BMW 3.0 CSL új köntösben
Az olaszországi Comói-tó partján május 22-24. között megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este autós esemény vakmerő járműtanulmányai és történelmi klasszikusai között, a BMW bemutatta a BMW 3.0 CSL Hommage sportautó-koncepciót, amellyel a BMW Design csapata az 1970-es évek időtlen versenysport-klasszikusának és ikonikus BMW kupéjának számító BMW 3.0 CSL modell előtt tiszteleg.
A „CSL” típusmegjelölés a kupé, a sport és a könnyűszerkezetes szavak kezdőbetűiből tevődik össze (CSL – Coupé, Sport, Leichtbau). Alumínium motorháztetejével, csomagtérfedelével és légterelőivel, plexiüveg ablakaival, valamint a leglényegesebb alkatrészek kivételével a végletekig lecsupaszított felszereltségével a BMW 3.0 CSL mintegy 200 kilogrammal nyomott kevesebbet a mérlegen, mint BMW 3.0 CS típusjelölésű testvérmodellje.
A BMW 3.0 CSL versenysport-karrierre született. Az 1970-es években elterjedt alumíniumot azóta a szénszálból készült karosszériaelemek váltották fel, amelyekkel optimális súly / lóerő arány érhető el. A szénszál felhasználásával legyártott magas szilárdságú elemek és alkatrészek lényegesen erősebbek, mint a korábbi, alumíniumból készült változatok, a BMW 3.0 CSL Hommage esetében pedig bőségesen alkalmazták eme csúcstechnológiás anyagot a tervezők, a könnyűszerkezetes járműépítés modern újraértelmezése szerint. A formabontó koncepció szénszál-erősítésű műanyag elemei ráadásul mindenhol láthatók és tapinthatók, amely kívül-belül a BMW 3.0 CSL Hommage hamisítatlan motorsport-karakterét hirdeti.
A BMW 3.0 CSL Hommage a színtiszta erőnlét jövőbeli elképzelése: a hosszúkásan elnyújtott sziluett a jellegzetes légterelőktől indul, érinti az erőteljesen domborodó kerékjárati íveket, majd fokozatosan emelkedik és szélesedik a tető és a hátsó rész felé. A koncepció méretei ellenére a gondosan formált aerodinamikai elemek optimális légáramlatot hoznak létre a jármű körül. Az első légterelőket úgy alakították ki, hogy a menetszél a motorteret hűtse, miközben a hátsó kerékjárati ívek extrém kiszélesítése többek között az optimális légáramlásért is felel. Az apró visszapillantó-kamerák a légellenállást hivatottak csökkenteni. A hatalmas hátsó szárny növeli a leszorító erőt, egyúttal fokozza a hátsókerék-hajtás teljesítményét. Az egyes sorozatgyártott BMW modellekből felhasznált Air Curtain és Air Breather rendszer együttesen a kerékjárati ívek optimális szellőztetéséről, és mint ilyen, a fékek hűtéséről gondoskodik. A BMW 3.0 CSL Hommage magabiztos és erőteljes kiállását a klasszikus előd eredeti, Golf Yellow metálsárga fényezése nyomatékosítja.
A BMW modellpalettájának egyik legszélesebb és leglaposabb frontrészével büszkélkedő BMW 3.0 CSL Hommage megjelenésével színtiszta erőt és sportosságot sugall. A középpontban a BMW jellegzetes, vese alakú hűtőrácsa áll. A bajor gyártó sajátosságának számító „négyszemű” fényszóró-koncepció az innovatív LED- és lézerfény-technológiának köszönhetően egyszerre keskeny és látványos, a világítás hatszögletű, csúcstechnológiás vonalvezetése hamisítatlan BMW-tekintetet kölcsönöz a modellnek. A fényszórók belsejébe integrált stílusos „X” lézerfény motívumok a versenysportban egykoron használt fényszóró-maszkolásra utalnak. A fényszórókat lapos, vízszintes LED-csík köti össze a hűtőráccsal, amely még inkább kiemeli a frontrész széles és lapos kiállását. Az első lökhárító alá szerelt karbon koptató tovább csökkenti az autó és az aszfalt közötti távolságot, miközben a hűtőráccsal együtt a klasszikus BMW 3.0 CSL cápaorr-alakú frontrészét idézi. Mindezeken felül két kör alakú légnyílás és egy sor hosszanti bevágás tiszteleg a legendás karriert befutott ikonikus modell előtt, a XXI. századi újraértelmezés stílusában.
A tanulmány egyik legkülönlegesebb részlete a szándékosan megtört tetővonal, amely a BMW 3.0 CS modell sajátos felső részét sejteti. A BMW 3.0 CS az első olyan kupék egyike volt, amelyeknek tetővonala nem olvadt egybe az autó hátuljával. Az akkoriban elterjedt ferdehátú kupék között ez a megoldás igazi innovációnak és dizájnnyelvezeti mérföldkőnek számított, amely egyenlő mértékben sugallt erőtől duzzadó sportosságot és eleganciát. Ahogyan a BMW 3.0 CSL, úgy a Hommage tanulmány is egy-egy BMW logót visel a C-oszlopokon.
Ahogyan a járműtanulmány frontrészét, úgy a hátsó részt is széles, izmos dizájn szerint álmodták meg a tervezők. A terebélyes felületek a modell magabiztos kiállását, míg a vízszintes elemek a szélességét hangsúlyozzák. A hátsó rész leginkább kiemelkedő dizájn megoldása a két lámpát a légterelő szárnyon összekötő LED-csík, amely sportos keretbe foglalja a hátsó formát. Az izmosra gyúrt hátsó lökhárító karbon diffúzor-betétje a BMW 3.0 CSL nyers erejét hangoztatja. A Hommage koncepció azonban még felülnézetből is rendkívül dinamikus látványt nyújt: a motorháztető a veséktől a fényszórók irányába széles „V” alakot formál, amely egyfajta nosztalgikus visszacsatolás az egykori BMW kupék lendületes vonalvezetése felé.
A BMW 3.0 CSL Hommage lecsupaszított belső tere a modell könnyűszerkezetes építését és versenyautós karakterét hirdeti, nem csupán vizuális, de tapinthatóan elegáns formában. A volán mögött kizárólag a szerkezetileg létfontosságú és a vezetéshez elengedhetetlen alkotóelemek kaptak helyet. A szinte kizárólag szénszál-erősítésű műanyagból építkező, minimalista utastér egyetlen fa eleme a hosszanti műszerfal, amely azon túl, hogy utalás a klasszikus BMW 3.0 CSL letisztult utasterére, a Hommage tanulmány belső kialakításának egyedi díszítőeleme is. A szerkezeti felépítést egyaránt merevítő faberakást csupán az eBoost rendszer töltési kijelzője töri meg, miközben az infotainment kijelző a kormányoszlopon kapott helyet. Az apró monitoron az aktuális sebességi fokozaton és a váltási figyelmeztetéseken kívül mindössze a jármű sebességét és a hathengeres motor fordulatszámát látja a vezető, akinek gondolatait így kizárólag a vezetés abszolút élménye járja át.
Az utastérben kiváló minőségű varrással és hatpontos biztonsági övekkel szerelt kagylóülések, valamint pirosra eloxált tűzoltóhab, tűzoltókészülék és gyors-feszültségmentesítő kapcsoló fokozzák tovább a versenyautós hangulatot. A kagylóülések mögött mindössze két bukósisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül az utasok a kardánalagútra erősíthetnek. A hátsó ülések az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak adták át a helyüket. Az ajtók működtetése a Német Túraautó Bajnokság (DTM) versenyautóinak hangulatát idézi: a BMW 3.0 CSL egykori elegáns ajtónyitó markolatát a Hommage koncepció esetében innovatív nejlon fogantyúval párosították.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)