Bemutatkozott az új Porsche Panamera
címkék: panamera, panamera turbo, porsche, porsche panamera, új panamera
Leleplezték a Porsche új gran turismóját, a Panamerát. A lényeg nem változott, a négyajtós modell továbbra is egy sportautó menetteljesítményeit nyújtja egy luxuslimuzin köntösében, azonban a modell minden porcikáját újragondolták. Friss és modern a forma, jövőbe mutató a beltér, s a hajtásláncok is korszerűsödtek. A Panamera háromféle motorral máris rendelhető.
A Panamera második generációja egy új, kifejező Porsche dizájn szerint épült meg, ami a Panamera esetében egyszerre tükröz limuzint és sportautót. Nyújtott, dinamikus arányok, hangsúlyos kerékjárati ívek, magas övvonal és erőteljesen lejtő tetővonal jellemzik, ami nagyméretű szélvédővel ellátott ötödik ajtóban végződik. A far tisztán a 911-es sportmodellt idézi. A frontrész teljesen új. Egyedi keresztléc szeli ketté a hűtőrácsot, kontúros a motorháztető, a LED-fényszórók pedig újfajta tekintetet kölcsönöznek az autónak. A Panamera összességében jóval elegánsabb lett.
Az új Panamera 5049 mm hosszú (+34 mm), 1937 mm széles (+6 mm) és 1423 mm magas (+5 mm). Bár magasabb az elődmodellnél, mégis sokkal alacsonyabbnak és hosszabbnak tűnik, ami elsősorban a 20 mm-rel alacsonyabb hátsó tetőrész és a 30 mm-rel 2950 mm-re megnövelt tengelytáv következménye. Emellett az első túlnyúlás rövidebb, a hátsó pedig hosszabb lett, tovább módosítva az arányokat és erőteljesebbé téve a kiállást. A hátsó fedél és a motorház, valamint a sárvédők alumíniumból készültek. A karosszéria legérdekesebb részletmegoldása a hátsó légterelő, ami ha szükség van rá előbújik, és gyakorlatilag kihajtogatja magát.
Az utasteret a legfrissebb trendeknek megfelelően alakították át. A műszerfalon és a konzolokon fekete paneles érintőfelületek és interaktív kijelzők sorakoznak, amelyek az okostelefonoknál megszokott kezelhetőséget nyújtják. A hagyományos kezelőgombok és műszerek számát jelentősen lecsökkentették, a legtöbb funkció már érintésérzékeny felületekről vezérelhető. A fő műszercsoport két darab 7 colos folyadékkristályos kijelzőből és a Porsche hagyományok előtt tisztelgő analóg fordulatszámmérőből tevődik össze. A középső érintőképernyő 31 centiméter széles és mind a sofőr, mind az utas által külön konfigurálható. A hátsó üléstámlák 40:20:40 arányban ledönthetők, 495-ről 1304 literesre bővítve a poggyászteret.
Igazodva a Panamera koncepciójához, a felfüggesztés egy sportautó teljesítményét ötvözi egy luxuslimuzin komfortjával. Felárért rendelhető légrugózás elektronikus felügyeletű lengéscsillapítókkal, valamint nyomatékvektor szabályzás és aktív dőléskiegyenlítő rendszer. Alapfelszerelés viszont a hátsókerék-kormányzás. Biztonsági segédrendszerek garmadája érhető el az autóhoz, amelyek közül érdemes kiemelni az éjjellátó asszisztens, amely hőkamerát használva éjszaka felismeri az úton és út mellett tartózkodó embereket és állatokat, s erre figyelmezteti a vezetőt. Másik innovatív újdonság a Porsche InnoDrive, ami magában foglalja az adaptív tempomatot is. A rendszer a navigációs rendszer adataira hagyatkozva három kilométerrel előre feltérképezi a domborzati viszonyokat és ennek megfelelően hangolja a hajtásláncot. S ezen a szakaszon magát vezeti.
Az új Porsche Panamera közvetlen befecskendezéses V6-os és V8-as turbómotorokkal debütál. Kezdetben a modellsorozat legerősebb tagja a Turbo lesz, 550 lóerős 4 literes biturbó V8-as aggregáttal. 30 lóerővel erősebb az előző Panamera Turbónál, newtonméterből pedig 70-nel többet kínál (770 Nm) 1960 és 4500-as fordulatszám között. A Panamera Turbo 3,8 másodperc alatt viharzik fel százra, a Sport Chrono csomaggal azonban ez az érték 3,6 másodpercre redukálódik. A csúcssebesség 306 km/óra, ami szintén igen impresszív. A Panamera Turbo amúgy az első Porsche, amely részterhelésen képes egyik hengersorát lekapcsolni, akár 30 százalékkal is csökkentve a fogyasztást.
A Panamera Turbo alatt a 2,9 literes biturbó V6-os motorral szerelt Panamera 4S helyezkedik el. A gép 20 lóerővel többet, 440-et mozgósít, az 1750-5500-as fodulatszám-tartományban pedig 550 Nm (+30 Nm) nyomatékot ad le. A kocsi 4,4 szekundum alatt képes elérni a 100 km/órát (Sport Chrono csomaggal 4,2 mp), végsebessége pedig 289 km/óra.
Az új Panamerában mutatkozik be a világ legerősebb sorozatgyártású dízelmotorja is. A 4 literes V8-as dízel aggregátot két változó lapátgeometriájú turbófeltöltő lélegezteti, teljesítménye 422 lóerő 3500-as fordulatszámon, maximális nyomatéka pedig 850 Nm az 1000-3250 fordulatszám-tartományban. 4,5 másodperces gyorsulásával (4,3 mp SC csomaggal) és 285 km/órás végsebességével így a Porsche Panamera 4S Diesel a világ leggyorsabb dízel autója. Kis főtengely-fordulatnál a kettő közül csak az egyik turbófeltöltő üzemel, ami javítja a gázreakciót. A második feltöltő csak 2700-as fordulatszámon ébred.
Az új Porsche Panamera mostantól rendelhető, de csak novemberben jelenik meg a márkakereskedésekben. A Panamera 4S Diesel németországi alapára 116 954 euró, a Panamera 4S indulóára 113 027, míg a Panamera Turbo modellért 153 011 eurót kérnek.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)