Budapest a legzsúfoltabb városok között
A TomTom a mai napon hozta nyilvánosságra a 2016-os Traffic Index eredményeit. Az éves jelentés a világ közlekedési dugók által legjobban sújtott városait ismerteti. Hazánk fővárosa is felkerült a legzsúfoltabb közlekedésű városok listájára.
A budapesti sofőrök átlagosan 22% nem kívánt extra utazási idővel számolhatnak a nap bármely időpontjában, míg 44%-al az esti csúcsforgalomban, egy jól járható, akadálymentes időszakhoz viszonyítva, mely éves szinten összesen 96 óra extra utazási órát jelent. A magas óraszám ellenére mégsem Budapest a legzsúfoltabb város Kelet-Közép Európában: Szlovákiában (Pozsony 24%), Csehországban (Prága 27% és Bruno 27%) és Ausztiában (Bécs 28%) még több időt töltenek el az ott élők dugózással.
A TomTom ötödik éve végzi közlekedési felméréseit. 2015-ben a cég közlekedés figyelői 6 kontinensen, 38 országban és 295 városban tartották szemmel a forgalmi fennakadásokat — Rómától Rióig, Szingapúrtól San Fransiscóig. A TomTom 14 milliárd adatpont segítségével dolgozik, amelyek nyolc év alatt kerültek telepítésre világszerte.
E közlekedési listán 174 város közül a 108.-ak vagyunk (a Budapest méretű városokhoz viszonyítva). Fővárosunk forgalmi zsúfoltság szintje 2%-al haladja meg a 2014-ben mérteket. Míg jó hír, hogy az autópályákon ritkán alakul ki fennakadás, a rossz, hogy Budapesten naponta átlagosan több mint 25 szükségtelen percet töltünk el a forgalmi dugókban.
A forgalom a reggeli órákban 08:00 – 09:00 óra körül éri el a csúcspontját. A felmérés alapján 12 – 15%-kal sűrűbb forgalommal kell számolni hétfőn, mint a pénteki napokon. A hétfő reggeli csúcsforgalomban 45% a város Traffic Indexe. Sokak életét megkeseríti, ha nem tudják tervezetten elintézni napi ügyeiket, mert idejüket szükségtelenül a közlekedési dugókban töltik. A forgalmi index a szerdai és csütörtöki napon 17:00 és 18:00 között akár a 48% – 49%-t is elérheti.
A Traffic Index szintje megegyezik a dugókban szükségtelenül elvesztegetett idővel egy normál, alacsony forgalmú helyzethez viszonyítva. Például, a 36%-os torlódási szint azt jelenti, hogy 36%-kal több időt töltünk el az utazással, mintha nem lenne fennakadás.
Tóth Tamás, a TomTom cég Field Account Manager a következőket tanácsolja: “Rendkívül fontos, hogy mielőtt útnak indulunk, tervezzük meg előre az utazási időnket, melyet nemcsak személyes navigációs céleszközökön hanem számítógépen, tableten vagy már a TomTom GO telefonos applikációján is megtehetünk. Ne idegeskedjünk, ne töprengjünk az elvesztegetett időn, inkább bízzuk magunkat a technológiára, élvezzük ki annak előnyeit.”
Világszinten nő a közlekedési dugók száma
A TomTom felméréséből kiderül, hogy a forgalmi dugók, tömörülések által kiváltott fennakadások 2008 óta globális méretekben 13%-kal nőttek. Érdekes módon kiemelkedően nagy eltérések vannak az egyes földrészek forgalmi státuszai között. Amíg az elmúlt években Észak-Amerika közlekedési zsúfoltsága 17%-kal nőtt, addig Európában mindössze 2%-os ez az emelkedés. A gazdasági tendenciák tekintetében levonható következtetésként Észak-Amerika financiális fejlődése, és bizony látható benne az Európát sújtó gazdasági válság. Az elemzők szerint az európai eredményeket nagyban befolyásolták a Dél-Európai országok, melyek közül például Olaszországban (-7%) és Spanyolországban (-13%) az elmúlt nyolc évben jelentős visszaesés történt a forgalmi dugók területén.
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok világszerte 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800 000 főt meghaladó népességű városokban)
1 | Mexikóváros | 59% | 6 | Bukarest | 43% |
2 | Bangkok | 57% | 7 | Salvador | 43% |
3 | Isztambul | 50% | 8 | Recife | 43% |
4 | Rio De Janeiro | 47% | 9 | Csengtu | 41% |
5 | Moszkva | 44% | 10 | Los Angeles | 41% |
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok Európában 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800 000 főt meghaladó népességű városokban)
1 | Moszkva | 44% | 6 | London | 38% |
2 | Bukarest | 43% | 7 | Marseille | 38% |
3 | Szentpétervár | 40% | 8 | Manchester | 37% |
4 | Varsó | 38% | 9 | Athén | 36% |
5 | Róma | 38% | 10 | Párizs | 36% |
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok Észak-Amerikában 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800 000 főt meghaladó népességű városokban)
1 | Mexikóváros | 59% | 6 | Seattle | 31% |
2 | Los Angeles | 41% | 7 | San Jose | 30% |
3 | San Francisco | 36% | 8 | Honolulu | 29% |
4 | Vancouver | 34% | 9 | Toronto | 28% |
5 | New York | 33% | 10 | Miami | 28% |
Mit tesz a TomTom a forgalmi torlódások megszüntetése érdekében?
A hatóságok és helyi önkormányzatok számára is elérhetőek a TomTom közlekedési adatai, hogy eredményesebben bonyolítsák le a forgalomirányítást annak csúcsidőpontjaiban. A sofőröknek pedig valós idejű közlekedési információkat és intelligens útvonaltervezést nyújtanak, hogy elkerülhessék a zsúfolt utakat és a lehető legrövidebb időn belül eljuthassanak úticéljukhoz.