Bemutatkozott az új Mercedes-Benz E-osztály
címkék: e-osztály, lágy hibrid, mercedes-benz, plug-in hibrid, új e-osztály, új mercedes
A Mercedes-Benz E-osztály immár 75 éve szolgál mércéül a felső-középkategóriában. Idén pedig új fejezet nyílik az üzleti limuzin életében: elindul az átállás a belső égésű motorról az elektromos hajtásláncok irányába. A klasszikus, ’háromdobozos’ szedán emellett átfogó digitális felhasználói élményt nyújtó új elektronikus architektúrájával nyűgöz le. A 214-es szériájú új E-osztály ősszel érkezik meg az európai márkakereskedésekbe.
Az új Mercedes-Benz E-osztály megmaradt hagyományos, háromdobozos szedánnak, felépítése és arányai nem változtak. A mérnökök a hűtőmaszkon és a világítótesteken élték ki a kreativitásukat, hogy valami egyedit alkossanak. A hűtőmaszk a kiviteltől függően lehet klasszikus vagy progresszív kinézetű, de minden esetben egy black panel kapcsolja össze a fényszórókkal. A LED-es, felárért intelligens Digital Light verzióban érkező fényszórók egyedi, szemöldökre hasonlító világítási képet rajzolnak ki. A hátsó lámpák szintén egyedi fénymintát adnak: a diódák háromágú csillag alakban világítanak. Új elemek még a karosszéria síkjába simuló ajtókilincsek, amelyeket az S-osztálytól vették át.
Az E-osztály helykínálat tekintetében is továbbfejlődött. A sofőr 5 mm-rel nagyobb fejteret élvezhet, a hátsó utasok pedig a 2 cm-rel hosszabb tengelytávból profitálhatnak: a térdhely és a lábtér 10, illetve 17 mm-rel gyarapodott. Az úgynevezett könyöktávolság még nagyobb mértékben nőtt: immár 1519 mm (+25 mm), ami csaknem az S-osztály szintje. A csomagtartó térfogata 540 liter.
A digitális felhasználói élményért a képernyőkkel telerakott műszerfal felel. Ha az autót felszerelik a feláras utasoldali képernyővel, akkor az MBUX Superscreen üvegfelülete a műszerpult jobb széléig húzódik. A sofőr digitális műszeregységről tájékozódhat, amely a szuperképernyőtől különálló egységet képez. A környezeti világítás vállmagasságban körbefut az autóban és külön a műszerfalat is megvilágítja. Felárért a környezeti világítás aktív verziója és ’hang vizualizáció’ is rendelhető, amellyel a zene három érzékkel is megtapasztalható. Egyrészt hallható, másrészt a hangrezonátoroknak köszönhetően érezhető, emellett pedig látható is. A fénycsíkok a zenei ütemeknek megfelelően pulzálhatnak vagy finoman változtathatják a színüket.
Az utasoldali képernyőn az első utas tévét vagy streaming tartalmakat nézhet menet közben. Az MBUX rendszerre külső gyártóktól származó applikációk is feltelepíthetők, mint például a TikTok, az Angry Birds, a Webex, a Zoom és a Vivaldi böngésző. Ezen felül a ZYNC portál video streaming és on-demand tartalmakat kínál. Abszolút újdonság a feláras MBUX Superscreen részeként a műszerfal tetejére telepített selfie és videókamera. A kamerával nemcsak álló- és videóképek rögzíthetők, de a kocsi álló helyzetében online videókonferencia beszélgetésekben is lehet részt venni.
Az új E-osztály a hatékonyság terén is új mércét állít fel, mégpedig úgy, hogy nem hagyja el a belső égésű motorokat. Hat modellel indul a forgalmazás, három lágy hibrid, három pedig negyedik generációs hálózatról tölthető hibrid. A dízel és a benzines modelleket integrált indítómotor-generátor egységgel (ISG) látták el, amelyek 17 kW / 23 LE teljesítménnyel és 205 Nm nyomatékkal tudják támogatni a belső égésű motort.
Az alapmodell az E 200, 204 lovas 2 literes benzines turbómotorral, amely az 1800-4000-es fordulatszám-tartományban adja le 320 Nm-es nyomatékát. Már ez a modell is 7,5 másodperces gyorsulást produkál és 240 km/órás sebességre képes. Az E 220 d modell követi a sorban, amiben a régi ismerős 2 literes turbódízel egység dohog. Ez 197 lóerőt és 440 Nm nyomatékot mozgósít, amihez még hozzáadódhat az ISG egység 23 lóereje és 205 Nm nyomatéka. A gyorsulás ez esetben 7,6 másodperc, a végsebesség pedig 238 km/óra. Az E 220 d 4MATIC összkerékhajtással is elérhető.
A plug-in hibrid modellekben 2 literes négyhengeres turbómotorok és erőteljes villanymotorok dolgoznak, a nagy, 25,4 kWh kapacitású akkumulátornak köszönhetően pedig akár 100 kilométert is megtehetnek emisszió-mentesen. Az E 300 e és E 300 e 4MATIC modellekben a benzinmotor 204 lóerős és 320 Nm nyomatékú, a villanymotor 129 lovas és 440 Nm nyomatékú, így a rendszerteljesítmény 230 LE és 550 Nm. A nulla-százas gyorsulás 6,4 és 6,5 mp, a végsebesség 236, illetve 234 km/óra. A forgalmazás kezdetekor a legerősebb plug-in hibrid modell az E 400 e 4MATIC lesz, amely 280 lóerőt és 650 Nm nyomatékot állít a pilóta szolgálatába. A benzines turbómotor itt önmagában 252 lóerőt és 400 Nm-t vonultat fel, a villamos egységgel kisegítve akár 5,3 másodperces gyorsulást és 250 km/órás csúcssebességet érhet el. S jó hír, hogy a későbbiekben dízel-elektromos hibrid modellek is csatlakoznak a kínálathoz, ami egyedülálló a Mercedesnél.
A lágy hibrid E-osztályokat változtatható csillapítási karakterisztikájú acélrugós felfüggesztéssel szerelik, ami 15 mm-rel alacsonyabb a plug-in hibridek felfüggesztésénél. Utóbbiak alapáron a szintszabályzós Airmatic légrugózással érkeznek, folyamatosan állítható csillapítással és hátsókerék-kormányzással (opció). Utóbbi a hátsó kerekek befordítását is lehetővé teszi, maximum 4,5 fokkal, amely 90 centiméterrel lerövidíti a fordulókört.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)