/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A téli gumiabroncs nem hóabroncs

2008. november 14. 14:45   |   Autoblog
címkék:  

Hideg, havas útfelületen a nyári négyszeresére, hideg, jeges útfelületen pedig akár annak nyolcszorosára is nőhet a féktáv.

Hazánkban is beköszöntött a téli gumiabroncs idény, amennyiben ugyanis 7 fok alá csökken az aszfalt/országút felületi hőmérséklete, a téli gumiabroncs használata a nyárinál jóval biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé. Hideg, nedves útfelületen a nyári gumiabroncs által elérhető féktáv a téli kétszeresére, hideg, havas útfelületen a nyári négyszeresére, hideg, jeges útfelületen pedig akár annak nyolcszorosára is nőhet, azaz a gépjármű vészfékezés esetén például 10 m helyett 80 métert tesz meg a megállásig.

Ennek oka, hogy a téli gumiabroncs a nyári abroncstól teljesen eltérő, annál jóval lágyabb keverékből készül, így amikor fagy hatására anyaga megkeményedik, felületi szerkezete még mindig sokkal puhább mint a rendkívül merevvé váló nyári abroncsé, lehetővé téve ezáltal a tapadást. Ez utóbbit segíti a téli gumiabroncs futófelületének magas fokú bordázottsága is, az apró lamellák ugyanis fogaskerekekként tapadnak az útfelület mikroszemcséibe.

Nyári körülmények között éppen ezért ellenjavallott a téli gumiabroncs használata, hisz futófelületének puhább keveréke révén jóval intenzívebb mértékben kopik, ráadásul forró aszfalton történő blokkoló fékezés esetén nőhet a féktáv is, jóllehet nem olyan mértékben, mint nyári gumiabroncs téli körülmények között történő használata esetén.

Magyarországon, jóllehet az utóbbi években folyamatosan csökkent, még mindig rendkívül magas az úgynevezett “hóra reagáló vásárlók” aránya, akik az első hó lehullásáig várnak a vásárlási döntés meghozatalával. Ennek oka, hogy hazánkban a köztudatban a téli gumiabroncs még mindig hóabroncs, azaz a vásárlók többsége a havas útviszonyokkal köti azt össze. A Magyarországra jellemző kontinentális éghajlati viszonyok mellett ugyanakkor a téli gumiabroncs jellemzően mindössze futásteljesítményének mintegy 10%-át teszi meg havas/jeges útfelületen, 90%-ban pedig 7 celsius fok alatti hideg, száraz, nedves, vagy latyakos útfelületen kerül felhasználásra, amit figyelembe vesznek a fejlesztése során is.

Az egyes országokban érvényes szabályozások (pl. a szomszédos Ausztria), illetve bizonyos útviszonyok (rendkívül magas hóréteggel borítok hegyi utak) éppen ezért szükségessé tehetik a hólánc alkalmazását is, amely, a téli abronccsal kombinálva, ám azt semmiképp sem helyettesítve még a közutakon jellemzően előforduló legmélyebb hóréteg esetén is lehetővé teszi a járművek számára a továbbhaladást.

Fontos szem előtt tartani azt is, hogy a téli gumiabroncsok esetében a vásárlók gyakran az általuk használt nyári gumiabroncsénál eggyel alacsonyabb sebességi indexű abroncsot vásárolnak. Ez akkor jelenthet baleseti kockázatot, ha egy napsütéses téli/kora tavaszi napon, amikor még mindig indokolt a téli gumiabroncsok használata, a felhasználó nem az alacsonyabb sebességi indexnek megfelelő, hanem a nyári körülmények között megszokott sebességgel autózik.

A professzionális felhasználók már októberben cserélnek

A professzionális felhasználók (operatív lízinggel foglalkozó vállalatok, nagy flották) egyébiránt jellemzően már október elején megkezdik a téli gumiabroncsra történő átállást, és általában márciusban/áprilisban szerelik vissza a nyári abroncsokat. A korai abroncscsere ugyanakkor nem csak a hirtelen leesett hó okozta sorban állás elkerülését teszi lehetővé, hanem általában költséghatékonyabb is, ilyenkor ugyanis jellemzően kedvezőbb áron juthat a végfelhasználó a kiválasztott téli abroncshoz, mint a csúcsidőszakban.  

Gumiabroncs kereskedés vagy márkaszerviz?

Az utóbbi években Magyarországon is jelentősen átalakultak a gumiabroncs-vásárlási szokások, és a Nyugat-Európában megszokotthoz hasonlóan egyre nagyobb mértékben vásárolják meg gumiabroncsaikat a végfelhasználók márkaszervizekben (jóllehet, hazánkban még nem értük el az ott jellemző mintegy 50%-os arányt).

A korábbi előítélet, miszerint a márkakereskedések drágábbak, nem bizonyult helytállónak. Ennek oka, hogy a teljes márkakereskedői hálózatuk potenciálját maguk mögött tudó autóimportőrök a nagykereskedőkével megegyező mértékű kondíciókat tudnak kialkudni az abroncsgyártóktól.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/