb átlagos díjának alakulását tekintve – míg 2008-ban évi 30 ezer forint volt, ami 2009-re 25 ezer forintra csökkent – 2010-ben nem várható a korábbi évekhez hasonlatos díjcsökkenés. A biztosítók közötti árverseny idén már inkább egy-egy adott célcsoportra fog irányulni, nem pedig valamennyi ügyfélre. A Generali a díjképzésben azonban nem egy-egy ügyfélcsoportot céloz meg, hanem minden esetben a kockázatarányos tarifaképzés elvét követi. Az autó teljesítményére jellemző paraméterek mellett a biztosító fokozottan figyelembe vesz olyan egyéb ügyfélparamétereket is, mint például a terület, az életkor vagy a kártörténet. Ez utóbbiak esetenként akár több mint 100%-os díjeltérést is generálhatnak.
A másik újdonság az idei biztosításváltási időszakban, hogy várhatóan nem válik élesen el egymástól a kötelező és a casco biztosítás. A Generali például együttes gépjármű biztosítási konstrukciókat ajánl majd: a kgfb tarifáláshoz megadott adatokból az ügyfél egyúttal casco ajánlatot is kap. Ez kényelmes és egyszerű az autós számára, hiszen „egy mozdulattal", plusz információ bekérése nélkül képet kap a casco biztosítási lehetőségről is, és lehetőség lesz a kétféle gépjármű biztosítás együttes megkötése.
A díjak csökkenése ellen szól az is, hogy a biztosítások kötése során az ár mellett egyre inkább döntő szemponttá válik a nyújtott szolgáltatások tartalma. Fontos, hogy egy esetleges koccanás esetén a gépjármű tulajdonosa stabil, tőkeerős biztosítóval álljon kapcsolatban, amely minden körülmények között helytáll ügyfeleiért. Így nem fordulhat elő, hogy fizetésképtelenség miatt végül az ügyfélre hárul a felelősség. Kevesen tudják, hogy például személyi sérülésre és dologi kárra is térít a károkozó helyett a biztosító, ezek – a biztosító helytállása nélkül magas összegek is lehetnek, például maradandó egészségkárosodás esetén. A Generalinál éppen ezért elsődleges szempont, hogy az árverseny semmiképpen ne menjen a szolgáltatások biztonságának és minőségének a rovására.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)