A Volkswagen belép a pickupok piacára
Az Amarokkal a Volkswagen belép a világszerte évente kétmilliós piaccal rendelkező középkategóriás pickupok szegmensébe. Egyben az Amarok az első, 1 tonnás kategóriájú, Németországban fejlesztett pickup. A VW Amarok bevezetésére világszerte a négyajtós, duplakabinos verzióval kerül sor; a szimplakabinos változat 2011 első felében mutatkozik be. Lesz hátsókerék-hajtású, valamint kapcsolható négykerék-hajtású és a kategóriában ritka állandó összkerékhajtású kivitel is.
A formáját illetően világosan mutatja az új Volkswagen dizájn DNS-t. Szokás szerint a hangsúlyt a vízszintes vonalakra, a letisztult külsőre és a pontos illesztések együttes hatására helyezték. A vízszintes fényszórók és hűtőrács egyetlen dizájn elemmé történt egyesítése a Volkswagen új korszakának legfőbb jellemzője lett. Az oldalelemek és a motorháztető határozott íve teherautós jellegű stabilitás látványát kölcsönzi az Amaroknak, melyet a tágas kerékházak tovább erősítenek. Végül a Volkswagen logó koronázza meg a plató sima hátsó zárólapját, melyhez a hátsó lámpák éjszaka is karakteres formájú keretet adnak.
A Volkswagen két megbízható és üzemanyag-takarékos turbódízelt választott a pickuphoz. Az erős 163 lóerős 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű biturbó TDI erőforrás 400 Nm nyomatékot ad le már alacsony, 1500-as fordulatszámtól. A másik négyhengeres TDI motor 122 LE teljesítménnyel 2010 közepétől lesz elérhető. Változó geometriájú turbófeltöltővel és 2000 fordulat/percnél 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkezik. Mindkét motort 6-fokozatú manuális sebességváltóval párosították.
A kapcsolható négykerék-hajtású Amarok esetében a 122 lóerős TDI motor csak 7,6 liter/100 km (199 g/km CO2) üzemanyagot fogyaszt. A 163 lóerős TDI motor is nagyon gazdaságos, mellyel 7,8 literes (206 g/km CO2) fogyasztás érhető el. A 80 literes üzemanyagtartályának köszönhetően akár 1000 kilométeres távolság megtételére is képes a pickup. Mindegyik Amarok pickup elérhető egy váltást segítő jelzőrendszerrel is, amely támogatja a vezetőt a gazdaságos vezetésben. Létezik majd állandó négykerék-hajtású, kapcsolható négykerék-hajtású, valamint hátsókerék-hajtású modell is. Az Amarok alapverziója az utóbbi.
Az Amarok 4MOTION kapcsolható négykerék-hajtással és piros „4"-es jelzéssel ideális választás kirándulásokhoz, a hegynek fel, völgynek le utazáshoz. Az állandó négykerék-hajtású és nagyobb komfortfokozatú Amarok 4MOTION-t pedig fekete „4"-es jelzi, mely ugyanolyan menetdinamikát ad mint bármely négykerék-hajtású jármű, csak éppen burkolt utakra ajánlott inkább. Az Amarok kapcsolható négykerék-hajtása csúszásmentes tengelykapcsolóval társul; amelynek hatékonyságát a gyakorlat bizonyította a pickup szegmensben. Első (terep-) fokozata a legbonyolultabb műveletekkor, nehéz terepen könnyíti meg a vezetést. A teherautó a megengedett legnagyobb terheléssel is megbirkózik a 100 százalékos lejtőszöggel.
Az állandó négykerék-hajtású változat ritkaság ebben a kategóriában. A Torsen differenciál 40:60 arányban osztja el az erőt az első és hátsó tengely között. Ezen felül a szelektív fékezési beavatkozások a kemény terepen is biztosítják, hogy a kerekek a legjobb vonóerő mellett a legtöbb tapadóerőt kapják meg a motortól. Ezt a működési változatot párosították a kifejezetten komfortosra hangolt alvázzal. Az opcionális hátsó differenciálzár minden hajtásnál elérhető.
Három felszereltségben érhető el az Amarok. A kemény munkák esetében történő használathoz megfelelően az első lökhárító, a kilincsek és külső visszapillantók nem fényezettek. Az alapfelszereltségben az acél keréktárcsa 16 colos. További alapelemek a magasságában állítható első ülések, az osztottan dönthető hátsó üléssor, a zárható kesztyűtartó és a platóvilágítás. Különlegessége a külső visszapillantó-tükrökbe integrált antenna.
Egy szinttel gazdagabb felszereltség az Amarok Trendline. Ebben a változatban az első lökhárító, a kilincsek és a külső tükrök is az autó színére fényezettek. Elektromos ablakemelőket, illetve elektromosan állítható külső visszapillantó tükröket és központi zárat tartalmaz ez a felszereltségi szint. Továbbá a CD-s rádió, „Climatic" félautomata klíma berendezés, multifunkciós kijelző, sebességtartó automatika és első ködfényszóró tartozik az alapfelszereltségbe, illetve 16 colos könnyűfém keréktárcsa emeli ki az erőteljes megjelenést.
Az Amarok Highline felszereltségű autókat fokozott kényelmi funkciókkal látták el. A Trendline felszereltségi szintre építkezve a Highline tartalmazza a részben krómozott külső visszapillantó házat, változatos króm díszítéseket, kívül és belül egyaránt, és a szélesített, színre fújt sárvédőívet, mely helyet hagy a 17 colos könnyűfém felninek. Ezen felül a legmagasabb felszereltségi szintre jellemzőek a műszerfal kontraszt színe, az automata klímaberendezés, a bőr kiegészítők és a még fejlettebb audio rendszer valamint az elegáns kárpitozás.
A széles körű alapfelszereltség mellett egy terjedelmes tartozéklistával is rendelkezik az Amarok – a fellépő díszléctől kezdve a platóbélésen át a Multi-Connect rakományrögzítő rendszerig (Trendline-tól kezdve alapfelszereltség) és a könnyűfém kerekek nagy választékáig.
Az ergonómikus tervezésű belső magán viseli a Volkswagen modelljeire jellemző jegyeket. Könnyű belépés, bőséges helykínálat és nagy fejtér jellemzi a kormány mögött ülő személy „munkahelyét". Ezek a sajátosságok és a hátul ülők tágas lábtere teszik az Amarokot teljes értékű ötüléses járművé. Amikor csak ketten utaznak, a belső tér tárolói a hátsó üléssor lehajtásával növelhetők.
Az Amarok platója kategóriájában a legnagyobb méretekkel rendelkezik. A rakodási magasság csak 525 mm, a raktere pedig 2,52 négyzetméter (1555 mm hosszú és 1620 mm széles). De ez nem minden: az Amarok ugyancsak "kategóriája legjobbja" a kerékdobok közötti 1222 milliméteres szélességgel. A középméretű pickupoknál először lehetséges Euro raklapokat oldalirányból berakodni a jobb helykihasználtság érdekében.
Nagy méreteinek és a maximálisan 1,15 tonna terhelhetőségének köszönhetően az olyan sporteszközök is szállíthatók mint például a quad vagy más terjedelmes masinák. Négy rakományrögzítő szem található a plató négy sarkában, elősegítve a rakomány védelmét utazás közben. Ezen kívül az opcionális vonóhorog 2,8 tonna vontatmányt bír el.
Az ABS és ASR alapfelszereltség az Amarokban, csakúgy, mint az elektronikus differenciálzár (EDS). Egy másik alapfelszereltsége a gombnyomással aktiválható terep ABS, mely határozottan lerövidíti a féktávolságot terepen és kavicsos utakon. Amennyiben a széria ESP rendszer aktív, és amikor a terep ABS inaktív 30 km/órás sebesség mellett, akkor a lejtmenet-vezérlő bekapcsol. Ez megtartja a jármű sebességét a szelektív fékezés és a lejtmenet-vezérlő működésének engedélyezésével. Először ebben az osztályban, 30 km/óra alatti vezetéskor a vezető maga határozhatja meg a sebességet az adott lejtős körülményekhez képest a fék- vagy a gázpedál használatával. Továbbá minden jármű tartalmazza az ESP-t és a hegymenet-asszisztenst, mely a visszagurulástól megóvva helyén tartja az autót hegymenetben mindaddig, amíg a vezető eléggé meg nem nyomja a gázpedált.
A Volkswagen Amarok 2010 januárjában a világ legkeményebb raliversenye alatt is igazolhatja mindezen adottságait. A Volkswagen ugyanis az Amauri Sport Organisation (A.S.O.) partnereként a Dakar Rali hivatalos szállítójává vált. A Volkswagen új pickupja így a verseny kísérőautójaként szolgál majd, amely során 20 Amarok a rendezőség munkáját segíti, míg további 15 darab sajtójármű, illetve személyszállítói (shuttle) feladatot lát majd el. Az Amarokra a Dakar Rali során igazi nyúzópróba vár, mivel e modelleknek is meg kell majd küzdeniük a terep minden nehézségével.
Az Amarok kulcsfontosságú piacai: Dél-Amerika, Dél-Afrika és Ausztrália. Ezeken a piacokon a pickupok sokoldalúságuk miatt a legkeresettebbek a szabadidő-autók és haszongépjárművek után. Az Amarok bevezetésére Dél-Amerikában 2010 elején, Európában 2010 második felében kerül sor.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)