Az öt éves gumiabroncs még újnak számít
A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről. A Magyar Gumiabroncs Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
A használattól öregszik. A gumiabroncsok kémiai-fizikai változásai a használattal együtt járó hőmérséklet-ingadozás, légnyomás, úttal történő érintkezés miatt következnek be. A nem használt, de megfelelően tárolt gumiabroncsok öregedése elhanyagolható mértékű és gyakorlatilag láthatatlan.
Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
A garancia érvényes! A garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, megbízható kereskedőnél, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!
A lényeg röviden:
A gumiabroncs frissen gyártott 3 éves korig és új 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából! A gumiabroncs élettartama 10 év. Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb – akár még nem használt – abroncsokat ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!
A hivatalos szakszervizek készségesen adnak felvilágosítást az általuk forgalmazott abroncsokkal kapcsolatban felmerülő bármilyen, a gyártásra, szerelésre, javításra, tárolásra vonatkozó kérdésr
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
Azért ez mégsem jó így.
Ha veszek egy “új” 5 éves gumit és nem megyek annyit hogy elkopjon, 5 év múlva kidobhatom, viszont ha idei gyártású gumit veszek akkor még 10 évig tudom használni.
Ez azért jóval költségtakarékosabb !
Vmaxim: senki sem mondta azonos áron adják a 0 és az 5 éves abroncsokat, hanem hogy műszaki tartalma 3 év alatt észrevehetetlen mértékben, 5 év alatt pedig minimális mértékben csökken. Természetesen az Ön által leírt okokból az 5 éves új abroncs ára akár 30%-kal olcsóbb is lehet, viszont aki 3-4 év alatt lejár egy abroncsot, annak kedvezményes vétel.
Mint tanpályás instruktor döbbentem olvastam a gumiabroncsról szóló értekezést. NEM ÉRTEK EGYET A LEÍRTAKKAL!
A téli átlagéletkora 3 év, a nyári 4 év (mindkettő esetében plusz-minusz 1 év)! Első évben 100%-os a teljesítmény, a 2. évben már csak 90%, a harmadikban 70-60 % (természetesen márkák és a prémiumkategóriák más-más értékeket hoznak. 13 éves tanpályás tapasztalatom ez. A DOT-szám nagyon fontos! A gumiabroncsnak “az a foglalkozása”, hogy tapadjon. Ami tapad az kopik, ami kopik az tapad, ami nem kopik az nem is tapad, ami nem tapad, az nem is kopik! Egy öreg gumiabroncstól mi várható? A sokkal hosszabb fékút! Nem a tárolás a fontos, de az UV-sugárzás és a garázsban éjszakázók között már van eltésrés. Szívesen látom a kétkedőket a tanpályán (H.ring). P. I.