Dízel szennyezés: sokkal nagyobb a baj, mint hittük
címkék: dízel, emisszió, károsanyag-kibocsátás, nitrogén-oxid, true
Egy szakmai partnerekből álló konzorcium új, független károsanyag-kibocsátást mérő szabványt vezetett be. A TRUE kezdeményezés az eddiginél is riasztóbb képet fest a dízelautók NOx-kibocsátásáról.
A környezetvédelmi szabályozások hátteréhez szükséges műszaki és tudományos elemezések elvégzésére létrehozott nonprofit szervezet, az ICCT (International Council on Clean Transportation) egy olyan, új károsanyag-kibocsátási mérési normát dolgozott ki, amely nem laboratóriumi, hanem valós körülmények között elemzi a gépjárművek NOx-kibocsátását. Több mint 700 ezer autót, összesen mintegy ötezer, Európában forgalmazott típust mértek meg az út mentén elhelyezett (tehát nagyságrendileg a járdán tapasztalható szintet mutató) szenzorok segítségével, és az eredmények siralmasak voltak.
A vizsgálatok tanúsága szerint nem csak az Euro 3, 4 és 5 besorolású, idősebb dízelmotorok teljesítménye bizonyult gyengének, de az Euro 6-os dízelek sem teljesítették a törvényben meghatározott NOx-emissziós normát. A 2014-ben bevezetett károsanyag-kibocsátási norma szerint minősített autók egyes korai példányai négyszeresen lépték túl az NOx-határértéket, de még a legtisztábbnak mondott, új modellek kipufogócsövén is kétszer annyi távozott az egészségre rendkívül káros anyagból, mint amennyit a jogszabályok engedélyeznek (azaz 80 mg/km a dízel- és 60 mg/km a benzinmotorok esetében).
Az ICCT, amely annak idején kulcsszerepet játszott a Volkswagen AG egyes dízelmotorjaiban felfedezett, emissziós értékeket meghamisító szoftver leleplezésében, három lépcsőben minősíti a mért gépkocsikat. Zöld (jó) minősítést kaphatnak azok a járművek, amelyek kilométerenként kevesebb mint 90 mg nitrogén-oxidot bocsátanak ki, sárga (megfelelő) szín jelöli a 90-180 mg/km között teljesítő motorokat, és végül a piros, azaz rossz kategóriába esnek azok, amelyek átlépik a 180 mg/km értéket.
Ez utóbbi érték egyébként megegyezik a 2009-es Euro 5 szabványban előírt maximummal. Az tehát, hogy a vizsgált dízelautók közül egyetlen egynek sem sikerült „jó” minősítést szereznie, azt jelenti, hogy a laboratóriumi sikerek ellenére a valóságban közel tízéves lemaradásban van a dízel technológia.
Jóval kedvezőbb képet mutatnak ugyanakkor a benzinmotorok: a 2005 előtti Euro 3-as erőforrások kivételével mindegyik vizsgált motor legalább „megfelelő” minősítést szerzett, a legmodernebb Euro 6-os motorok többsége zöldet kapott a vizsgálaton.
Az ICCT most azon dolgozik, hogy a TRUE (The Real Urban Emissions, azaz a valós városi károsanyag-kibocsátás) névre keresztelt normát meghonosítsa a piacokon. Ebben olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a tiszta, fenntartható közlekedés nemzetközileg elismert élharcosai, az FIA Foundation vagy a Transport & Environment, a világ legnagyobb városainak környezetvédelmi érdekeit közösen képviselő C40 Cities és a törésteszt-programjáról ismert, de az autó környezetvédelmi teljesítményét is szívén viselő Global NCAP.
Márkánként és kategóriánként a következő linken lehet eredményeket keresni: http://www.trueinitiative.org/true-rating
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
ez azt jelenti hogy az autógyárak az utobbi 25 évben jól bepalizták az egész világot ,szinte semmit nem költöttek a környezetvédelmi felesztésekre csak a design meg a komfort a teljesitmény volt fontos na meg a mérhetetlen profit, most kötelezném őket hogy a következő 25évben az ősszes profitot az aktiv környezetvédelemre költsék, ne csaló softwerre meg kamu katalisatorokra,
Parasztvakítás a diesel motorok szennyezése, norma stb. Bussines an money !
1./ Karba kéne tartani az autók légszűrőit, adagolóit, normális olajat és mellékáramkörű szűrőt is alkalmazni, amely az olaj és az égéstérbe kerülő szennyezőanyagokat kiszűri, és sokkal tisztább ergó norma szerinti lesz a kipufogógáz.
2./ A diesel üzemanyagok úgy szarok ahogy kell. A drágább extra minőséget nem veszik. Miért van az, ha a lajtán túl vesszek üzemanyagot az autócska jobban megy kevesebbet eszik, nem füstöl stb ?
3./ Én a prémium diesel üzemanyagot veszem, de nincs is problémám a műszaki vizsgán.
4./ Az orrodra ha egy koszos légszűrőt tennél, Te is füstölnél ezerrel.
5./ A repülők károsanyag kibocsátásáról hallgatnak, felettünk napi 500 gép húz el, némelyik permetez is. Ja….
A szakma képviselői évtizedek óta értetlenül néztük, hogy a benzin üzemű gépjárműből már a színtiszta szóda víz kibocsátását is korlátozzák, míg a diesel motorból, a korom kivételével, az összes, a benzinüzeműben is meglévő szennyezőt, továbbá a diesel üzemre jellemző nitrogénoxidokat ( a savas esők forrása ) szabadon engedik. Mert így működnek a különböző gazdasági lobbik. Érdekeiket igazolni látták az alacsonyabb fajlagos fogyasztás következményeként alacsonyabb CO2 kibocsátással, és jogosultakká váltak az élővilágra, az épített környezetre nagyon veszélyes salétromsav létrehozására… 🙂
Úgy látom, most az elektromos motor lobbi kezd ugyanilyen, káros előnyökhöz hozzá jutni… 🙂