Audi Q7 V12-es dízelmotorral
Az Audi a Q7 szabadidő-autóban bemutatta a világ első szériagyártású tizenkét hengeres dízelmotorját.
Az Audi Q7 V12 TDI motorja egyenesen a 2006-os Le Mans versenysorozat győztesétől, az Audi R10 TDI versenyautótól érkezett. A két tonnánál is nehezebb rombolót az 500 lóerőre csökkentett teljesítményű szuperdízel 5,5 másodperc alatt katapultálja 100 km/órás sebességre, és akár 250 km/órával is röpítheti. A gigantikus, 1000 Nm-es nyomaték 1750-es főtengely-fordulatnál jelentkezik. A hatalmas erő egy új, alaposan megerősített hatfokozatú tiptronic váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. A katalógus szerint a Q7 V12 TDI átlagfogyasztása ennek ellenére 11,9 l/100 km lesz.
A később minden bizonnyal más Audi típusokba is bekerülő aggregát abszolút high-tech, például ebben található a világ első, 2000 baros Bosch common rail befecskendező rendszere. Magát a befecskendezést 12 darab piezo injektor végzi – szintén egyedülálló az iparágban. A magas befecskendezési nyomásnak köszönhetően a motor nagy hatékonysággal dolgozik, rendkívül simán jár, és alacsony a károsanyag-kibocsátása. Komoly fegyvertény, hogy az ikerturbós V12 TDI már most teljesíti az Euro 5-ös normát, ami majd 2010-ben lép életbe.
A szériagyártású V12 TDI motor is Győrben készül. A többi Audi V-motorral ellentétben hengersorai azonban nem 90, hanem 60 fokos szöget zárnak be – ideális egy ilyen típusú erőforrásnak. A blokk speciális, könnyű ám strapabíró ötvözetből készül, s további érdekessége, hogy lánchajtású. Hossza 684 mm, 166 mm-rel hosszabb a V8 TDI-nél, így gond nélkül befér a Q7-es, később pedig valószínűleg az A8-as motorterébe is.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)