Bemutatkozott a Chevrolet Volt
A GM bemutatta a Chevrolet Voltot, első olyan autóját, amellyel tisztán, elektromotoros meghajtással 60 kilométert lehet autózni
A General Motors, amely idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját, a gyár elkövetkező 100 évét egy teljesen új modellel, a Chevrolet Volt sorozatgyártású változatának leleplezésével kezdte meg. A villany és benzinüzemű autó 60 kilométernyi káros anyag kibocsátás mentes, benzin nélküli autózásra képes, míg a belsőégésű motort használva ezt a hatótávolságot több száz kilométeresre tudja növelni.
A kezdetek
A GM-nél nem a Volt az első elektromos meghajtású modell. Az 1990-es években az EV1, amelyet kizárólag Kaliforniában értékesítettek kizárólag elektromos meghajtással rendelkezett, ám ennél az autónál a formát feláldozták a légellenállás miatt és csupán két személy szállítására volt alkalmas. A kis EV1 hatótávolsága eközben nem volt kielégítő, sokan igen kevésnek ítélték.
Mennyit autózunk?
A GM felmérései szerint, amely leginkább a németországi szokásokat mutatja, az autósok 80%-a naponta átlagosan 50 kilométert vagy ennél kevesebbet tesz meg autójával. Éppen emiatt van létjogosultsága egy olyan autónak, amely ezt a távolságot tisztán elektromos hajtással meg tudja tenni.
A forma az első
A Volt sorozatgyártású változatának formája a 2007-es, detroiti észak-amerikai nemzetközi autószalonon bemutatott tanulmányautóból fejlődött tovább, amelyen végül minimális változtatásokat hajtottak eszközöltek.
Mivel a légellenállás kulcsfontosságú a hatótávolság tekintetében, a GM mérnökei aerodinamikailag hatékony formát alkottak. A tanulmányautó számos formaeleme a sorozatgyártású modellben is megjelenik: a zárt hűtőmaszk, a külső visszapillantó tükrök, vagy például az ötödik ajtóba integrált hátsó szárny, amelyek együttesen adják az autó igen jónak mondható 0,29-es légellenállási tényezőjét. A Volt lekerekített, áramvonalas orrkiképzése, elkeskenyedő sarkai és hűtőmaszkja funkcionális kialakításukkal megkönnyítik a levegő áramlását az autó körül, míg hátul az éles peremek és a gondosan megtervezett légterelő segítenek a levegő gyors és könnyű leválasztásában. Az első- és hátsó szélvédő erős dőlésszöge szintén ara hivatottak, hogy csökkentsék a turbulenciát és az autó légellenállását.
Előtérben az elektromosság
A Voltot alapvetően mindig elektromos áram hajtja. A 60 kilométernél rövidebb utakra, illetve ezen a távolságon belül, a 16 kilowattórás lítium-ion akkumulátoraiban tárolt áramot használja. Ha az akkumulátorok lemerülőben vannak, a benzin/etanol üzemű motor veszi át az irányítást és táplálja tovább az elektromos hajtásrendszert és egyúttal tölti a telepeket is. Ez az üzemmód körülbelül 500 kilométerrel növeli meg a Volt hatótávolságát, miközben természetesen az akkumulátorok töltődnek, így lesznek olyan szakaszok, amelyeket ismét tisztán elektromos hajtással tehet meg az autó.
Ellentétben a tisztán akkumulátorról üzemelő villanyautókkal, a Volt feledteti a hatótáv okozta aggodalmakat, és a sofőr annak biztos tudatában autózhat, hogy nem fog az út szélén maradni a lemerült telepek miatt.
A jármű normál 230 voltos háztartási hálózatról tölthető, és az intelligens töltőrendszernek köszönhetően kevesebb, mint három óra alatt fel is töltődik. Amennyiben a telepek nem merültek le teljesen ez az idő tovább csökken. A GM számításai szerint, egy éjszakai feltöltés, amellyel 60 kilométert lehet megtenni elektromos üzemmódban, valószínűleg nem kerül többe egy eurónál! Így azok, akik napközben oda-vissza maximum ekkora távot autóznak, minimálisra tudják csökkenteni költségeiket úgy, hogy autójuk káros anyag kibocsátása eközben nulla marad.
Teljes értékű autó
Az autó több mint 220 lítium-ion cellából álló, közel 180 kilós akkumulátora elegendő erőt biztosít, így az elektromos hajtásrendszer 111 kW, azaz 150 lóerőnek megfelelő teljesítményt és 370 newtonméteres nyomatékot szolgáltat. Az autó csúcssebessége 161 kilométer/óra. Ezen adatok mellett a Voltnak mindössze 9 másodperc szükséges ahhoz, hogy elérje a 100 km/órás sebességet. Az akkumulátorok T-alakú elrendezése lehetővé tette, hogy a mérnökök szabadon tervezzék a karosszériát, így minden az utasoknak optimális tér megmaradt és az akkumulátor is megfelelő elhelyezést kapott.
A GM számításai szerint akkumulátorról hajtva a Volttal egy kilométer megtétele körülbelül két Euro Centbe kerül, míg a benzinüzem 12 Euro Cent költséget jelent 1,50 Eurós benzinár mellett. Az átlagos autósnak, aki napi 60 kilométert vezet, azaz 22 000 kilométert tesz meg évente, ez akár 2200 Euró megtakarítást jelenthet éves szinten. A GM úgy számolja, hogy a feltöltésekhez éjszakai áramot használva, egy kilométer körülbelül hatod annyiba kerül a Volttal, mint egy hagyományos benzines autóval.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a Volt mindössze 1,6 liter üzemanyagot fogyaszt, amennyiben a belsőégésű motor is üzemel, ha figyelembe vesszük a megtett teljes távolságot. A káros anyag kibocsátása kevesebb, mint 40 g/km, amelyek az ECE R101 európai vegyes üzemű – hibrid autók részére kidolgozott fogyasztási sztenderd alapján lettek meghatározva.
Újszerű belső
A különleges elektromotor és benzinmotoros meghajtás mellett a Volt teljesen betölti egy modern családi autó szerepét. Olyan már ma is széria felszerelésekkel találkozni majd a Voltban, mint a Bluetooth-os mobiltelefon és zenelejátszó csatlakozás, a merevlemezes zene és térkép tárolás, vagy az alaphelyzetben hétcolos érintőképernyős kijelző, amely a jármű minden adatát az utasok elé tárja (navigáció, klíma kezelés, audio kezelőszervek). A Volt műszerfalának folyadékkristályos kijelzőjét a sofőr állíthatja be a saját elképzelése szerint, attól függően, hogy milyen információkat szeretne rajta viszontlátni.
A Volt várhatóan a GM detroit-hamtramcki gyárában készül majd, amennyiben sikerül megállapodni a kormányzati szervekkel a megfelelő támogatásról. A gyártást megkezdését 2010 végére tervezik az Egyesült Államok piacára, árakat azonban még nem közöltek.
Az európai megjelenéssel kapcsolatban igen szűkszavú a gyár, de a felröppent hírek alapján az Európai piacokon nem Chevrolet, hanem Opel logó alatt fogják értékesíteni a különleges modellt.
Műszaki adatok:
A 2011-ben megjelenő Volt ötajtós, négyüléses lépcsőshátú családi autó lesz, amelynek E-REV elektromos hajtása kb. 60 kilométeres kizárólag elektromotorral való közlekedést tesz lehetővé.
Az autó felfüggesztése elöl McPherson rendszerű, míg hátul kapcsolt kettős lengőkaros lesz, négy, regeneratív tárcsafékkel, amelyek a fékezésből visszanyert energiát az akkumulátor töltésére használják fel.
Teljesítmény:
Maximális sebesség: 161 km/óra
Elektromos hatótávolság városban: 60 km
Méretek:
Tengelytáv/hossz/szélesség/magasság: 2685/4404/1798/1430 mm
Csomagtér mérete: 310 l
Elektromos rendszer:
Akkumulátor: 16 kWh, lítium-ion rendszerű
Elektromotor teljesítménye: 111 kW/150 LE
Elektromotor nyomatéka: 370 Nm
Fogyasztás: 1,6 l/100 km
CO2 kibocsátás: kevesebb, mint 40 g/km
Kerekek: alacsony gördülési ellenállású gumik, 17 colos alumínium keréktárcsák
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)