Dízelbotrány: meg kell előzni a csalásokat
címkék: dízel, dízelbotrány, kibocsátás, nitrogén-oxid, típus jóváhagyás
Az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogénoxid-kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, mégsem léptek fel a levegőminőség és közegészségügy védelmében. A kedden elfogadott bizottsági ajánlás szerint sürgősen javítani kell az új autókkal kapcsolatos teszteken és ellenőrzéseken. A típus jóváhagyással kapcsolatos másik szavazáson a képviselők a környezetvédelmi és biztonsági szabályokon szigorítottak.
Az ajánlások a gépjárműiparban alkalmazott kibocsátásméréssel kapcsolatban létrehozott vizsgálóbizottság (EMIS) februári zárójelentésén alapulnak. A vizsgálóbizottság szerint a Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, mégsem léptek fel megfelelően a levegőminőség és közegészségügy védelmében.
Egyetlen uniós vagy tagállami hatóság sem keresett kiiktató eszközöket és rendszerint csak sztenderd típus jóváhagyási vizsgálatot végeztek. A Bizottság annak ellenére sem kezdeményezett további műszaki vagy jogi vizsgálatot, hogy tudatában volt a gyártók által alkalmazott jogellenes gyakorlatoknak. A Bizottság az eset kivizsgálását a tagállamok kizárólagos feladatának tartotta és nem tett további intézkedéseket, a tagállamok pedig sem pénzügyi, sem jogi szankciókat nem alkalmaztak, illetve az autók visszahívására sem került sor.
Ajánlások:
- a levegő minőségére vonatkozó jogszabályokért és a szennyezőanyag-kibocsátás okaival foglalkozó szakpolitikákért egyetlen biztos feleljen
- haladéktalanul fogadják el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére
- az autógyárak a fogyasztóknak pénzbeli kártérítési kellene fizetnie
- azonnal el kell fogadni a típus jóváhagyásról és piacfelügyeletéről szóló rendeletre irányuló javaslatot.
Típus jóváhagyás
A képviselők megszavazták a típus jóváhagyás reformját célzó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja az, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb munkát végezzenek. Szigorúbb tesztekre van szükség, a Bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára. A tagállamoknak az előző évben piacra kerülő autóknak legalább 20%-át rendszeresen ellenőriznie kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30ezer euróra kell büntetni – olvasható a javaslatban. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani. Az elfogadott típus jóváhagyási javaslat nyomán az EP és a Tanács között megkezdődhetnek a tárgyalások (miután a Tanács is elfogadta a saját álláspontját).
Közúton nagyobb kibocsátás
A helyzet egyébként aggasztó, a dízel autók ugyanis közúton a megengedettnél több káros anyagot bocsátanak ki. Minden vizsgált dízelmotorral működő személyautónál a meghaladta a megengedett határértéket a nitrogénoxid-kibocsátás közúti körülmények között – áll a spanyol ipari minisztérium jelentésében, amelyet szerdán hozott nyilvánosságra több sajtóorgánum.
Spanyolországban öt márka együttesen 17 modelljét vizsgálták 2015 decembere és 2016 augusztusa között. A hatósági laboratóriumban a tesztpadon mindegyik jármű eredménye az előírásoknak megfelelő volt. A valódi közlekedési körülmények között végzett vizsgálatok során azonban a legkisebb károsanyag-kibocsátás is 1,8-szorosa volt az Európai Unió által megengedettnek, míg a legnagyobb eltérés 12,6-szoros volt.
A vizsgálatba a Seat, a Ford, a Volvo, a Nissan, és Ssangyong márka különböző dízel típusait válogatták be. Utóbbi két gyártó esetében találták a legnagyobb határértéket meghaladó nitrogéndioxid-kibocsátást, ezért a minisztérium mindkét vállalattal felvette a kapcsolatot – írta az Europapress spanyol hírügynökség.
A jelentés szerint a cégek arra hivatkoztak, hogy az autó biztonsága érdekében a kibocsátást szabályozó berendezések kikapcsolnak bizonyos környezeti hőmérsékleti körülmények között, amely azonban megfelel a szabályoknak.
Az El País című napilap beszámolójában azt írja: a spanyol ipari minisztérium szerint az Európai Bizottságnak tisztáznia kellene az említett berendezések használati feltételeit, a gyártóktól pedig tájékoztatást kér arról, hogy pontosan milyen körülmények között aktiválódnak vagy kapcsolnak ki a készülékek.
A vizsgálat megállapításainak jelentősége abban áll, hogy a jövőben az új autómodellek akkor kapnak jóváhagyást, ha eredményeik a közúti teszteken is megfelelnek az előírásoknak. A spanyol jelentés kitért arra is, hogy a vizsgált típusoknál nem találták nyomát olyan eszköznek, amellyel manipulálhatták a mérési adatokat.
A vizsgálat, amelyhez hasonlót több uniós tagállamban is végeztek, azt célozta, hogy leleplezzék az emissziós adatokat manipuláló autógyártókat, miután 2015 szeptemberében a Volkswagen elismerte, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások.
A vállalatot az Egyesült Államokban 15 milliárd dollárra büntették, a botrány azonban világszerte mintegy 11 millió autót érint, amelyek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.
Autoblog/MTI
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)