Bemutatták az új Land Rover Discovery-t
A Land Rover minden tudását belerakta a Discovery új, most debütált ötödik generációjába. Egy valódi hétüléses szabadidőautó, ami friss, vonzó formát, hatalmas, rugalmasan alakítható belső teret, páratlan kényelmi és biztonsági felszereléseket, továbbá verhetetlen terepjáróképességet vonultat fel. A Range Roverrel szemben is maximálisan megállja a helyét.
Az új Discovery-t a 2014-es New York-i Autókiállításon leleplezett Discovery Vision Concept vezette fel, amely radikálisan új formavilágot vetített előre a Land Rover modellek számára. A Land Rover a Párizsi Autószalonra időzítette az ötödik nemzedék világpremierjét, amihez egy napokkal korábban közzétett fotó csinált kedvet. Lelkesen vártuk az újdonság leleplezését, ami nem is okozott csalódást, a Discovery remekül néz ki, képes az érzelmekre is hatni.
Formája a jelenlegi Land Rover dizájn új evolúcióját képviseli, kötődik az aktuális stílusjegyekhez, de egy új, sokkal dinamikusabb szintre emeli azokat. A Discovery igen lendületes formájú autó, ám átörökítette a modell 27 éves történetének ikonikus formai megoldásait is, mint például a lépcsőzetes tetővonal. A korábbi négy generációt egytől-egyig jellemezte ez a megoldás, ami a leghátsó sorban ülőknek nagyobb fejteret biztosított és lehetővé tette a “stadion” üléskonfigurációt, ahol minden szék a “legjobb a házban”.
Az új Discovery tengelytávja, szélessége és magassága gyakorlatilag megegyezik a Range Roverével, csupán 3 centiméterrel rövidebb nála. 4970 mm hosszú, utastere pedig ránézésre is hatalmas. A mérnökök teljes értékű hétszemélyes autónak tervezték, ahol a harmadik sorban is kényelmesen elférnek felnőtt emberek. A szolgáltatás színvonala természetesen magas, mind az öt hátsó székre jutott Isofix rögzítési pont, s mindegyik ülés rendelhető ülésfűtéssel (az első és második soriak hűtéssel és fűtéssel is kérhetők).
Világújdonság a csomagtartó felől gombokkal, vagy a központi érintőképernyőről, illetve okostelefon applikációval átrendezhető második és harmadik üléssor. Tehát például már a bútoráruházból, okoseszközről átrendezhető a belső tér, hogy fogadhassa a nagy tárgyakat. Az ötüléses Discovery-ben az üléseket lehajtva elképesztő méretű, 2,5 köbméteres raktér alakítható ki (2406 liter a 7-ülésesben). A második üléssor mögött 1231 literes a poggyásztér (7-üléses: 1137 l), míg a leghátsó székek mögött 258 liternyi hely marad.
A műszerfal közepét az InControl Touch Pro infotainment rendszerének 25 centiméteres szélesvásznú képernyője foglalja el, amely egyúttal rengeteg gombot és kapcsolót is kiváltott, letisztult képet eredményezve. Az InControl Touch Pro az egyik legfejlettebb rendszer a piacon, lellemzői az ajtótól-ajtóig navigáció, a teljes iOS és Android támogatás, valamint a 3G WiFi képesség. A Discovery 6 darab 12 voltos csatlakozóval és 7 darab USB porttal (9, ha hátsó szórakoztató rendszer is be van szerelve) kényeztet, így az utasok egyszerre tölthetik eszközeiket. Pakolóhelyből is rengeteg van a fedélzeten. Az ülések közötti konzol egyik tárolója négy iPad-et és két 2 literes palackot képes elnyelni, a középső könyöktámasz alatti rekesz pedig öt iPad-et is befogad.
A fejlett hajtásláncnak és elektronikának köszönhetően az új Discovery a kiépített utaktól távol is magabiztosan jut előre. A légrugós változat példátlan, 283 mm-es hasmagassággal és 90 centiméteres gázlómélységgel büszkélkedhet, a Terrain Response 2 rendszer révén pedig mindenféle körülmények között megállja a helyét. Az előre beállított képletek között megtalálható a fű, a murva, a hó, valamint a sár, homok és sziklás terep. Nehéz, kihívásokkal teli terepen a sofőr az All-Terrain Progress Control (ATPC) rendszerre bízhatja magát, beállíthat egy 2-30 km/óra közötti sebességet, amelyet az autó tartani fog, neki csak a kormányzással kell törődnie. A légrugós felfüggesztés is rendelkezik offroad móddal, két lépcsőben, 40 (50-80 km/óráig), majd 75 mm-rel (50 km/óráig) is képes feljebb emelni a karosszériát. 105 km/órás sebesség fölött ugyanakkor automatikusan lejjebb ereszti az autót (-13 mm).
A Discovery elérhető állandó négykerék-hajtással és felező áttétellel kiegészített összkerékhajtással is. Az utóbbi a komolyabb, sztenderd 50/50, bizonyos helyzetekben ettől eltérő százalékos tengelyenkénti nyomatékelosztással és 60 km/órás sebességig kapcsolható felező áttétellel. Az előbbi, egyszerűbb és kicsivel könnyebb rendszer 42/58 százalékos tengelyenkénti nyomatékelosztással dolgozik, de helyzettől függően variálhatja a tengelyekre jutó nyomatékot 62/38 és 22/78 százalékig. A Discovery ideális vontatójármű is, 3,5 tonnás fékezett utánfutót is húzhat maga után. A tolatási manővereket a zseniális Advanced Tow Assist könnyíti meg.
Az új Land Rover Discovery a könnyűszerkezetes alumínium karosszériának köszönhetően 480 kilogrammal könnyebb elődjénél (2174-2223 kg vezetővel), így jóval fürgébb. Négy és hathengeres motorokkal érkezik; két négyhengeres dízel mellett egy hathengeres gázolajossal és egy szintén hathengeres, kompresszoros benzinmotorral vásárolható meg. Váltóműből csak egyféle van, az összes aggregáthoz a ZF kiváló nyolcfokozatú automata váltóművét kapcsolják.
A bázismotor a Jaguar Land Rover más modelljeiből ismert 2 literes négyhengeres, 180 lóerős és 430 Nm nyomatékú Ingenium turbódízel, amely papíron 6 literes fogyasztást ígér. 10,5 másodperc alatt gyorsítja a Land Rovert százra és 189 km/órás végsebességet biztosít. Az Ingenium TD4 erőforrás után következik az SD4 jelű aggregát, amely ugyanekkora lökettérfogatból, két feltöltő segítségével már 240 lóerőt termel. A nyomatéka 500 Nm, fogyasztása pedig 6,3 l/100 km. Esetében a gyorsulás 8,3 másodperc, a végsebesség pedig 207 km/óra. A legjobb választás a testes Discovery-hez azonban mégis a selymes járású 3 literes V6-os gázolajos (TDV6), amely 258 lóerőt és 600 Nm nyomatékot állít a pilóta szolgálatába. 8,1 szekundum alatt gyorsít százra és 209 km/órás sebességet tesz lehetővé. A benzinmotorok kedvelői pedig választhatják a maga nemében egyedülálló, 3 literes 24 szelepes, kompresszoros V6-ost (Si6), 340 lóerővel és 450 Nm nyomatékkal. A gyorsulás itt 7,1 másodperc, a végsebesség pedig 215 km/óra.
Az új Discovery a Jaguar Land Rover solihulli üzemében készül majd a Range Rover és a Range Rover Sport társaságában.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)