/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Porsche legjobb 11-e

2006. június 08. 14:19   |   Autoblog
címkék:  

Normál közúton, a szicíliai Madonie-hegyekben vezetett a Targa Florio versenypálya, ahol 1906 és 1977 között rendeztek futamokat.


Az eredeti vonalvezetést gróf Vincenzo Florio jelölte ki, Cefalúból indulva, Petralia, Cerda, Castellana és Geraci falucskákon át Castelbuonóba vezetett, de az évek folyamán más vonalvezetéseket is alkottak. Négy különböző pályán bonyolították le a versenyeket, létezett nagy, közepes és rövid pálya valamint egy sziciliai kör elnevezésű aszfaltcsík is. A Targa Florio nehézségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a nagy kör 148 kilométer hosszú, s közben 100 méternyi szintkülönbséget és 1500 kanyart kellett a pilótáknak leküzdeniük. A kanyarok többsége hajtű, gyakorlatilag a hegyi szerpentinen kanyartól kanyarig gyorsulás jelentette a 148 kilométert.

50 éve, 1956. június 10-én aratta első győzelmét a szicíliai versenyen a Porsche. Igaz már 1922-ben az 1100 köbcenti térfogatú kategóriában nyert egy Austro-Daimler Sasha modell, amit Ferdinand Porsche tervezett. Mégis Porsche néven első alkalommal 1956-ban diadalmaskodott a stuttgarti sportkocsi gyár. A Porsche a Mercedes helyét vette át az autósportban a hegyi és túra versenyeken. 1955-ben a Le Mans-i versenyen történt szörnyű baleset után a Mercedes kivonult a versenysportból. Mindenesetre a Porsche semmit sem bízott a véletlenre, az 550 A Spyder volánja mögé Umberto Magliolit igazolták le. Maglioli előtte szinte kizárólag olasz sportkocsikkal versenyzett, gyakorlatilag a Ferrari házi pilótája volt, de nyert már 1953-ban Targa Floriót egy Lanciával.

Tíz formula-1-es nagydíjon indult 1953 és 57 között és két alkalommal is fel tudott állni a dobogóra (1954 Olasz GP Jose Gonzalezzel, 1955 Argentin GP Nino Farinával és Maurice Trintignant-al).

A 1957-ben a Porsche F-1-es debütáló évében Maglioli a német nagydíjon vezetett egy 1,5 literes Porsche 550 RS-t, de kiesett. Ám a Targán ’56-ban leiskolázta a mezőnyt, kétliteres Porschéjával nagyobb lökettérfogatú autóval induló ellenfeleit is megelőzte, a leintésnél 15 percet vert a második helyezettre, átlag sebessége pedig 90,9 km/h volt. Ez a fantasztikus győzelem mindenkit meglepett, mert az 550 A Spyder a Targa előtt 11 nappal debütált egy 1000 kilométeres nürburgring-i versenyen. Erre a hegyi versenyre csak Maglioli, két szerelő és a Porsche versenysportokat felügyelő igazgatója, Huschke von Hanstein utazott el. A másik bravúr, hogy Umberto Maglioli pilóta csere nélkül vezette le a 720 kilométer hosszú versenytávot és csak azért állt meg a boxban, hogy autóját újra tankolják, időeredménye 7 óra 54,54 perc volt.

 

Maglioli és a Porsche 550 A Spyder diadala egy igazi sikersorozat kezdetét jelentette a Targa Florión, 1959-ben például Edgar Barth-Wolfgang Seidel páros nyerte a Targa Floriót egy Porsche 718 RSK Spyderrel. A következő években sem talált legyőzőre a 718 Porsche. A 1960-as és a 1963-as győzelem egyik főszereplője a 718 mellett a svéd versenyző Joackim Bonnier volt. Az északi pilóta már 1958-ban felhívta magára a Porsche vezetőinek figyelmét, amikor Wolfgang Von Trips mögött második lett a Hegyi Európa-bajnokságban. Egyébként Bonnier is formula-1-es versenyek közt indult a Targán, már 1959-ben egy BRM volánja mögött Zandvoortban bemutatkozott a száguldó cirkusz mezőnyében. Valószínüleg Bonnier tovább gyarapította volna dicsőséglistáját, de 1972-ben Le Mans-ban Lola-Cosworth T280 versenyautójával ütközött Florian Vetsch-el. Bonnier és a Ferrari Daytonát vezető svájci versenyző is beestek a pályát szegélyező fák közé, Bonnier életét vesztette.

Az 1970-es versenyen a Joseph Siffert/ Brian Redman páros nyert, de a Pedro Rodriguez/Leo Kinnunen duó megjavította az egy körben elért átlagsebesség rekordját. Pontosabban Leo Kinnunen repesztett 128,57 km/h-s átlagot a 148 kilométeres aszfaltcsíkon. Ezután a verseny után Jo Siffertnek az őrült svájci, Pedro Rodrigueznek pedig a mexikói bandita becenevet adták a szurkolók, ebből is látszik mennyire kellett bevállalósnak lennie a pilótáknak, hogy az első helyért versenyben lehessenek. Jo “Seppi” Siffert Bonnier után egy másik Porsche pilóta, aki versenybalesetben vesztette életét. 1971 októberében a Brands Hatch-i pályán történt tragikus ütközést nem élte túl. A Porsche utolsó Targa Floriós versenyét is meg tudta nyerni 1973-ban egy 911 Carrera RSR-el. Az utolsó hivatalos Targán Gijs van Lennep és Herbert Müller révén a Porsche elérte a tizenegyedik Targa Florio sikerét.



 
Galéria megtekintése

A Porsche győzelmei

1956   Umberto Maglioli                             Porsche 550 A Spyder

1959   Edgar Barth/Wolfgang Seidel          Porsche 718 RSK Spyder

1960   Joakim Bonnier/Hans Herrmann      Porsche 718 RS 60 Spyder

1963   Joakim Bonnier/Carlo Abate            Porsche 718 GTR

1964   Colin Davis/Antonio Pucci                Porsche 904 Carrera GTS

1966   Herbert Müller/Willy Mairesse          Porsche 906 Carrera 6

1967   Paul Hawkins/Rolf Stommelen         Porsche 910-8

1968   Vic Elford/Umberto Maglioli              Porsche 907-8

1969   Gerhard Mitter/Udo Schütz              Porsche 908/02 Spyder

1970   Jo Siffert/Brian Redman                    Porsche 908/03 Spyder

1973   Gijs van Lennep/Herbert Müller        Porsche 911 Carrera RSR

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/